‘Dat wil ik met eigen ogen zien’, zei schrijver Abdelkader Benali, toen hij van Hans Spekman (directeur van het Jeugdeducatiefonds) hoorde over de Nederlandse basisscholen waar de nood het hoogst is en waar in avontuurlijke oplossingen wordt gedacht. Over scholen in de wijken waarin docenten extra alert zijn, waar kinderen thuis geen eigen bed hebben en waar de keuken het hart van de school wordt. En vooral die scholen waar dag in, dag uit, vanaf de eerste bel, de vonk van toekomstdromen met volle kracht wordt aangeblazen.
Benali wilde deze leerlingen, docenten en ondersteuners zélf spreken. Hoe spelen ze het klaar? En wie zijn die bevlogen leraren? Hij ging – samen met Hans Spekman – op pad langs basisscholen door heel Nederland, observeerde en luisterde. In Dromenmakers neemt hij ons mee op zijn reis.
‘Tijdens deze indrukwekkende reis langs Nederlandse scholen voel je hoe belangrijk het is dat kinderen de ruimte krijgen om gezien te worden, te strijden en te zorgen voor elkaar. Te dromen over een toekomst waarin iedereen een plek heeft. De strijd tegen kansenongelijkheid is taai, maar begint waar we allemaal begonnen. Net als ieders droom.’ – Kim Putters, Voorzitter Sociaal-Economische Raad en Hoogleraar ‘Brede Welvaart’ Tilburg University
‘Onderwijs is de enige uitweg voor kinderen die kwetsbaar opgroeien. Het Kinderrechtencomité erkent dit. Onderwijs moet gaan over het volle leven. Het moet kinderen kansen bieden tot ontplooiing, kennis moet bijbrengen over mensenrechten, cultuur en de waarden van de natuur. En over hoe je te bewegen in de samenleving waarin je opgroeit. Ieder met wie Abdelkader Benali heeft gesproken, is zich hiervan bewust en draagt daardoor vitaal bij aan de verwezenlijking van de dromen van hun leerlingen.’ – Margrite Kalverboer, Kinderombudsman
‘Wat zijn de dromen van kinderen die in armoede opgroeien? Een uniek inkijkje in de scholen die deze kinderen aan het dromen en leren krijgen. Absolute aanrader!’ – Inge de Wolf, Prof. Dr. Inge de Wolf Hoogleraar Universiteit Maastricht
‘Een aanrader, ook voor beleidsmakers. Deze reisverhalen over het Nederlandse onderwijs zijn confronterend én ontroerend. Het maakt voor de toekomst van een kind nog steeds uit in welke wijk je woont en wie je ouders zijn. Kansenongelijkheid begint daardoor al op zeer jonge leeftijd, maar juist op scholen “met een zware weging” zetten leerkrachten en vrijwilligers alles op alles om kinderen toch die kansen te bieden.’ – Pieter Hasekamp, directeur Centraal Planbureau