• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Woef hé…een signalering

Woef hé…een signalering

4 augustus 2022 door Erik Hoogcarspel

Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op. Deze werden dan weer de leraren voor de volgende generatie. Zo vormde zich een traditie die het een periode van 1000 jaar lang heeft volgehouden. Zelfs na de sluiting van de filosofische scholen van Athene in het jaar 529, leefde het cynisme in verschillende vormen voort. Je leest er in de geschiedenisboeken alleen weinig over, omdat ze alleen bij het volk bekend waren. Wat ervan over bleef, is een vage herinnering aan wijze zwervers, die in Nederland onder andere het motief werd voor de kinderserie Swiebertje en iets eerder voor het typetje “Doris”. In India zouden de cynici ongetwijfeld yogi’s of sadhu’s worden genoemd. Natuurlijk hebben de kerkvaders ook hun uiterste best gedaan om ze zwart te maken. Het cynisme is volgens Luck echter een originele en krachtige wereldbeschouwing die ook mensen van nu iets te zeggen heeft. Hij vond het wel degelijk zeer de moeite waard om zich ermee bezig te houden.

Socrates

Een van de meest invloedrijke figuren uit het begin van de Europese filosofie is ongetwijfeld Socrates. Hij was de eerste die de filosofie inzette om zichzelf als mens te ontwikkelen. Hij heeft echter zelf nooit iets opgeschreven. Dat we zoveel van hem weten, of denken te weten, hebben we hoofdzakelijk te danken aan een van zijn leerlingen: Plato. Deze schreef duizenden pagina’s vol met verhalen over uitspraken van Socrates. Die verhalen stellen ons echter voor twee problemen: ten eerste zegt Socrates er telkens weer wat anders en ten tweede was Plato niet echt een trouwe leerling of intieme vriend van Socrates. Degenen die dat wel waren, bijvoorbeeld Antisthenes, vonden Plato maar een opgeblazen kikker. Er is zelfs een overlevering volgens welke Socrates in lachen uitbarstte toen Plato hem een van zijn verhaaltjes over hem voorlas.

De ware leer van Socrates, zoals die onder andere werd doorgegeven door Antisthenes, vinden we volgens Luck bij de cynici en in mindere mate bij de stoïcijnen. In het algemeen waren de cynici echter geen veelpraters, maar als ze iets zeiden, dan was dat vaak kort en krachtig. Ze onderwezen de mensen ook vaak door een voorbeeld te geven, of door hun gedrag. Zo leefden ze vaak dakloos en vonden ze bezit maar lastig. Hun favoriete eten bestond uit lupinebonen.

Een paar voorbeelden van hondse uitspraken

Op de vraag wie er nu echt rijk is zei Diogenes, een leerling van Antisthenes: “Hij die aan zichzelf genoeg heeft.”

Toen de koning Alexander de Grote bij Diogenes op bezoek ging en Diogenes vroeg waarmee hij hem blij kon maken, zei de laatste: “Kunt u een stapje opzij gaan, u staat in mijn zon.”

Het ergerde Diogenes dat de mensen aan de goden offerden voor hun gezondheid, om die dan door hun geschrans tijdens het offerfeest weer te bederven.

Over iemand die zich parfumeerde zei hij: “De geur om je hoofd verdoezelt de stank van je leven.”

Op de vraag wat de zwaarste last voor de aarde is, zie hij: “Een onontwikkeld mens”.

Op de vraag waarom sportlieden zo bot zijn antwoordde hij: “Omdat ze opgebouwd zijn uit varkens- en rundvlees”.

Bion zei dat het verstand een winkelgalerij is van alle goede dingen, maar dat zelfbeheersing er de fabriek van is.

Conclusie

Het goede nieuws is dat al dit moois in een kloeke gebonden uitgave in een goede Nederlandse vertaling te verkrijgen is. Niet alleen de uitspraken, maar ook levensbeschrijvingen en brieven van de cynici zijn er te vinden. Het is alleen jammer dat bij de toelichtingen van Luck nummer 35 tot en met 45 ontbreken. Het slechte nieuws is dat de oplage al in de ramsj is beland. Het is namelijk al in 2011 uitgekomen. Ik heb mijn exemplaar bij De Slegte gekocht. Mocht het daar niet meer verkrijgbaar zijn dan kunt u het nog altijd proberen op de onvolprezen website www.boekwinkeltjes.nl

Georg Luck (2011): De wijsheid van de honden, teksten van de Griekse cynici, Uitgeverij Bornmeer, vertaling met raadpleging van de Griekse teksten en inleidende teksten Gerard Janssen en Goverdien Hauth-Grubben, gebonden, 380 bladzijden.

Categorie: Boekbespreking, Geluk, Onderwijs, Pakhuis van Verlangen Tags: Antisthenes, cynisme, De Slegte, Doris, Georg Luck, kynos, Plato, Socrates, stoïcijnen, Swiebertje

Lees ook:

  1. Boekbespreking – De wereld vóór God
  2. Boekbespreking – De filosofes
  3. Het sublieme
  4. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.