De leer van de rechtvaardige oorlog “zegt dat er een recht bestaat om elkaar te doden” en voedt mensen “met de mythe van gerechtvaardigd geweld, militarisme en oorlog.”
Boeddhisme
De oplossing van de misverstanden rond het ego, het zelf en het begrip identificatie
In vrijwel alle spirituele tradities wordt onderwezen dat wil men zijn ware zelf realiseren, of wil men God realiseren, of wil men ontwaken, wil men verlicht of zelfgerealiseerd worden, het ego moet verdwijnen. Overal wordt beweerd dat het ego de bron is van alle lijden en dat het daarom moet verdwijnen, het moet sterven, ofwel men hoort in te zien dat het ego in werkelijkheid niet bestaat, of dat het een illusie is die we moeten doorzien.
Boeken – ‘Waarom bomen niet bang zijn en koeien zo lekker zen’
Een belangrijk doel van de boeken van Arjan Mulder is steeds weer het bij westerlingen onder de aandacht brengen van oosterse inzichten, door ze te verweven met alledaagse (reis)verhalen en metaforen.
Waar is het ego van mijn vader gebleven – geworteld zijn
Een lezer vroeg me na het lezen van mijn vorige columns over het dementeren en de dood van mijn vader welke boeddhistische visies er zijn op het geheugen. Er is opvallend weinig gezegd of geschreven over ons ‘gewone’ geheugen, terwijl de westerse psychologie daar zeer veel theorieën over formuleert. Binnen het boeddhisme is het geheugen, net als andere psychische functies gewoon één van de vele middelen om al dan niet een dieper of breder bewustzijn te ontwikkelen.
Over de Lotus-soetra (42): Moeder van alle wijsheid
Hoe beter ik ‘de moeder van alle wijsheid en alle heiligheid’ leer kennen, hoe meer ik meen te verstaan dat ik haar niet letterlijk mag nemen. Neem bijvoorbeeld het stukje tekst dat verhaalt over een bodhisattva die zichzelf in brand steekt en daarna wel 1200 jaar lang blijft fikken. Dat gaat natuurlijk nooit over een brandend fysiek lijf. Los van het feit dat het nooit zolang blijft branden, is het ook nooit bedoeld geweest om letterlijk navolging te krijgen. Dat sommige boeddhistische monniken dat wél deden (o.a. in Thailand, Vietnam, Tibet) en zichzelf eerst met benzine overgoten en daarna demonstratief ‘offerden’ is diep en diep tragisch.
De kracht van ecologisch samenwerken
Anya Wiersma: ‘Onze boeddhistische beoefening gaat over ‘wakker worden’. We hebben – mild gesteld – de indruk dat de aard en omvang van de klimaat- en ecologische crisis die zich nu aandient en de dreiging ervan voor het voortbestaan van (menselijk) leven op onze planeet, alom ernstig is en vraagt om in actie te komen. In gesprek en door samen te werken zoeken we wegen.’
De gedeelde hemel
Ik heb op het eerste gezicht geen vanzelfsprekende drang om te doden en te vernietigen. Maar ik heb een sterke drang om iedereen die te storend is uit mijn leven te bannen. Als ik naar mijn diepste emotie peil is dat: de ander elimineren. Mijn oordeel is: het lijkt soms alsof er nog ontelbaar veel neanderthalers rondlopen op aarde. De gedachte die dat verrechtvaardigt is: o heer, ben ik dan één van de weinige, echte homo sapiens?
Guy – Anicca
Alles wat zich aan ons manifesteert is een momentopname van het proces. Van energie in transformatie. Transformatie als de natuurlijke staat van alle dingen. Dhamma.
Thich Nhat Hanh – Gelukkig voortbestaan…
Plotseling zag ik de wijsheid die veel op de wijsheid van de Hartsoetra leek. Je moet het leven zien. Je zou niet moeten zeggen, het leven van een blad, maar het leven in een blad, het leven in een boom. Mijn leven is alleen maar leven en je kunt het in mij zien en in de boom.
Hoe ‘The Monk and the Gun’ tot nadenken stemt over westerse invloed in Bhutan
De regisseur gebruikt deze situatie slim om commentaar te leveren op het steeds meer gepolariseerde Amerikaanse politieke landschap. Het laat zien hoe sommige Bhutanese burgers tevreden zijn met hun bestaande systeem, en zelfs de kans voorbij laten gaan om hun eigen leider te kiezen ten gunste van hun koning.
Ardan – hier en nu
…
De virtuele denkster 445
…
Het kind met ons oorspronkelijke gezicht
Ik genoot eerst als vader en nu als grootvader ontzettend van mijn kinderen en kleinkinderen. Ik ben een speelvogel gebleven en heb altijd een hekel gehad aan de saaie, al te ernstige aspecten van het ‘volwassen zijn.’ Maar soms zijn kinderen ook kleine diertjes die je moet temmen en helpen om mens te worden. Uiteraard hebben kinderen een natuurlijke wijsheid, maar evengoed moeten we hen als volwassene voldoende regels, grenzen en kennis aanbieden om hun plaats te vinden in een complexe samenleving.
Geen dood, geen vrees (84) – Foute concepten
Vrij van het ik-concept is vrij zijn van angst. Angst loslaten is beginnen te geven. Geluk geven!
Tibetaanse families in ballingschap starten solidariteitscampagne tegen Chinese onderdrukking
De families zeggen dat de Chinese regering de Tibetaanse cultuur wil ‘uitroeien’ en dat de door de staat gesponsorde mijnbouw leidt tot ‘catastrofale ecologische degradatie’ van het alpine ecosysteem.
Taigu – Verlichtingskritiek en antimodernisme
Wie aan de Europese Verlichting komt, komt aan ons allemaal, want alle wereldburgers zijn in zekere zin kinderen van die Verlichting. De voorvechters van de Europese Verlichting en hun geestelijke nazaten hebben ideeën over samenleven, recht, humaniteit en identiteit geformuleerd, die de hele wereld over, tot ver buiten Europa, gedrag en bewegingen hebben voortgebracht en tot op heden weergalmen in de inspiratie van mensen
Dalai Lama in goede gezondheid, medische controle in Delhi, India
Eerder had de Dalai Lama volgens bronnen de sessie voor Taiwanese lezingen die gepland stond voor 2-3 oktober overgeslagen vanwege een slechte gezondheid.
Ludo – Haiku 3
…
Guy – Getuige zijn.
Kijken, horen, ruiken, proeven, voelen en denken an sich is de echte werkelijkheid van het moment.
Ludo – Haiku 2
…
China’s repressieve nieuwe wet op religieuze activiteitenlocaties: Een Tibetaanse kijk
Besluit nr. 19 dat op 1 september van kracht werd, heeft negatieve gevolgen voor het hele Chinese grondgebied en alle religies. Maar het is nog erger voor Tibet en andere bezette gebieden.
Het jaar 2023 – dag 263 – vlagvraag
Een hongerwinter in de Gazastrook.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Reacties in het Boeddhistisch Dagblad – kroegpraat
De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel. Het BD is geen kroeg of een bordeel.
Lancering van een digitale kerk: OnlineChurch
OnlinceChurch is niet gebonden aan een specifieke kerkelijke denominatie en wil een platform zijn voor een ieder die zichzelf als christen beschouwt óf in het christelijke geloof geïnteresseerd is.