• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Reisverslagen » Legaal in Bodhgaya

Legaal in Bodhgaya

4 maart 2020 door Henk van Kalken

Wij schrijven – of beter: ik schrijf – januari 1997. De laatste Elfstedentocht was verreden, en dank zij de Lufthansa liep ik 24 uur later naar een olifant in een straat in New Delhi te kijken. Het was de eerste van nog vele volgende cultuurschokken. Ik was op pelgrimage onder leiding van een Tibetaanse lama door Noord-India, Nepal en Sikkim. Gedurende vijf weken werden mijn arme zintuigen overspoeld met kleurige, geurige en auditieve indrukken. Een overdosis aan percepties verhitten mijn brein.
Overal reden vehikels met achterop de tekst: ‘PLEASE BLOW HORN.’ Nou, dat lieten de chauffeurs, ik denk dat ze het in ons verkeer nog geen vijf minuten zouden uithouden zonder de vreselijkste brokken te maken, zich geen tweemaal vragen. Een kakofonie van kapotte knalpotten en schor brullende claxons temidden van optrekkende zwarte wolken uitlaatgassen teisterden onafgebroken de huid en gehoorgangen van ons, nog niet zo devote pelgrims. Er waren ook rustiger plekken langs de route waarlangs de Boeddha leefde, predikte, verlicht werd en in paranirvana ging.
In Kushinagara, waar Boeddha volgens de overlevering werd gecremeerd, liep de groep waartoe ik behoorde in een parkachtige omgeving. Ik had een camera waarmee ik filmopnames maakte. Op enig moment meldde zich bij mij een heftig gesticulerende man die zo aangedaan was, dat hij volkomen onverstaanbaar Engels sprak. De lama vertaalde neutraal dat hij geld wilde voor het recht om filmopnames te maken. Het was niet duur, maar ik had niks bij me en had ook geen zin om uit te zoeken of de man in kwestie in zijn recht stond of niet. In India is dat altijd een twijfelachtige zaak. Toen hij aan de riem van mijn cameratas begon te trekken bleef ik met een ruk staan, boorde mijn staalblauwe ogen in de zijne, maakte me nóg breder dan ik al ben, en bulderde dat hij ‘the f…’ moest opzouten. Hij nam geschrokken afstand maar bleef mij beschreeuwen tot we het park verlieten. Later bezochten we Bodhgaya, de plaats waar Boeddha de verlichting bereikte. Onder zacht ritselende bladeren van een uitgegroeide loot van de Bodhiboom waaronder Boeddha ooit zat, mediteerde ik en hoopte tevergeefs op hetzelfde resultaat. Het gaf een bijzonder gevoel, de plek was doortrokken van een soort energie die ik alleen nog in Kushinagar, de plaats waar Boeddha overleed, heb gevoeld. Voor ik het tempelcomplex betrad zag ik een klein gebouwtje staan, opgetrokken uit hout met golfplaten op het dak. Het was in twee tinten blauw geschilderd. Er zat een magere man op een wrakke stoel voor. Boven zijn hoofd prijkte een bord met daarop met krijt de tarieven geschreven die golden voor het gebruik van een fotocamera en een videocamera. Als ik me goed herinner kostte het gebruik van mijn videocamera 250 roepies. Objectief niet erg duur, plus geen schreeuwende en gesticulerende mannen achter me aan. Dus meldde ik me bij de stoelzitter die ijverig overeind sprong en me binnen wenkte.
Hij dook onder een soort toonbank van groentekistjes met daarop een aluminium plaat, en gaf me een formulier in drievoud, met carbon ertussen. Daarop vulde ik alles in wat een degelijke overheidsinstantie maar wilde weten. Datum van aankomst, datum van vertrek, reden van komst naar India, naam en leeftijd, nationaliteit, geslacht, geloof… De Engelsen hebben de ambtenarij geïntroduceerd in India, de Indiërs hebben het ad absurdum geperfectioneerd. Tenslotte riep de man, toen hij zag dat ik Nederlander was : ‘Aaah, Roed Goellit!’ terwijl hij zijn gebit in een glimlach exposeerde, wat mij eraan herinnerde dat ik het kerkhof waarop mijn moeder begraven ligt in Friesland weer eens zou moeten bezoeken. Hij voorzag alle formulieren rijkelijk van stempels en handtekeningen, en scheurde tenslotte een bon af waarop stond vermeld dat ik nu gerechtigd was op het hele terrein te filmen. Met een rein geweten woonde ik alle manifestaties bij die daar plaatsvonden. Ik stak honderden offerlampjes aan, woonde puja’s bij, liet me door een oude Tibetaanse lama een flinke lel met een tekstboek op mijn hoofd geven, dit bij wijze van zegening, hoorde ik later. Ik liep, nog duizelend van deze krachtige zegening, devoot om de grote Stupa heen, zat tussen honderden monniken te mediteren en te chanten voor zover ik de tekst kende. Tenslotte begaf ik me naar het verzamelpunt waar alle medepelgrims elkaar weer zouden treffen. Ik zag Michel, een goedmoedige Vlaming, die mij vroeg wat ik ervan gevonden had. Ik praatte hem enthousiast bij. Hij was een oudgediende, die minstens voor de vijfde keer deze plaats bezocht. ‘Ik ben deze keer ook helemaal legaal aan het filmen geweest,’ lachte ik, en toonde de afgescheurde bon. Michel keek mij verbaasd aan. ‘Ja maar, daar hebde toch nie voor betaald, hè?’ Hij probeerde altijd zo beschaafd mogelijk Nederlands te spreken. ‘Ja, ik kreeg deze keer geen schreeuwende kerels achter me aan.’ Michel schudde het met grijs doorschoten donkere hoofd. ‘Maar t’ is toch ambetant, zunne. Dieje mens staat daar zomaar hè. Ge zijt gans niet verplicht iets te betalen.’ Hij liep schokschouderend weg. ‘Domme Nederlanders!’ hoorde ik hem nog juist, nauwelijks ingehouden lachend roepen voor hij in de bus die ons vervoerde verdween. Een Indiase man zei ooit tegen de schrijver en dichter Hans Plomp: ‘Probeer India niet te begrijpen. Dat kost je je verstand.’

 

Categorie: Boeddhistisch leven, Columns, Geluk, Reisverslagen Tags: Bodhgaya, filmrechten, Henk van Kalken, India, pelgrim

Lees ook:

  1. Boeddhistische nonnen leren kwetsbare vrouwen in India Kungfu
  2. Wie ben ik?
  3. De steenrode jas
  4. Bhutan – India stuurt nog eens 400.000 doses vaccin naar boeddhistisch koninkrijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.