Echt voedsel met herkenbare ingrediënten heeft de afgelopen decennia grotendeels plaatsgemaakt voor zwaar bewerkt fabrieksvoer zonder enige voedingswaarde, dat zo aangenaam is van structuur en smaak dat we er geen genoeg van krijgen. Via uitgekiende receptuur, slimme marketing en agressieve reclame mest de voedingsindustrie ons vet als plofkippen, met ziekte en hoge maatschappelijke kosten tot gevolg. De fabrikanten zeggen dat wij zelf verantwoordelijk zijn voor ons gedrag. Maar is dat wel zo?
In De mens is een plofkip legt Teun van de Keuken de voedingsindustrie onder de loep en laat hij feilloos zien wat er misgaat. Maar hij biedt ook perspectief: met de juiste maatregelen is er een mooiere, lekkerdere en gezondere toekomst mogelijk.
Teun van de Keuken: ‘Waarom vergelijk ik de mens met een plofkip? Dat is toch heel onaardig? Alsof wij volgestouwde dieren zijn die door onze pootjes zakken. Dat zijn we natuurlijk niet. Maar de manier waarop we worden behandeld door de industrie doet wel denken aan de omgang met dit arme dier. Het beest dat uit de supermarkt is verdwenen, maar waarvan er toch nog miljoenen per jaar worden gefokt voor het buitenland en voor groothandels, slagers, markten en de horeca. Je zou er zonder dat je het weet zomaar een kunnen eten.’
Teun van de Keuken is journalist en programmamaker. Sinds 2003 is hij verslaggever van het programma De Keuringsdienst van Waarde , waarmee hij onder meer het chocolademerk Tony’s Chocoloneley lanceerde.
Auteur(s): Teun van de Keuken
Prijs: 18,99
Aantal pagina’s: 144
Uitgever: Thomas Rap
gerard jong zegt
“Alsof wij volgestouwde dieren zijn die door onze pootjes zakken. Dat zijn we natuurlijk niet.”
Nou… Als je gaat kijken wat obesitas (volksziekte nr 1 momenteel, mondiaal) voor ziektes kan veroorzaken, dan zit “door je pootjes zakken daar toch echt wel bij. Het aantal voet- knie- en heupproblemen wat daardoor veroorzaakt wordt is enorm. Mensen zakken dus ook wérkelijk door hun poten daardoor! Niet de zaken vrolijker voorstellen dan ze zijn lijkt me. (alhoewel een milde opstelling ten aanzien van de lezertjes natuurlijk wél wat beter verkoopt, en daar gaan we dan alweer…..)