• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » B'eter » Jana – Dadel-walnootkoek en herhaling oproep aan lezers

Jana – Dadel-walnootkoek en herhaling oproep aan lezers

25 maart 2023 door Jana Verboom

Nog voordat de eerste reacties op mijn oproep mijn mailbox binnenkwamen, en omdat ik deze week te druk was om te experimenteren in de keuken, interviewde ik mijn schoonmoeder (85) bij een kopje koffie en een stukje dadel-walnootkoek. Ik ging er eens goed voor zitten, pen en notitieboekje in de aanslag. Ik vroeg wat de mensen vroeger aten, toen vlees nog een luxe was maar geen dagelijkse kost. En of ze vleesloze recepten kende uit haar jeugd. Nou, het interview was afgelopen voordat het goed en wel begonnen was. Bij haar thuis, hardwerkende kleine middenstanders – haar ouders hadden een banketbakkerij/lunchroom – werden in haar herinnering altijd aardappelen, groente en vlees gegeten. Ze kon zich niet veel herinneren uit de oorlog. Alleen dat ze vaak gelatinepudding aten (de bakkerij was dicht maar de ingrediënten waren er nog), en vies, hard, zuur brood dat ‘kuch’ werd genoemd. Ze kende geen vegetariërs, wist in haar jeugd niet dat zoiets bestond. Hoe ik ook probeerde door te vragen, er kwam geen enkel vleesloos gerecht of recept bij haar boven. Gelukkig kan ze tegenwoordig wel genieten van de vegan gerechten die wij haar voorzetten.

Recept

Dit recept is een variant op een al eerder gedeeld muffinrecept uit het Amerikaanse kookboekje ‘Muffins for all occasions’ uit 1989 (https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhistisch-leven/23177-beter-dilemmas-en-dadel-walnootmuffins/).  Ik gebruik het boekje al ruim 30 jaar dus voor mij is het inmiddels een klassieker. Dit recept maakte ik al toen ik nog geen idee had van het lijden veroorzaakt door de zuivel- en pluimveeindustrie. Toevallig is het plantaardig. Je mist de boter of eieren niet, het is goed zoals het is, en dat vonden we in 1989 ook al. Tegenwoordig maak ik het in een rechthoekige vorm in plaats van muffinvormpjes, en glutenvrij. Vervang gerust het glutenvrije meel door (volkoren) tarwemeel.

Glutenvrije dadel-walnootkoek ingrediënten:

– 250-300 gram dadels (bijvoorbeeld verse Iraanse), ontpit en grof gehakt
– ¼ kopje zonnebloemolie
– ¾ kopje kokend water
– zakje vanillesuiker
– ½ kopje elk rijstemeel, boekweitmeel en havermout (of neem 1 ½ kopje meel naar keuze)
– ½ zakje (of ½ theelepel) baking soda of bakpoeder
– ½ kopje (riet)suiker
– flinke handvol walnoten, grof gehakt

Verwarm de oven voor op 200 graden (of 180 graden bij de heteluchtstand), vet een rechthoekig niet al te groot bakblik in (max ca. 20 x 25 cm). Een Amerikaanse ‘cup’ is een flinke mok, inhoud 200-250ml. Meng in een kom de eerste vier ingrediënten, meng in een andere kom de rest. Roer dan alles snel door elkaar. Het deeg moet nét vloeibaar zijn, voeg eventueel wat water of meel toe als het te droog of te nat is. Spatel het mengsel in het bakblik. Strijk glad. Bak in ca. 30 minuten gaar en bruin. Laat iets afkoelen en snijd in vierkante stukken.

Herhaalde oproep

Weliswaar staan de kranten en tijdschriften tegenwoordig vol met vegan recepten, maar die zitten vaak vol exotische, uitheemse ingrediënten als chiazaad, jackfruit en kokosmelk. Ook is de industrie druk bezig met vegan vervangers voor bekende producten, zoals speckreepjes (met ck), bitterballen en Magnum ijsjes. Allemaal prima ontwikkelingen, maar het roept de vraag op: wat aten de mensen vroeger, toen vlees nog een luxeproduct was dat hooguit op zondag op tafel kwam? In het Midden-Oosten heeft men falafel, hummus, tabouleh, shakshuka, baba ganoush. In India heeft ment dahls en vegetarische curry’s. In Indonesië tempeh, tofu, gado gado. Heerlijke vegetarische en vegan gerechten waar geen vleeseter de neus voor ophaalt. Wat hebben wij in Nederland/Noordwest Europa als vega-klassiekers? Hebben wij die wel?

Wat aten Nederlandse en Vlaamse vegetariërs/vegans en mensen die gedwongen werden door omstandigheden (oorlog, armoede) om vegetarisch te eten vroeger? In de tijd dat de winkels niet vol lagen met vleesvervangers en exotische producten van ver weg? Denk Tweede Wereldoorlog t/m de jaren ’60 van de vorige eeuw. Wat zijn de familierecepten die toevallig vegetarisch zijn? Graaf in eigen geheugen of interview je ouders of grootouders of anderen die deze tijd bewust hebben meegemaakt – al dan niet als vegetariërs. Of kijk in oude kookboeken. Ik ben met name op zoek naar smakelijke Nederlandse/Vlaamse recepten van voor- en hoofdgerechten (vrijwel) zonder vlees en zuivel. Het mag ook uit de buurlanden zijn (Noordwest Europa). Stuur een reactie naar: janaverboom@gmail.com  Dan beloof ik die recepten te proberen en hier te delen, liefst met een verhaal erbij over de oorsprong. Ondertussen zal ik zelf ook doorgaan met de vraag stellen aan ouderen in mijn eigen netwerk. Opdat we samen een archiefje kunnen maken met duurzame vegaklassiekers van eigen (Europese) bodem. Overigens mag u mij ook andere recepten sturen die u het delen waard vindt. Liefst plantaardig. Ik ben benieuwd!

Categorie: B'eter, Boeddhistisch leven, Voedsel Tags: dadel walnootkoek, vleesloos, vroeger

Lees ook:

  1. Nationale Week Zonder Vlees met meer dan 25.000 deelnemers
  2. Nationale Week Zonder Vlees eindigt na succesvolle eerste editie
  3. ProVeg – Kwart van de Nederlanders hoopt op toekomst zonder vlees

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jana Verboom

Jana Verboom is bioloog en docent milieuwetenschappen. Bewust van het lijden veroorzaakt door de productie en consumptie van dierlijke producten als vlees en zuivel wil ze aandacht vragen voor de noodzakelijke transitie naar plantaardige voeding. Geïnspireerd door het leven en werk van Thich Nhat Hanh wil ze haar lezers inspireren om hap voor hap stapjes te zetten naar een betere toekomst voor Moeder Aarde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
10 dec
Medicijnboeddha ceremonie
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De Boeddhistische blik – goed leven, goed sterven
    • Boeddha in de bajes – Peter
    • Restauratie Chari-klooster in Bhutan volgend jaar afgerond
    • Ksaf – De gespleten geest
    • In de geest van zen vind je geen geest

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.