• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Bodai VI – Een verdwenen hoofd

Bodai VI – Een verdwenen hoofd

6 februari 2016 door Zeshin van der Plas

De sutra die je hart verwarmt
Hoe ontelbaar de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden.
Hoe enorm mijn fantasie daar over ook is, ik beloof te leren de werkelijkheid onder ogen te zien.
Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen.
Hoe lang ik ook met dit alles bezig zal zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

Mokkend haalde Bodai de reisbeschrijving uit zijn tas en zag dat hij nog minstens drie dagen lopen van de stad Wakali verwijderd was. Met grote boze stappen ging hij op pad. Toen hij een poosje gelopen had zakte zijn boze bui. Hij merkte dat hij moeiteloos zijn ene voet zich voor de andere zette. Hij mompelde bij zichzelf: ‘Ja, ja, vleugelvoeten.’ Hij moest denken aan een sutra die zijn meester altijd zong. Licht en duister zijn een eenheid, zoals je linker- en je rechtervoet in lopen een harmonische eenheid vormen. Het viel hem op dat het bos mooi was, anders dan anders, het was alsof hij in een oersprookje wandelde, zo oud als het heelal. Hij voelde, hij voelde, hij was bang dat het gevoel maar voor even was, hij kon niet beschrijven wat hij voelde. Maar het ging niet weg het bleef de hele dag bij hem.

Toen- na een lange mooie dag, het begon te schemeren kwam hij bij een soort kamp uit. Iemand had een groot schuin dak gebouwd met er onder een vloer van boomstammetjes. Er voor was een cirkel van stenen neergelegd voor een kampvuur. Vlug sprokkelde Bodai hout en maakte vuur. Van gras maakte hij een bed en spreidde zijn dekens er op uit. Hij had er spijt van dat hij het eten van Padma had weggegooid, maar er was niks aan te doen hij zou met een lege maag moeten gaan slapen. Hij gooide nog wat hout op het vuur en ging onder de dekens liggen. Het vuur verwarmde hem, het was te warm en hij gooide de dekens van zich af en ging languit op zijn rug liggen. Bodai zag hoe de vonken opstegen en langzaam doofden. Zijn hoofd was akelig helder, hij kon niet slapen. Hij ging rechtop zitten en staarde in het vuur. En merkte dat zijn ademhaling rustig en gelijkmatig was. Zijn adem ging in en uit, in en uit, langzaam werd zijn buik warmer. Gedachten wolkten voorbij zonder de minste invloed, er was alleen zijn buik en het vuur.

Hmm, hmm, klonk er. Bodai keek op, bij het vuur zat een man met een enorme bos haar en een hele grote baard. Toen Bodai de man aankeek zei deze: ‘Gaat het een beetje?’ Bodai antwoordde: ‘Sorry ik wist niet dat dit uw kamp was, er was niemand toen ik hier aan kwam.’ ‘Het is helemaal mijn kamp niet’, antwoordde baardmans. ‘Ik vroeg of het een beetje ging?’ ‘Wat’, vroeg Bodai.

‘Je gezicht zoeken’, zei baardmans. ‘Mijn gezicht zoeken’, vroeg Bodai verbaast. ‘Ja’, zei baardmans,  ‘je hebt helemaal geen gezicht.’ Hij voelde zich bevreemd maar antwoordde: ‘Ach ga toch weg, maak dat de kat wijs.’

‘Mij maakt het niks uit,’ zei baardmans, ‘wel of geen gezicht ik praat toch wel met je. Maar, ik zag duidelijk dat je op zoek naar je gezicht was, als je er een had hoefde je er niet naar te zoeken.’ Bodai vond het gesprek maar niks en veranderde snel van onderwerp, hij vroeg: ‘Wie bent u en waar komt u vandaan.’

‘Ik ben Banjakris en ik kom hier vandaan. Verbaasd vroeg Bodai: ‘Hier vandaan?’

‘Ja, is dat zo vreemd’, vroeg baardmans.

‘Maar waar leeft u dan van?’

‘Je moet niet van die rare vragen stellen, zoek liever je gezicht.’ Bodai deed zijn ogen open en keek recht in de ogen van een hert met een enorm gewei. Het hert duwde zijn neus in de handen van Bodai, die in zijn schoot lagen. Een vogel boven op het dak van het kamp begon luidkeels te kwetteren. In de struiken tegenover het kamp stonden wel vijf reeën rustig aan de bomen te knabbelen. Het hert draaide zich om en verdween met de reeën in het bos. Bodai zat nog steeds rechtop, hij had de hele nacht rechtop zitten slapen. Zijn mond was droog en voelde aan alsof er een dooie muis in had gelegen. Hij pakte zijn dekens in, hing zijn tas om zijn schouder en ging op zoek naar water. Na een uurtje of wat gelopen te hebben hoorde hij het ruisen van een beek, en een poosje later kwam het pad bij de beek uit.

Bodai ging op zijn knieën liggen en schepte met zijn handen water uit de beek. Na gedronken te hebben plensde hij water in zijn gezicht om goed wakker te worden. He, dat was lekker fris. Toen hij zijn haar ook nat wilde maken zag hij in de beek een vreemd iets. Wat hij in het water zag, dat was hij niet, het was iets anders. Hij zag geen ogen, en ook geen mond, maar water! Geschrokken greep hij naar zijn gezicht, het voelde vertrouwd aan, hij keek weer in de beek, weer zag hij het vreemde iets dat wat hij niet was,.. water. Zijn hart klopte in zijn keel, wat was er gebeurd? Rustig, rustig blijven zei hij tegen zichzelf, het zal wel door het stromen van het water komen. Hij stond op keek niet meer in de beek en ging bezorgd weer verder. Af en toe voelde hij aan zijn gezicht, zijn neus voelde hij nog, en hij kon ook nog kijken. Hoewel… de wereld zag er toch anders uit, de wereld was helderder geworden, en zijn hoofd was vreemd geworden. Althans, zijn gevoel was anders dan normaal, alles was veel directer, een ander woord wist hij er niet voor.

Bodai richtte zich op het bos en zijn reis en zette flink de pas er in en grinnikte; Ja, ja, vleugelvoeten. Het smalle bospad begon breder te worden en het bos werd minder dicht, in de verte stond een boerderij. Hij kwam bij een kruising en een stem achter hem zei: ‘Gewoon rechtdoor gaan.’ Terwijl Bodai omkeek zei hij: Bedankt…’ En bedacht tegelijkertijd; hoezo rechtdoor weet hij dan waar ik heen moet? Niemand te zien, Bodai keek achter hem, opzij.

En weer klonk het: ‘Gewoon rechtdoor.’ Het rare was, hij kende die stem, onwillekeurig voelde hij aan zijn gezicht. Bodai liep rechtdoor.

Volgende week zaterdag deel zeven in de serie over Bodai.

Categorie: Columns, Zen Tags: bodai, ontwaken, tocht

Lees ook:

  1. Bodai deel IV- De grote slagerij
  2. Bodai en het redden van alle levende wezens
  3. Bodai XVI – ‘De ziel van mijn kom is haar leegte’
  4. Zen is jezelf zien

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd Windemuller zegt

    7 februari 2016 om 13:34

    Langzaam maar zeker ontplooit zich een prachtig sprookje. Ik ben benieuwd naar het vervolg volgende week.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De wolk van niet-weten
    • Het jaar 2025 – dag 141 – verdriet
    • Demonstratie Tegengas – Schip met Israëlische wapenonderdelen meert aan in Rotterdamse haven
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • De etnische zuivering achter het blije gezicht van Bhutan

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.