• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Teisho » MU HO

MU HO

30 juli 2016 door Zeshin van der Plas

Deze week stond in het Boeddhistisch Dagblad een artikel over de boeddhistische stroming binnen de publieke christelijke omroep KRO-NCRV, die in september en erna onder de titel Een andere kijk een serie documentaires uitzendt waarin centraal staat:

‘Hoe kunnen we zinvol en gelukkig leven in deze op persoonlijk gewin en hang naar succes gerichte tijd, waarin het leven en de communicatie zich in razende vaart afspeelt? Hoe kunnen we de waarden die je uit het leven haalt, herkennen en er in terug stoppen?’

Als dit programma boeddhistisch bedoeld is gaan de makers voorbij aan het fundament van het boeddhisme, de eerste van de vier edele waarheden: Leven is lijden. Door de documentairemakers wordt het boeddhisme gebruikt als hulpmiddel voor een zinvol en gelukkig leven. In plaats te onderzoeken wat leven is propageert men een feel good boeddhisme wat maakbaar is.

Wat een verspilling, dit leven is kort- van de miljoenen mensen die nu geboren worden is over honderd jaar nog een handjevol over. Hoe dan ook, binnen honderd jaar zijn de meeste mensen door ziekte, ongeval of ouderdom gestorven. Het merendeel verkeerde in de veronderstelling dat zij hun persoonlijkheid waren, die nu als virtuele illusie in bits and bites uit elkaar gevallen is. Het woord persoon komt van het Griekse woord ‘persona’ dat masker betekent. De persoon is de rol die je in dit leven vervult, maar de meeste nemen hun rol te serieus, een rol moet je spelen. Jij bent niet het wezen die je speelt, als je dat vastgrijpt, je toe-eigent als een zelf dan ben je niet vrij, dan sprankel je niet. Als je het niet los kunt laten, ben je niet een met het natuurlijk verloop

Mensen rouwen om dingen, krijgen een wake up call, als een man in en vrachtwagen vierennegentig mensen dood rijdt en vallen daarna weer in slaap. Een gelukkig en zinvol leven is een illusie, en iedereen weet het, maar mensen blijven als motten om een kaars fladderen.

Het zou heel wat waard zijn als het tv-programma Een andere kijk zou gaan over de gehechtheid die ons tot een verblijf in deze samsara gevangenis veroordeelt. Hoe zou je de ellende van de bijna honderd doden in Nice kunnen doorzien? Hoe zou er een idee om te ontsnappen in je op kunnen komen, als je niet beseft dat je gevangen zit. Er is een sutra die aan Gautama wordt toegeschreven en een ontsnappingsroute weergeeft.

De vuurpreek

‘O monniken, alle verschijningsvormen staan in brand. Het oog staat in brand door de verschijningsvormen die het ontvangt. Het bewustzijn wat het oog veroorzaakt en de sensatie die het oog overbrengt, plezierig, onplezierig, welke indruk dan ook, de oorzaak hiervan is onze harts­tocht voor het zien. (Kijken)

Wat is de bron van dit vuur? Het voedt zich met onze pas­sie voor hartstocht. Hartstocht voor brandende haat en verdwazende genegenheid. Geboorte, ouderdom, dood, leed, geweeklaag, ellende, verdriet, en wanhoop, zijn allemaal uitingen van het vuur dat via onze ogen binnen komt.

Op de zelfde manier staat ons oor in vuur en vlam door de passie voor geluid. De neus staat in vuur en vlam door de passie voor geur. De tong staat in brand door de passie voor smaak. Het hele lichaam brandt van hartstocht. En erger- de geest staat in vuur en vlam: door brandende ideeën, vurig bewustzijn, verzengende indrukken en smeulen­de sensaties. En nogmaals zeg ik: je hartstocht voor ge­boorte, ouderdom, dood, leed, geweeklaag, ellende, verdriet, en wanhoop, zijn er de oorzaak van dat je opbrandt.

Wat er aan te doen is? O monnik als je wijs bent ontwik­kel dan een weerzin voor het oog, zijn vormen, het be­wustzijn wat het oog veroorzaakt, zijn indrukken en gewaarwordingen, ongeacht of ze plezierig, onplezierig of van wat voor aart dan ook zijn. Als je wijs bent ontwikkel dan een aversie voor het oor en zijn geluiden, de neus en zijn geuren, de tong en zijn smaken, het lichaam en zijn gevoelens, de geest en alles wat daarin voorbij trekt.

Als je zo’n weerzin ontwikkelt, dan bevrijd je jezelf van hartstocht. Bevrijd jezelf van hartstocht en je zal vrij worden. Als je vrij bent dan zie je wat je gevangen hield en wordt je gewaar dat al je wedergeboortes uitgeblust en opgebrand zijn. Dit is het bewijs dat je een heilig leven geleefd hebt, je roeping hebt vervult, en niet meer aan deze wereld onderworpen bent.’

Ik denk dat dit over boeddhisme gaat; het heeft mij geïnspireerd om deze tekst elk jaar opnieuw te lezen. De tekst verandert niet maar de lezer verandert, hij of zij evolueert, groeit en verdiep zijn/ haar inzicht. Het is geen gemakkelijke tekst om te omarmen, niemand wil dat zijn sterfelijkheid bloot gelegd wordt, maar iedereen weet dat hij/zij sterfelijk is. Omdat het te gruwelijk is om dit te accepteren verzinnen we een ziel, hemel, nirwana, enz. Maar hoe ben je in eerste instantie hier terecht gekomen?

Categorie: Bodhi TV, Boeddhisme, Media, Teisho Tags: leven, lijden, maakbaar, vier edele waarheden

Lees ook:

  1. Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (4)
  2. Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
  3. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  4. De natuurlijke gang van het leven I

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marja Timmer zegt

    30 juli 2016 om 10:11

    Een artikel naar mijn hart. Dank Zeshin.

    • G.J. Smeets zegt

      30 juli 2016 om 12:54

      Daar sluit ik me van harte bij aan.

  2. ananda zegt

    30 juli 2016 om 16:53

    Goed gezegd !

  3. Klaas zegt

    30 juli 2016 om 17:46

    Misschien lees ik dit later allemaal anders, maar op dit moment vind ik dit een dwaalleer: “O monnik als je wijs bent ontwik­kel dan een weerzin voor het oog, zijn vormen, het be­wustzijn wat het oog veroorzaakt, zijn indrukken en gewaarwordingen, ongeacht of ze plezierig, onplezierig of van wat voor aart dan ook zijn. Als je wijs bent ontwikkel dan een aversie voor het oor en zijn geluiden, de neus en zijn geuren, de tong en zijn smaken, het lichaam en zijn gevoelens, de geest en alles wat daarin voorbij trekt.”
    Aversie voelt voor mij ook weer als een hechting: je laten leiden door afkeer. Daar kan niets goeds uit voortkomen.

    • bart zegt

      30 juli 2016 om 19:49

      De vuurpreek heet Āditta Sutta die Boedhha hoorde in Jetavana via een Deva die hem bezocht.
      Als je het niks vind zou ik een andere religie zoeken, Dit is de essentie van het boeddhisme.

      • Sjoerd zegt

        31 juli 2016 om 20:29

        Ho, ho Bart, niet zo hard. Deze tekst behelst slechts de verbeelding van de schrijver(s) van deze ‘vuurpreek’ over Gotama en zijn wedervaren? Eeuwen nadat de weledele heer Gotama was overleden?
        Er zijn toch geen geschreven teksten uit zijn tijd bekend, die verslag doen van zijn optreden?
        Het berust toch slechts allemaal op verhalen van anderen, die honderden jaren later hem als prediker en stichter van het boeddhisme identificeerden?

        Wat mij betreft is jouw uitspraak slechts geldend voor jouw boeddhisme.
        Het boeddhisme van Klaas heeft kennelijk een andere inhoud en betekenisgeving.

        Hartelijke groet, Sjoerd

  4. Klaas zegt

    31 juli 2016 om 20:49

    Dank je wel Bart. Ik dacht altijd dat boeddhisme geen essentie had; “leeg” was zogezegd. Maar misschien heb je een tip voor een religie die beter bij me past?

    • Sjoerd zegt

      31 juli 2016 om 23:01

      Ah Klaas, de term geen-inhoud of leegte beschrijft toch in uiterste essentie een verwijzing naar een vorm van inhoud?

      Hartelijke groet, Sjoerd

  5. bart zegt

    31 juli 2016 om 23:22

    Het maakt niet uit ‘everything is in the eye of the beholder, and the truth remains the truth’.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.