• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » In een dorre woestijn

In een dorre woestijn

8 september 2025 door gastauteur Reageer

“We denken wakker te zijn als we niet slapen” maar wat ons bewustzijn aangaat, leven we in een slaaptoestand waarin we niet ontvankelijk zijn voor de  totale werkelijkheid. Toch koesteren we de illusie de gehele werkelijkheid te zien. […] Het wortelgestel van bomen kunnen we niet zien en we zien al helemaal niet welke processen zich onder de grond afspelen. “Mediteren maakt ons wakker voor de gehele werkelijkheid, de voorkant, achterkant, de zichtbare maar ook onzichtbare kanten” (uit: Brugjes naar de diepte, 2011, 10).

Een film van de BBC uit 2018 getiteld: ‘How trees secretly talk to each other’ [1]gaat over het Wood Wide Web. Onder de grond vormen bomen een netwerk met elkaar. Bomen zijn geen geïsoleerde individuen, maar werken onderling samen. Helaas is het onder de grond ook niet allemaal pais en vree, want er zijn orchideeën die stoffen afnemen van andere soorten en de zwarte walnoot verspreid toxische stoffen om zijn rivalen te dwarsbomen. Dat is de donkere kant van het Wood Wide Web. Het mooie verhaal is dat bomen en struiken gebruik maken van een complex netwerk van schimmels om voedingsstoffen en informatie onderling uit te wisselen. Moederbomen geven voedingsstoffen aan zaailingen om te overleven. Het gaat zelfs zo ver dat een stervende boom de resterende voeding preventief afstaat aan zijn omgeving aan andere bomen. Bomen maken deel uit van een circulair systeem van schimmels, voedingsstoffen en waarschuwingssystemen. Daar kunnen wij als mensen wat van leren. Want we zijn al jaren met verduurzaming bezig, maar het circulaire bouwen komt letterlijk en figuurlijk niet grootschalig van de grond. We blijven elkaar bevechten en stellen economische gewin boven gemeenschappelijke voorspoed, waarin “heel de mensheid gelijkelijk mag delen in de gaven van moeder aarde”, zoals tijdens sesshins ’s morgens in het ‘Gebed voor alle noden’[2] wordt gezongen.

Niets bestaat op zichzelf, pratītya-samutpāda, we zijn verbonden door het net van Indra waar iedere diamant op elke hoek van het net reflecteert in de volgende en de volgende: er is geen onafhankelijk be(ont)staan. We zijn dus als mensen ook in een soortgelijk netwerk als het Wood Wide Web, verbonden, maar we gedragen ons er niet naar, want we hebben teveel last van een ego dat competitief is ingesteld, oordeelt, jaloers is, afgunstig, het voelt zich beter dan anderen. Dat maakt ons niet gelukkiger, want het leidt tot een gevoel van afgescheiden te zijn, wat op den duur overgaat in een gevoel van isolement en tenslotte eenzaamheid.

Als het leven ons dan ook nog voor grote uitdagingen stelt, hebben we grote kans in een dorre woestijn te belanden; een grote kans om dan een pas op de plaats te maken. Dan is het belangrijk om geduld te betrachten, het uit te houden en door te gaan waardoor een rijpingsproces op gang kan komen. Heb geduld want de woestijn heeft zijn eigen tijd. Uiteindelijk kan het ons leiden naar innerlijke vrijheid “naar de heilige rust van de kinderen GODS”, zegt Johannes van het Kruis. Mystieke schrijvers laten er geen twijfel over bestaan: wie geestelijk wil groeien en rijpen ontkomt er niet aan om deze weg te gaan.  Johannes van het Kruis zegt dat het God is, die ons leidt; in onze traditie zeggen we dat onze innerlijke wijsheid en boeddhanatuur ons door deze woestijn heen loodsen.

Onze innerlijke wijsheid doet ons beseffen in een onmetelijke woestijn te zijn beland. Het gaat hier om een ‘woestijn van de ziel’ waarbij het niet de bedoeling is er weer zo snel mogelijk uit te komen, maar om die ervaring te doorleven: het gaat om een echte barre woestijn-ervaring, waar het leven is teruggebracht tot het meest basale en wezenlijke. Hier ontspringen de laatste en diepste vragen, hier wordt een mens losgemaakt uit zijn/haar comfortzone, het vertrouwde en vanzelfsprekende, de mens wordt leeggemaakt van beelden en voorstellingen en dan rest er niets anders dan totale overgave. “Zalig degene die het uitroepen in de dorre woestijn van hun eigen ziel, het is in hun hart waar de schoonste bloemen opbloeien” (Rabbi Nachman van Bratislava (1772-1810)).

Vroeg of laat belandt iedereen ooit in zo’n situatie. Het is een ervaring van jaren geleden toen ik het gevoel had alles te zijn kwijtgeraakt, mijn geliefde, familie, zonder werk, weinig tot geen middelen van bestaan, ik voelde me buitengesloten. Het waren jaren van struikelen en strubbelingen, van grote eenzaamheid en alsmaar vasthoudend aan mijn beeld van hoe te willen leven om uiteindelijk te ontdekken dat er niets is om je aan vast te houden. Jaren het gevoel gehad van verlatenheid, dorheid en leegheid. Tot het moment van inzicht, overgave en ommekeer. Sindsdien heb ik geleerd grenzen te stellen en is de liefde om niet geworden. Liefde is: de noden en behoeften van de ander zien, de ander ten diepste als ander zien, maar tegelijk ten diepste verbonden te weten, voorbij verstrengeling en behoeftigheid naar een diep ervaren liefde, die liefde-overstijgend is en zich uitstrekt naar de gehele mensheid.

De woestijnervaring: is een mystiek beeld waar de mens en de mensheid doorheen moet. In die woestijn staat een braamstruik te branden en daar vat de mens zelf vlam. Een van de woestijnvaders, Abt Jozef zei tegen Abt Lot: “Je kunt geen monnik zijn, zolang je niet helemaal vuur en vlam geworden bent”. Dat kunnen we ook op onszelf toepassen: we gaan pas echt de spirituele weg als we vlam vatten….Wij zijn geen monniken, maar gaan als leek onze spirituele weg in de wereld. De paradox van onze spirituele weg is dat we opklimmen naar het goddelijke perspectief, of het perspectief van de eenheid van de geest, door af te dalen in onze eigen werkelijkheid, ons eigen moeras. Anders gezegd: door zelfonderzoek op het kussen opent zich de universele hartgeest. Er is moed en vertrouwen nodig om je naakte menselijkheid te aanvaarden en door de wanhoop, twijfel, onzekerheid en pijn heen te gaan.

Het uithouden in de woestijn: zei starets Silouan die in het begin van de twintigste eeuw op de berg Athos woonde: “Blijf in de hel en wanhoop niet”. Velen hebben hier op hun unieke manier op gewezen. Ook mijn eerste leermeester Nico Tydeman zei: “niet mijn wil”. Gebruik dit als een mantra! Mij heeft het in tijden van grote nood enorm geholpen. Eigen en andere kracht werken samen niet alleen voor mij, maar voor de gehele werkelijkheid op weg naar voltooiing. Alles is genade!

Bron nieuwsbrief Maha Karuna Ch’an. Tekst Elsbeth Wolf. Zitten in verbondenheid / 4 september 2025
[1] How trees secretly talk to each other, BBC News, 29 juni 2018.
[2] De sutra Gebed voor alle noden.
Literatuur:
Elisabeth Dinnissen. Brugjes naar de diepte. 2011.
Benoit Standaert. Wijsheid uit de woestijn. 2005.
Archimandrite Sophrony. De Heilige Silouan de Athoniet. 2009.
Foto: Greg Montani via Pixabay.

Categorie: Columns, Elsbeth Wolf, Geluk, Natuur, Zen Tags: Elsbeth Wolf, In een dorre woestijn, Maha Karuna Chan

Lees ook:

  1. Maha Karuna Ch’an – geschokt door beschuldigingen seksueel wangedrag abt Lonquanklooster
  2. In vrijheid verbonden – Interreligieuze dialoog
  3. ‘Licht dat open en vrij maakt’ Elisabeth Dinnissen
  4. Taigu – Oude en nieuwe zenideologie ontleed

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Nyingma Centrum gratis proeflessen
  • 8 september 2025
    Discovering Buddhism Series - The spiritual teacher
  • 9 september 2025
    Cursus “de tien pāramī’s” in Afferden (GLD) – tien goede gewoonten - 2 Vrijgevigheid
  • 9 september 2025
    Meditatieavond met de boeddhistische non Yangdzom
  • 10 september 2025
    BIBLIOTHEEK Stichting Bodhisattva
  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    Cursus introductie meditatie en mindfulness in Afferden (GLD) - 2. Visualiseren in meditatie
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ook met kanker weet je het maar nooit

    Hans van Dam - 27 augustus 2025

    Je zal het maar (niet) hebben. Woekergedachten over woekerweefsel.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – Vier namen
    • In een dorre woestijn
    • Menno – aids
    • Technische problemen in het BD
    • Geen dood, geen vrees (37) – Alles dat kan sterven sterft ooit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.