• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Echt is echt en Coke is Coke (met dank aan Freule)

Echt is echt en Coke is Coke (met dank aan Freule)

16 november 2019 door Zeshin van der Plas

Vanaf mijn 18e is dit, samen met “liever naakt dan namaak” mijn lijfspreuk geworden. Die reclamejongens wisten mij wel te raken. Dat is ook niet zo verwonderlijk- ik kom uit een tijd waarin de generatie van mijn ouders vijf jaar lang tot sub-burgers gedegenereerd waren. Wij, als kinderen kregen het met de paplepel in gegoten. Gehoorzaamheid aan het gezag, werk was zaligmakend en je moest aan je toekomst denken.

Dus op mijn 17e vond ik mijzelf terug op een binnenvaartschip als jongste matroos. Een droom van mij, vreemde oorden ontdekken. Maar, let wel, ik was de enige matroos. Er was ook nog een schipper die in de veronderstelling was dat hij een volmatroos aan boord had. Bij elke misstap van mijn kant werd mij de huid volgescholden, werd gedegenereerd dan wel met een eindje touw geslagen. Wacht, we hadden het toch over sub-burgers? Nu ik het bedenk, mijn vader was ook behoorlijk dominant. En mijn moeder? Ze zag lijdzaam aan wat mijn vader met ons uitvrat en probeerde de boel te sussen, de vrede in het gezin bewaren- desnoods met leugen en bedrog.

En toch ontsnapte zij ook niet aan de waan van de dag, ze wilde dolgraag status, macht en aanzien. Mooie spullen om mee te pronken, er mee opsnijden naar haar vriendinnen.

Toen ik in Mannheim weer een ongenadig pak slaag van de schipper had gehad bedacht ik mij: “Het leven is niet bedoeld om je te laten slaan.” Ik pakte mijn spulletjes bij elkaar en ben zonder iets te zeggen, zonder 1 rooie cent van boord gestapt. En daar sta je dan, in het industriegebied van Mannheim. Ik heb net zolang gelopen tot ik een snelweg vond en heb het Duitse principe “Autostop” toegepast. Al snel had ik een lift tien kilometer de goede richting op. Toen ik bij Boppard was begon het donker te worden. De chauffeur van een auto die stopte maakte duidelijk dat ik niet mee kon, wel stapte er een gebaarde vent met een cowboyhoed uit zijn auto.

Hij kwam op mij af en vroeg in het Engels waar ik heen ging. Holland, daar was hij nog niet geweest. We raakten in gesprek en besloten een geschikt plekje te zoeken om de nacht door te brengen.

Hij was nogal secuur in het plekjes zoeken omdat hij al verscheidene keren als ongewenste vreemdeling het land was uit gezet. Hij had in Zwitserland in de bak gezeten, was Italië uitgegooid en had, net als ik, de schurft aan autoriteit. We babbelden zo goed en slecht als het kon. Hij noemde zichzelf een beatnik en gaf mij twee boeken “On the Road” en “Dharma Bums” van ene meneer Jac Kerouac. Hij vertelde mij de kneepjes van goed liften en het overleven “On the road.” De beatnik heeft een onuitwisbare indruk op mij achter gelaten. Waar het leven voor bedoeld was wist ik niet, maar wel waar het niet voor bedoeld was, en hij wees in de goede richting.

Ik heb vanaf dat moment nooit meer gewerkt, althans, niet in de zin van carrière maken, vaste baan, huisje boompje beestje. Vanaf dat moment was ik een beatnik, overigens heb ik dit nooit benoemd, beseft of überhaupt ( tot nu toe) iets met deze term gedaan. Ik heb door heel Europa, het Midden- en het Verre Oosten gezworven. In Parijs met gitaar Hollandse kinderliedjes ten gehore gebracht, in Joegoslavië flessen met Slivovitsj gevuld, kleding verkocht, op Kreta een grot verkocht, in Saloniki mijn bloed aan een bloedbank verkocht, En heel veel concerten ( gepingel op de gitaar) gegeven. Ik heb geen moment spijt gehad in mijn leven, de enige teleurstellingen waren in de liefde, maar een teleurstelling is geen spijt.

Rond mijn 18e kwam ik hippies tegen die in het weekeinde op blote voeten demonstreerden tegen de bom en ’s maandags in de collegebanken aan hun carrier werkten. Wist ik veel, ik naïeveling geloofde ze, zelfs de communes waar ze in woonden waren gericht op het verwerven van status, macht en positie. Iedereen lachte om mijn naïviteit.

Ik kom ze nog wel eens tegen, jaloers, ongelukkig en een onverkoopbaar huis, dat als een strop om hun nek hangt. Ze hebben hun hele leven verkwanseld- voor een onzekere zekerheid. Op een paar na die op 1 hand te tellen zijn.

Maar mijn leven ging ook verder en ik ging nog steeds voor het ‘echte,’ voor ‘liever niks dan nep,’ geen water bij de wijn. Dat is natuurlijk een loffelijk streven, maar……. Nog niet zo lang geleden vroeg ik mij af, hoe echt ben ikzelf? Hoe verwaterd ben ik? Wie ben ik om kritiek op een ander te hebben? ‘Balk en splinter?’

Hoeveel vrede heb ik in mijn medemens gevonden hoeveel vrede in “ The Battle of the Sexes?”. Natuurlijk ben ik milder geworden, maar besef dat mijn leven, ‘het leven op zich,’ een groot slagveld is. Het leven is een grote slagerij, we vechten, doden, verslinden, dag in dag uit, dat is de reden van je bestaan.

Kun je daar vrede mee hebben? Ik had er geen vrede mee en zocht nog meer dan ik al deed. Ik kwam iemand tegen die de houding van een stoel wilde aannemen. Die dienstbaar wilde zijn, eerlijk en oprecht. Een stoel vraagt geen bedankje als je er op gezeten hebt, een stoel doet je geen proces aan als je hem omgooit. Elke dag keek hij hoever hij het concept van stoelzijn al bereikt had. Was dit om innerlijke vrede te bereiken? Was het om macht te verwerven? Waarom wil je in godsnaam zoiets bereiken?

Echt is echt en Coke is Coke. Liever naakt dan namaak. Wil je dat jou omgeving, je milieu zo is? Of wil je zelf echt zijn? Wil je liever niks dan nep zijn? Sorry, ik heb geen antwoord voor je, tja, er is wel een antwoord, maar dat is jouw echte, naakte antwoord. Een antwoord van onvervalst puur boeddhaschap.

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: beatnik, Coca Cola, concerten, leven, matroos

Lees ook:

  1. Zeshin – overgave
  2. Zeshin – illusie van dit leven
  3. Keurslijf
  4. Meneer Orokana

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Daishi zegt

    16 november 2019 om 16:32

    Briljant, alleen dat laatste zinnetje had je weg kunnen laten. Dat is overbodig.

  2. Leo zegt

    17 november 2019 om 11:34

    Liever naakt dan namaak. Echt is naakt en coke is namaak. Als je namaak wel als bestaand beschouwt maar in feite niet reeël, bestaat het echte dan als enig bestaand reeël feit. Of zijn beide tegelijk echt én namaak ? Is echt een eigen verzonnen persoonlijke waarheid? Een stukje echt van een groter geheel? Is echt uiteindelijk niet bestaand?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.