De laatste weken gaan lezers van het BD in reacties nader in op methodes, wegen, om de verlichting te bereiken. De leer te duiden. Ik interviewde ooit de voormalige RK-pastor Hein Thijssen, die dat zelfde onderzoek deed en tot de conclusie kwam dat het ontwaken niet bestond. Dit artikel is al vaker geplaatst, maar het blijft een mooi relaas van een ervaringsdeskundige. Pas op voor merels, ze zingen mooi maar schijten je ook onder.
Boeddhisme
Hein Thijssen – leeg en bevrijd nu ook als site
Het gedachtegoed van Thijssen bestrijkt het gebied tussen psychologie/pedagogiek én ware, authentieke spiritualiteit. Dat heeft hij gemeen met bijvoorbeeld Jan Geurtz. Beiden stellen de natuurlijke staat van de mens centraal en beiden wijzen op de misvattingen en onjuiste aannames die dat versluieren.
Hoe knip je de verlichting aan? (1) – geen woorden-meer
Ik heb mezelf getraind in vertrouwen op intuïtief weten. Ik kan mijn denken vaak loslaten maar toch kan ik niet volledig vertrouwen op het totaal andere, de ondefinieerbare toestand van niets moeten ‘weten’ en je totaal durven overgeven aan de realiteit. Paradoxaal genoeg blijft het belangrijk om goed om te gaan met kennis, met het juiste onderscheid tussen de dingen.
Han de Wit in Rotterdam – Ons zelfbeeld en ons wereldbeeld zijn zeer beperkt.
Dr. H.F. de Wit is psycholoog, gespecialiseerd in de boeddhistische benadering van dit probleem. Hij is schrijver van talloze boeken, onder meer over contemplatieve psychologie, en gemachtigd door Chogyam Trungpa als meditatieleraar in de Tibetaanse boeddhistische traditie.
Guy – Het proces
Hoe je het ‘proces’ noemt heeft geen enkel belang: Absolute Werkelijkheid. Bewustzijn. Ruimte. Paramattha. Dhamma…
Tibetanen in Gansu bedreigd met Xinjiang-achtige onderdrukking
Gannan Tibetaanse Autonome Prefectuur is de thuisbasis van meer dan 400.000 Tibetanen, die 57% van de bevolking vertegenwoordigen, een bewijs van het feit dat het historische Tibet een groter land is dan wat China heeft besloten de Tibetaanse Autonome Regio en nu Xizang te noemen.
Paus Franciscus benadrukt diversiteit en harmonie in boeddhistisch Mongolië
De moeilijke betrekkingen tussen het Vaticaan en China en het hardhandige optreden van Peking tegen religieuze minderheden vormden een constante achtergrond voor de reis, zelfs nu het Vaticaan hoopt om in plaats daarvan de aandacht te richten op Mongolië en zijn 1450 katholieken.
Tamil TNA waarschuwt voor gevolgen bouw boeddhistische tempel
In een brief aan president Wickremesinghe van Sri Lanka zegt TNA-leider R Sampanthan dat het bouwen van een tempel in een regio waar volgens hem 99 procent van de inwoners Tamil is, heeft geleid tot onrust onder de bevolking.
shin-denshin
En dan is er zen dat je leven kleurt en richting geeft. Na de eerste euforie, die jaren aanhield, wellicht omdat ik er zo lang op had moeten wachten, komt de ontdekking dat zen vol met valkuilen zit en in meerdere opzichten paradoxaal is.
Het jaar 2023 – dag 227 -neemjenogeenkerstboomditjaar
Geen boom, geen kerst. Toch?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Over de Lotus-soetra (37): Gelovige – geloviger – gelovigst
Iedere morgen laat ik rond een uur of zeven mijn hondje uit en dan wandel ik langs een opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen. En ieder keer loop ik dan langs Wasili, een man van mijn leeftijd. Hij zit meestal op zijn knieën, met zijn gelaat naar de opkomende zon. Hij bidt. Zijn bijbel ligt verderop op een picknicktafel. Het tafereel ontroert mij iedere dag weer.
De boeddhistische humor van een appel
Zo was ik laatst op een stilteretraite. Het was eerlijk gezegd een hele uitdaging om niet gek te worden van alle gongs en klankschalen en gekuch en blatende schapen en een boiler die elke vijf minuten opsprong, ronkend als een bejaarde straaljager. Toch was ik er graag. Vooral het alleen en in stilte eten ervaarde ik als heilzaam.
Nepal huldigt Maarten Olthof voor werk stichting Vajra
Vajra bouwt scholen, verleent studiebeurzen en richtte in 2017 een eigen particuliere school op, de Vajra Academy. Vajra bouwde tientallen openbare watertapplaatsen en latrines in afgelegen bergdorpen en richtte healthposts in voor directe medische hulp.
Wester boeddhisme (3 en slot)
Ongelijkheid leidt tot verharding van onze maatschappij. Mensen zijn bang omdat ze geen vaste grond onder hun voeten hebben en geen duidelijke, morele waarden om met anderen om te gaan. Vooral jongeren lijden daaronder omdat onze leiders blind blijven voor een ecologische ramp en de aanpak van massale migratie die daaruit zal volgen. Vooral wordt een hoopvolle toekomst gestolen.
Guy – De schoonheid van vergankelijkheid
Vergankelijkheid is overal. In elk moment. In elke beweging. Op elke plaats.
De virtuele denkster 438
…
Westers boeddhisme (2)
Er is nog een andere motivatie die westerlingen bij het boeddhisme brengt. Velen voelen hoe het ongebreideld streven naar succes, macht en financiële winst onze morele waarden uitholt en zowat alle domeinen van ons leven bepaalt. We accepteren daarom niet langer dat verziekte morele waarden van buitenaf worden opgelegd, maar willen ethiek vanuit onze eigen inzichten toepassen. Boeddhisme komt aan die behoefte tegemoet
Geen dood geen vrees (80) – Rouw
Het was avond bij het meer en de lucht kleurde alsof zijn leven ervan af hing. Er was overal paars en roze en geel en oranje, in woeste stille vegen. De mier en de vlinder keken ernaar alsof het de eerste keer ooit was. En eigenlijk was dat natuurlijk ook zo.
Het jaar 2023 – dag 224 – leugendetector
Dat zal ik nooit accepteren in dit land.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Westers boeddhisme (1)
Het is ondertussen alleszins gebleken dat de westerse en de boeddhistische benadering van de psyche zeer goed samengaan. De manier waarop boeddhisten de ervaring van alle verschijnselen analyseren en erover reflecteren komt zeer nauw overeen met de westerse wetenschappelijke methode. De Boeddha leerde ons dat je niets alleen op basis van traditie, geruchten of logica moet geloven, maar dat je zelf kan ontdekken wat waar en nuttig is.
Ga je mee neuken?
En Siddhartha? Ben jij er bij geweest toen hij zijn vader zei dat hij asceet wilde worden? En, Siddhartha is ook niet als asceet geboren. Hij had een zoon, Rahula, die samen met zijn vrouw zijn struikelblok voor de oplossing van de milieuramp, de scholen, de zorg, de landbouw, en de woningbouw waren. Maak niet de vergissing dat Siddhartha zijn familie voor zijn eigen zielenheil in de steek liet. Het is jouw wereld waar we in leven met alles erop en eraan. Dus als je zegt boeddhist te zijn dan is dat nogal wat.
Worden we van Vipassanameditatie gelukkiger?
Het is ook niet zo dat de Boeddha prettige wereldse gevoelens verbood (zoals sommige dominees in ons land lange tijd deden). Maar ook de onprettige aardse gevoelens verdwijnen niet, zelfs niet bij de volledig verlichte persoon (ze kunnen zelfs duidelijker beleefd worden, net als de hierboven genoemde natuur); ze hebben alleen minder impact; de persoon wordt er minder door geraakt. De onprettige wereldse gevoelens werden niet door de Boeddha aangeprezen.
Douwe Tiemersma – De rol van de guru
De Guru verering. Dat zijn dus allemaal secundaire zaken. En je kunt zelfs zeggen, dat wanneer op die manier dat uiterlijk van die Guru zo versterkt wordt, dat het weer een struikelblok is voor een leerling. Want de mensen kijken er allemaal tegenaan.
De functie van een zenmonnik
Op onze open dag kwam tot mijn grote vreugde een Japanse vriend ons bezoeken. Maar zijn komst was iets minder vrolijk dan normaal hij vroeg mij of ik bereid was de Soshiki-ceremonie (overlijdensceremonie) voor zijn moeder wilde doen als die overleden was. Het ging niet zo goed met haar en met mijn vriend ging het ook niet zo goed.