• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » De sprinkhaan, het spel, het leven en Utopia

De sprinkhaan, het spel, het leven en Utopia

15 juni 2023 door Erik Hoogcarspel

Ik ben hier niet om jullie te overtuigen om voor mijn principes te sterven, maar om jullie te overtuigen dat ik dat moet doen. We moeten heel helder zijn over onze beider rollen. Jullie zijn hier niet om voor mij te sterven, maar ik voor jullie. Jullie hebben alleen tot op zekere hoogte de moed van mijn overtuigingen nodig, zoals Scepticus zei. Dat wil zeggen voldoende moed om mijn dood goed te keuren in plaats van te betreuren. Niemand van jullie is nog goed voorbereid om die goedkeuring te verlenen, hoewel ieder om verschillende redenen. 

Socrates

Bernard Suits (1925 – 2007) was hoogleraar filosofie Universiteit van Waterloo (Canada). Hij heeft zich vooral bezighouden met de vraag naar de zin en het nut van het spel. Dit leidde tot een speels boek, dat uitkwam in 1979 en was getiteld: The grasshopper: games, life and utopia.  De hoofdpersoon in dit boek is een sprinkhaan, die duidelijk model staat voor de filosoof Socrates. Socrates werd in het jaar 399 voor het begin van onze jaartelling door een tribunaal veroordeeld tot het drinken van de gifbeker. Hoewel hij ruimschoots de gelegenheid had om te vluchten, accepteerde hij deze doodstraf. Plato, die officieel wordt beschouwd als zijn belangrijkste leerling, snapte hier niets van. Antisthenes, die ongetwijfeld de beste vriend van Socrates was, vermeldde dat Socrates niet meer hechtte aan het leven en de dood met vertrouwen tegemoet zag. Hij komt in het boek terug als Scepticus en Plato als Prudentia. Suits geeft nu in de eerste hoofdstukken zijn visie op de min of meer vrijwillige dood van Socrates. Hij laat zich hierbij inspireren door de theorie van Plato. Deze was zelf niet tegenwoordig bij het proces en de executie, maar volgens zijn verslag ervan vond Socrates dat hij zich aan de wet moest houden van de stad waar hij zijn hele leven al had geleefd.

Net zoals in de boeken van Plato speelt het grootste gedeelte van het boek zich af als een verslag van een discussie tussen de Sprinkhaan en de Scepticus. De Sprinkhaan is inmiddels al overleden en de Scepticus vertelt aan Prudentia wat hij van de Sprinkhaan heeft geleerd. Net zoals in de meeste vertalingen van Plato is het taalgebruik daardoor erg formeel en past het eigenlijk niet in de situatie van een gesprek tussen twee vrienden, al wint Suits het in literair opzicht wel ruimschoots van Plato. Het gesprek moet immers zowel verheven filosofische waarheden verkondigen als een gezellig onderonsje weergeven.

Suits laat de sprinkhaan verklaren dat het leven een spel is en een spel kun je niet winnen als je je niet aan de regels houdt. Iedere zakenman wil geld verdienen, maar wie een bankoverval pleegt is geen succesvol zakenman. Als je een spel speelt, wil je wel winnen, maar niet ten koste van alles. Het gaat bij het spelen van een spel juist om het spelen zelf en niet om het resultaat. De executie hoorde bij het leven van Socrates en vluchten zou neerkomen op ‘match-fixing’. Een spel is dus praxis, zoals Aristoteles zou zeggen en niet poèsis. Bij het eerste is het doel van de activiteit de activiteit zelf, bij het tweede ligt het doel buiten de activiteit, het is het verschil tussen wandelen en hard lopen om de trein te halen. De sprinkhaan zegt dus met zoveel woorden dat het in het leven gaat om het leven van het leven zelf en niet om niet dood te gaan.

Het spel

In een spel gelden de spelregels alleen binnen het spel en niet daarbuiten. Als we het spel onderbreken gelden ze niet meer, ze zijn niet absoluut. Dat is dan ook de reden dat we het spel altijd kunnen en soms zelfs moeten onderbreken. Een autocoureur die een kind doodrijdt omdat hij niet kan stoppen met racen, wordt als coureur dan wel niet gediskwalificeerd, maar wel als mens. Aan de andere kant vraagt het spel wel om in zekere zin serieus genomen te worden, als je er met de pet naar gooit verliest het spel zijn aantrekkingskracht.

Het spel boeit vanwege zichzelf. Soms worden in een spel zelfs regels veranderd om het spannender te maken. Zo is in het voetbal de buitenspel regeling uitgevonden om het maken van doelpunten moeilijker te maken. Een belangrijke functie van de spelregels is dus om het moeilijker te maken het spel te beëindigen. Het spel is uit als een van de deelnemers het doel heeft bereikt en dus heeft gewonnen. Volgens Suits zijn spelregels daarom niet moreel.

Suits onderzoekt nu door middel van vraaggesprekken tussen Scepticus en Prudentia de verschillende aspecten van het begrip spel. Is een rol spelen in een toneelstuk ook een spel dat zijn eigen doel in zich draagt? Hoe zit het dan met de vermoorde onschuld spelen of wat kinderen doen als ze cowboytje spelen? Spelen we niet allemaal rollen? Bij een toneelspel identificeren we volgens Suits ons met iemand om deze persoon te kunnen spelen. Als we in het dagelijkse leven ons anders voordoen dan we zijn, spelen we een rol om ons ergens mee te kunnen identificeren. Dat is dus de omgekeerde weg. Sommige spelen hebben volgens Suits het streven om het spel zo lang mogelijk vol te houden. Dit noemt hij open spelen. Essentieel voor het spel is volgens hem de spelhouding, de instelling van een speler te zijn. Een speler speelt namelijk uitsluitend omwille van het spel zelf. Als je een spel omwille van iets anders speelt, is het instrumenteel handelen, met andere woorden: werk.

De schrijver speelt mee

Op twee derde van het boek begint de schrijver mee te spelen. Het blijkt dat hij meedoet met het verhaal door subtiele wendingen in te brengen. Hierdoor beschrijft de schrijver niet alleen zijn opvattingen over het spel op speelse wijze, hij toont deze ook. Juist doordat de schrijver meedoet, wordt het de lezer duidelijk hoe fundamenteel en menselijk de spelhouding is. Het heeft te maken met de zin van het leven. We doen van alles om er iets anders mee te bereiken. We haasten ons naar de trein. Als we deze hebben gehaald, zijn we bezorgd dat hij op tijd aankomt. Als dat gebeurd is, haasten we ons naar onze afspraak of vergadering. Daar willen we weer bepaalde dingen bereiken of juist vermijden. Als alles steeds iets anders als doel heeft, is het geheel totaal zinloos. Er moet dus iets zijn dat op zichzelf de moeite waard is. Iemand kan bijvoorbeeld houden van uitdagingen of een masochistische instelling hebben, of beide. Met andere woorden: het leven als geheel is ofwel een spel, ofwel totaal zinloos.

Het gesprek gaat verder over de ideale situatie, het Utopia of Nergensland, waarin niemand meer iets hoeft te bereiken omdat alles vrij voor handen is. Het enige dat er volgens de schrijver dan overblijft is het spel, het handelen om het handelen zelf. Dit hoeft niet in te houden dat niemand meer bijvoorbeeld een gootsteen ontstopt, maar wel dat zo iemand dit alleen doet omdat het gootsteen ontstoppen voor hem of haar een erg leuke activiteit is, een spel dus. Dit betekent wel dat hij of zij dit doet uit vrije wil en niet uit noodzaak. De gootsteen moet dus ook op een andere manier kunnen worden ontstopt, maar de loodgieter kiest er voor om het zelf te doen. In het zo beschreven Utopia is alles een spel en daarom heerst er een cultuur van rijkdom en niet een cultuur van armoede, zoals in de onze. Suits noemt dit niet, maar deze houding wordt in praktijk gebracht tijdens de potlatch van de Noord-Amerikaanse Indianen. Als daar iemand het toppunt van rijkdom heeft bereikt, geeft hij of zij alles weg en gooit hij of zij al zijn of haar geld over de balk totdat er niets meer van over is. Zo laat deze persoon zien geen rijkdom nodig te hebben, het vergaren van rijkdom was een spel. Daarom is het leuk om opnieuw te beginnen.

Conclusie

Het boek leest vlot, het is speels, maar het heeft ook een serieuze ondergrond. In feite geeft Suits er de beroemde filosoof Ludwig Wittgenstein een draai om de oren. De laatste beweerde immers dat het begrip spel ondefinieerbaar is, maar Suits bewijst hier het tegendeel. Sommige passages zijn echt grappig en verrassend, andere nodigen uit tot herlezen en nadenken. Het lijkt me een ideaal boek om op vakantie mee te nemen.

Suits filosofeert in de Angelsaksische stijl, hetgeen soms tot wat formele en langdradige formuleringen leidt. Hij maakt geen gebruik van het werk van Huizinga, Bourdieu en Bataille. De begripsanalyse verdringt soms de antropologische aspecten van het spel. Hierdoor is hij zich niet bewust van het gevaar van spellbound zijn, het zo gefascineerd zijn door het spel dat je alles om je heen vergeet en het speelse van het spel verloren gaat. De inleiding van Thomas Hurka, die als tweede appendix is toegevoegd, is slordig en bevat foute verwijzingen naar Aristoteles. Waar hij kinesis en energeia schrijft bedoelt hij poesis en praxis.

De tekst is soepel vertaald en de noten van de vertaler zijn verhelderend. De hoofdstukken beginnen alle met een leuke illustratie. Er is geen trefwoordenregister, maar dat is geen groot gemis. Wel mis ik een boekenlijst voor verdere studie. Toch is het een boek waar velen veel plezier aan zullen beleven.

Bernard Suits: De sprinkhaan. Het spel, het leven en utopia, Noordboek, Gorredijk 2023, paperback, 318 bladzijden

Categorie: Boekbespreking, Geluk Tags: Aristoteles, Bernard Suits, Bourdieu en Bataille, Huizinga, leven is een spel, life and utopia, Ludwig Wittgenstein, Nergensland, Plato, potlatch, Prudentia, Scepticus, Socrates, Sprinkhaan, The grasshopper: games, Thomas Hurka, utopia

Lees ook:

  1. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)
  2. Over Theologie deel 12 – Aristoteles en Plato
  3. Boekbespreking – Homo emoticus, hoe emoties de wereld hebben gevormd
  4. Boekbespreking – De filosofes

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.