• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zen is jezelf zien

Zen is jezelf zien

25 juli 2021 door Dick Verstegen

De grote zenmeester Dōgen (1200-1253) heeft in zijn Shobogenzo-epos een deel dat Genjokoan heet. Dat wordt op heel verschillende manieren vertaald. Boudewijn Koole noemt het ‘De werkelijkheid van de verwerkelijking’. In het Engels kom je bijvoorbeeld ‘Actualizing the Fundamental Point’ als vertaling van de titel tegen. Michel Dijkstra vertaalt het simpelweg als: ‘De koan van het dagelijkse leven’. Dat klinkt al wat begrijpelijker. Maar het blijft iets heel wonderbaarlijks: je eigen leven zien als een koan. Eigenlijk is het een schot in de roos; je leven zien als een vraag waarop jij, al levend, antwoord geeft. Dat komt, als proces, heel dichtbij wat Koole ‘de werkelijkheid van de verwerkelijking’ noemt. In de Genjokoan staat een vers dat heel bekend is en dat meteen de kern van ons hele bestaan weergeeft. Dit is de weergave van Boudewijn Koole:

De Weg van de Boeddha bestuderen is zichzelf bestuderen.
Zijn zelf bestuderen is zijn zelf vergeten.
Zijn zelf vergeten is verlicht worden door alle verschijnselen.
Verlicht worden door alle verschijnselen bewerkstelligt het wegvallen van eigen lichaam en geest evenals van die van anderen.
Alle sporen van verlichting verdwijnen dan en
deze spoorloze verlichting zet zich eindeloos voort.

Michel Dijkstra komt met de volgende vertaling:

De ‘Weg van de Boeddha’s’ bestuderen is je zelf bestuderen.
‘Jezelf bestuderen’ is jezelf vergeten.
‘Jezelf vergeten’ is tot realisatie gebracht worden door de tienduizend dingen.
‘Tot realisatie gebracht worden door de tienduizend dingen’
Is het weg laten vallen van lichaam-en-geest van jezelf en
dat van de lichamen-en-geesten anderen van andere zelven.
Er is een eindigen van de sporen van ontwaken, die ertoe leidt
om eindeloos weg te bewegen van de sporen van het ontwaken
die uit dit eindigen resulteren.

Ik heb me weer aan een parafrase gewaagd om deze tekst duidelijk en voor iedereen bevattelijk te maken. In mijn boek Zen de sprong naar nu, maakte ik eerst een vrije vertaling:

De zenweg gaan is jezelf bestuderen.
Jezelf bestuderen is jezelf vergeten.
Jezelf vergeten is verlicht worden door al het bestaande.
Als je verlicht wordt door al het bestaande
vallen lichaam en geest weg, van jezelf en van anderen.
Er blijft geen spoor van verlichting over
en deze spoorloze verlichting zet zich eindeloos voort.

Maar uiteindelijk kom ik nu uit op deze parafrase:

De wezenskern van je leven leren kennen,
is jezelf zien vanuit je wakkere geest.
Op die manier jezelf zien, is de beelden loslaten
die je over jezelf, anderen en de wereld hebt.

Op die manier deze beelden loslaten,
Is ontwaken in verbinding met al het bestaande.
Ontwaken in verbinding met al het bestaande
Is vrij worden van lichaam en geest
– van jezelf en van anderen.
Dit wakker worden laat geen enkel spoor na.
Dit spoorloos ontwaken kent geen grenzen.

En nu iets over deze parafrase per alinea:

De wezenskern van je leven leren kennen,
is jezelf zien vanuit je wakkere geest.

De weg van de Boeddha’s kan voor jou nooit iets anders zijn dan je eigen levensweg. Ofwel, je leven zoals het is. Hetzelfde geldt voor de zenweg, de weg van de Boeddha, of de weg van het boeddhisme. Na enige aarzeling heb ik waar het hier om gaat vertaald als ‘de wezenskern van je leven’. Dat wat je van nature onbetwistbaar bent. Maar we kennen het vaak niet zo goed als we zouden willen. Hoe moet je dat doen? Door jezelf te zien. En wel vanuit je wakkere geest. Je Boeddha-mind, je eenheidsoog of je derde oog.

Op die manier jezelf zien, is de beelden loslaten
die je over jezelf, anderen en de wereld hebt.

Als je kijkt met dat oog, dat ongefilterd is en liefdevol, dan laat je als vanzelf de beelden los die je hebt vanuit oordelen en concepten, zowel van jezelf als van de wereld. Wat er gebeurt is dat je helder ziet wat er gaande is. Niets meer en niets minder.

Op die manier deze beelden loslaten,
Is ontwaken in verbinding met al het bestaande.

Dan ontstaat er geen vervreemding van de wereld, maar ontstaat er juist een intieme ontmoeting tussen wat jij wezenlijk bent en alles wat er is, al het bestaande. Je wordt wakker in volledige verbinding met wat je bent en alles wat je omringt. De woorden ‘ontmoeting’ en ‘verbinding’ zijn bijna misleidend. Want je bènt wat er is.

Michel Dijkstra zegt het zo: ‘dit jezelf vergeten valt’ (…) samen met het (…) ‘naar voren treden van de tienduizend dingen of de grenzeloze intimiteit met alles wat is.’

Ontwaken in verbinding met al het bestaande
Is vrij worden van lichaam en geest
– van jezelf en van anderen.

Je functioneert niet meer als geïsoleerde entiteit, maar je bent immers één met de tienduizend dingen die je ook als zelfloos herkent. Dit is het betreden van Indra’s net.  Je snapt dat deze verbindende ervaring pure vrijheid is.

Dit wakker worden laat geen enkel spoor na.
Dit spoorloos ontwaken kent geen grenzen.

Hoed je voor zelfgenoegzaamheid! Denk niet, omdat er toch iets blijf plakken uit je conceptuele denkwereld, dat je iets bereikt hebt! Vergeet het en vergeet ook dat je het moet vergeten – ga weer terug naar het bestuderen van de Boeddhaweg, jezelf, je eigen leven. De cirkel is rond. Maar het spoorloos ontwaken kent geen grenzen.

“Het boeddhisme bestuderen is jezelf bestuderen.
Jezelf bestuderen is jezelf vergeten.
Jezelf vergeten is ontwaken door alles wat zich voordoet.
Ontwaken door alles wat zich voordoet is de bevrijding
van je eigen lichaam en geest en die van anderen.
Geen spoor van ontwaken blijft over en dit spoorloze
ontwaken in eindeloos.

Je leven leren kennen is jezelf zien
Jezelf zien is jezelf loslaten.
Jezelf loslaten is wakker worden door alles wat er is (binnen te laten komen).
Wakker worden door alles wat er is (binnen te laten komen), is vrij worden
Van lichaam en geest – van jezelf en anderen.
Dat je wakker wordt, laat geen enkel spoor na.
En dit spoorloze wakker zijn kent geen grens.

De wezenskern van je leven leren kennen,
is jezelf zien vanuit je wakkere geest.
Op die manier jezelf zien, is de beelden loslaten
die je over jezelf, anderen en de wereld hebt.

Op die manier je zelfbeelden loslaten,
Is ontwaken in verbinding met al het bestaande.
Ontwaken in verbinding met al het bestaande
Is vrij worden van lichaam en geest
– van jezelf en van anderen.
Dit wakker worden laat geen enkel spoor na.
Dit spoorloos ontwaken kent geen grenzen.

Shohaku Okumura says that Gen means “to appear”, “to show up,” or “to be in the present moment”[6] while Jo means “to become,” “to complete,” or “to accomplish.”[6] The combined word genjō therefore means “to manifest,” “to actualize,” or “to appear and become.”[6]

Hakuun Yasutani wrote: “…[C]oncerning the word genjōkoan, genjō is phenomena. It’s the whole universe. It’s all mental and physical phenomena…. Kōan is derived from the word official document, and is meant to mean the unerring absolute authority of the Buddha-dharma. So then, genjōkōan means that the subjective realm and the objective realm, the self and all things in the universe, are nothing but the true Buddha-dharma itself.”[7]

 

Categorie: Columns, Dick Verstegen, Geluk, Zen Tags: Boudewijn Koole, Genjōkōan, Michel Dijkstra, ontwaken, Weg van de Boeddha, wezenskern, Zen de sprong naar nu

Lees ook:

  1. Boeken – De essentie van Dōgen
  2. Bodai VI – Een verdwenen hoofd
  3. Let zen disturb you
  4. Boeken – De essentie van Dōgen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.