• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Dick – Het komt niet binnen (hara)

Dick – Het komt niet binnen (hara)

17 april 2025 door Dick Verstegen

En nog een tekst over hara, het effect. Nu van Dick Verstegen, het werd eerder in het BD geplaatst op 9 mei 2021.

Je zit klaar, bent bereid, en toch komt er niet binnen wat er gezegd wordt. Als je kijkt/luistert naar een teisho, een lezing, en film, een kunstwerk…Of als je een boek leest…Het komt maar niet binnen. Het dringt niet tot je door. Hoe ga je daarmee om? Hoe kom ik er doorheen?

Nu ik over dat onderwerp iets wil zeggen, herinner ik me opeens twee dingen:

  1. Ik herinner me dat, toen ik net met zitten begon, de woorden van leraren soms vertraagd binnenkwamen of helemaal niet. Het was alsof ze door een muur heen moesten. Achteraf zie ik vooral ook dat ik ze vervormde. Vaak schiep ik zelf in hun woorden een ‘overkant’ die bereikt moest worden. Of een onneembare kloof. Zeiden ze dat of hoorde ik het zo?
  2. Een ander punt is dat ik graag naar de muziek van Mahler wilde leren luisteren. Toen dat moeilijk bleek, nam ik bandjes of cd’s mee in de auto en speelde ze af tijdens lange ritten. En ja hoor, na een keer of tien de zesde van Mahler te hebben gehoord, begon ik van die muziek te houden. En nu is het een van mijn meest geliefde componisten.

Het heeft me 15 à 20 jaar zitten gekost, voordat ik echt toe kon laten dat alles alleen maar in het moment gebeurt en dat er verder niks is. Maar wat ontzagwekkend is de werkelijkheid waarin wij wonen. Vanuit elke keer dit moment, de werkelijkheid van dit moment. Want in die erkenning en ervaring (er is alleen maar nu) ligt ook de her-kenning besloten dat ik bodhi-mind ben. Dat ik zelf dit moment ben. Dat er niets is buiten dit moment. Het heeft me ook vele jaren gekost voordat ik kon toelaten dat het mysterie waarin we wonen, de werkelijkheid, niet te bevatten is. Dat elk weten het hier moest laten ‘afweten’. Maar beide ‘toelatingen’ hebben me wel vrijheid en ruimte gebracht.

Wat ik zeggen wil is dat we zelf steeds de blokkade scheppen, de vertraging, de vervorming. Dat we zelf steeds een ‘overkant’ scheppen waar we het van moeten hebben. Het wordt er natuurlijk niet makkelijker op als leraren de overkant op versluierde wijze suggereren. Het duurde een tijd voordat ik als het ware door de woorden heen kon horen. Omdat mijn vooroordeel steeds weer een vervormend effect had op mijn ‘gehoor’.

En verder merkte ik dat ik de dingen wel honderd keer moest horen voordat de melodie vat op me kreeg. Zoals bij Mahler. Maar het geldt ook voor lezen. Soms moet je steeds weer beginnen.

Ik kom op dit onderwerp omdat een veelgehoorde klacht is, dat mensen er niet bij kunnen komen. Het niet binnen kunnen laten komen, terwijl ze dat eigenlijk wel willen. Je moet je ego-gedoe goed herkenbaar krijgen en je blokkades steeds weer onder ogen willen zien. Precies zoals ze zijn. Dat is het enige wat helpt. En blijven zitten natuurlijk.

Je kunt er met je hoofd niet bij. Je kunt er alleen met je hoofd nooit bij. Tenzij je het in samenspel brengt met je hart en je buik (hara). Op het moment dat dat gebeurt, merk je dat er iets breder en ruimer wordt. Er is een verhaal over dit probleem in de boeddhistische wereld. Ik heb het van Maarten.

Een moeder geeft haar kind een toetje. Kijk lieverd wat een lekker toetje. Nee zegt het kind, dat kan ik niet eten. Het bordje waarop het ligt, is niet mijn bordje. Als de moeder het toetje op het eigen bordje van het kind heeft gelegd: Nee ik kan het niet eten, want kijk er zitten steentjes in. Nee dat zijn lekkere rozijnen zegt de moeder, maar het kind blijft ze stenen noemen en eet niet. Zo gaat het nog even door. Op een bepaald moment zegt de moeder: weet je wat: ik laat het toetje lekker bij je staan en je kijkt maar of je er iets van eet en zo ja wat. Als je niks eet is het goed en als je wel iets eet ook. Wat en hoeveel ook… kijk maar wat je doet, dan kan je altijd nog zien wat je doet.

Laten we ons bewust zijn van onze eigen weerstand om zenvoeding tot ons te nemen. Zie die weerstand zoals die is en zit er niet mee. Neem op wat je kan, sla over wat je te veel is, maar blijf je nieuwgierigheid voeden. Dat is belangrijk. Blijf nieuwsgierig! En kies hierin op alle fronten je eigen weg.

Categorie: Columns, Dick Verstegen, Geluk, Zen Tags: aandacht, binnenkomen, hara, weerstand, zenvoeding

Lees ook:

  1. Dick – Het komt niet binnen
  2. Dick – aandacht is toelaten
  3. Buiten woorden en geschriften om
  4. Guy – Aandacht (P. sati)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Catherina Hofman zegt

    10 mei 2021 om 09:00

    Dag Dick,
    Prachtig stuk, het komt echt binnen, zonder gekheid!
    Dankjewel!

    Catherina

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.