• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistische denkers en doeners » Boeddhistische doeners en denkers 82 – de serie

Boeddhistische doeners en denkers 82 – de serie

25 september 2025 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

Jack Kerouacs dharmaschooiers was vijftig jaar geleden het begin.

Yesterdays boy is gone, maar ik herinner me dat ik beslist de Vairachedikka sutra wilde lezen. Maar hoe ?

Er was wel eens wat over meditatie op de tv : mannen met vlinderdasjes en borstelige wenkbrauwen die zeiden dat je je moest concentreren op een PUNT en dat je in de juiste volgorde zeventien verschillende niveau’s van bewustzijn moest doorlopen.

Het was me duidelijk dat dat niet mijn soort boeddhisme was.

In een haiku tijdschrift noemde Bart Mesotten de Vairachedikka sutra.

Zou ik hem durven schrijven?

Ik kreeg een vriendelijk briefje van hem uit België, waarin hij me verwees naar Au Bout du Monde, in Amsterdam.

Dat werd mijn toevluchtsoord in tijden van vertwijfeling en ik kocht er in de loop der jaren alle grote sutra’s, die ik later weer naar de kringloopwinkel bracht.

Er bleven me saillante zinnen bij : The ancient road of reality has been here all the time (Lankavatara sutra) en THIS is alltogether everywhere, without differentiation or degree, wherefore it is called the consommation of incomparable enlightenment (Vairachedikka sutra) en Nor sons nor kindred are the cause of sorrow, it is only ignorance (Saddharmapundarika sutra).

Zinnen die een leven lang bij me gebleven zijn.

Yesterdays boy is gone.

Bij de Slegte in Amsterdam lag Marian Mountain’s The zen environment. Niet gelijk gekocht, te duur. De volgende dag teruggegaan om het tòch te kopen.

Settling down where there is no settling down.

Weer zo’n zinnetje.

Zo voelde m’n ‘zitten’ ook aan, als een drijfanker in de woelige zee van het bestaan.

‘Zitten’ deed ik soms maanden achtereen dagelijks, soms maanden achtereen niet.

Zitten zonder ideologie, noemde ik het en ook sprak een woord van Gerrit Krol me aan: met een stok in je ziel roeren om te zorgen dat het wak openblijft.

Beoefenen van tegenwoordigheid van geest.

Er waren altijd al dingen die me raakten : het bewegen van het water tussen de basaltstenen aan de dijk in Lelystad.

Uilen die elkaar riepen van weerszijden van een meer waar mijn vrouw en ik kampeerden in Frankrijk.

Behalve dat ‘t me ontroerde wist ik er geen betekenis aan te hechten.

Bij Allan Watts herkende ik wat hij over Fa-Chang schrijft : Toen Fa-Chang op sterven lag klonk de kreet van een eekhoorn op het dak. ‘Dat is het en niets anders’, zei hij.

Ergens begin deze eeuw kwam ik in een tweedehands boekwinkeltje van een oude Indische meneer (een bodhisattva ?)zen dagboeken van Peter Matthiessen tegen.

Ik las bij hem over Dogen’s ‘shikantaza’, letterlijk ‘alleen maar zitten’ dat ik herkende als mijn eigen ‘zitten’

Letting the mind come and go without hindrance, zoals in de sutra van Hui-neng.

Voor het eerst in jaren ging ik weer naar Au Bout du Monde.

Maar waar ze eerst alle grote sutra’s hadden staan hadden ze nu alleen een verkorte versie van de Lankavatara sutra en verder veel van Jung en de Dalai Lama.

Van Dogen hadden ze niets.

Op internet kwam ik een site tegen van Shasta Abbey waar ik Dogen’s shobogenzo gratis kon downloaden. Eén van de weinige sites waar de dharma is ‘for free’.

Ik heb hem in vier delen laten drukken in een printshop in de stad en het werd op mijn oude dag mijn herintroductie in zen.

Zen gaat voor mij over de ‘facts of life’, dat ’t geen zin heeft je dorst te lessen met zout water en dat ‘t geen zin heeft je vast te klampen aan een zinkend schip.

Vergankelijkheid is de wet van het land, dat had het leven me al vroeg geleerd en het openlijk benoemen daarvan als kernwaarheid sprak me aan.

De tweede wet van de thermodynamica, als je het in wetenschappelijke termen wilt zeggen.

Maar ik heb een zinnelijke natuur, erg in voor jonge meiden in korte rokjes en ik had gedacht dat dat allemaal wel zou oplossen als je maar lang genoeg ‘zat’.

Maar ‘after changes upon changes i was more or less the same’, dus ik moest de illusie van boeddhisme als zelfverbeteringsideologie loslaten.

Wat betekende het dan nog om ‘boeddhist’ te zijn? Was ik niet eerder existentialist of socialist, zonder spirituele franje?

Maar zoals gezegd, door Peter Matthiessen ontdekte ik Dogen.

Hij schrijft over ‘being here just for a while, just for the time being’ en over ‘the colors of the mountains and the sounds of the valley streams’. Hij zegt ‘nothing is hidden’ en ‘flowers fall while we love them and weeds grow while we hate it’. En hij zegt (een grote troost) ‘horses can arrive while donkeys haven’t left’.

Hij zegt (in de 13e eeuw!) ‘Mannen die zich niet door een vrouw willen laten onderrichten in de dharma zijn ignorant pigs. (Nu ja, zijn ignorant, zegt hij eigenlijk) En hij zegt ‘don’t think a ten year old is cute, for they can have the roar of a lion!’

Een zenleraar zei eens op een vraag over reïncarnatie: hoe moet ik dat weten ?

Dogen zegt: ‘Brandhout is brandhout en as is as. As wordt niet opnieuw brandhout’.

Voor wie het interesseert: nog duidelijker is hij in shobogenzo bendowa.

Alles wat ik van hem lees spreekt me aan en door het bestuderen van zijn werk ( i am too fond of books) en de praktijk van het zitten spreken het bewegen van bladeren en het kek kek kek van eksters me van de boeddha dharma.

Het is hier, het was altijd al hier en het verbergt zich niet.

The whole world in it’s ten directions is the one bright pearl right before your eyes.

Wat kan ik nog zeggen?

Het is hier, for all the world to see.

Het bewegen van bladeren en het kek kek kek van eksters.

But meanwhile flowers fall while we love them and weeds grow while we dislike it.

En het is altijd nu en op een dag zal het ophouden nu voor mij te zijn.

Voor de achterblijvers zal de zon schijnen.

Groet van een dharmaschooier (volledige naam bij de redactie bekend)

Was getekend dharmaschooier. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Categorie: Boeddhistische denkers en doeners Tags: achterblijvers, Au Bout du Monde, Bart Mesotten, de Vairachedikka sutra, Dogen, facts of life, Jack Kerouac, lankavatara sutra

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 23 september 2025
    The mandala of the five buddhas
  • 25 september 2025
    Cursus introductie meditatie en mindfulness in Afferden (GLD) - 4. Het doel van meditatie in boeddhistische psychologie
  • 25 september 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • 25 september 2025
    STILTEMEDITATIE Stichting Bodhisattva
  • 26 september 2025
    Wijsheid: Bewustzijn & Gewaarzijn (studieweekend)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Internationale steun voor Australië – China’s controle over de opvolging van de Dalai Lama leidt tot wereldwijde veroordeling
    • Boeddhistische doeners en denkers 82 – de serie
    • Boeken – Wat telt echt?
    • Beeldgedicht – goud
    • Geen dood geen vrees (54) – Knopen doorhakken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.