Vrij naar Vasubandhu’s ‘Dertig verzen’.
Boeddhisme
Zen-meditatiecentrum op USA-legerbasis Afghanistan
‘Boeddhisme zegt dat de kwaliteit van het leven afhankelijk is van de kwaliteit van gedachten en geest’, zegt Dyer, die vroeger een doopsgezinde predikant was.
Wie is hij die ziek is?
De ‘andere kant’ van het leven kennen, het is zo verinnerlijkt dat het het leven zelf is geworden.
Bisschop Seoul feliciteert boeddhisten Zuid-Korea met verjaardag Boeddha
Het belangrijkste is het delen van liefde, spiritualiteit en genade. We moeten die boodschap uitdragen en zorgen voor vrede in de wereld.
Joop Romeijn – Doodgaan voor beginners
Er zijn mensen die geloven in reïncarnatie of in wedergeboorte. En er zijn mensen die zich vorige levens (zeggen te) herinneren; die ‘geloven’ niet, die weten. En die herinneren zich dus ook hoe het is, dood te gaan, dat hebben ze op diverse manier ondergaan (‘gedaan’ lijkt me te actief uitgedrukt). Ik hoor daar niet bij, ik heb het nog nooit gedaan – doodgaan – ik weet het niet.
Recensie “De deur naar innerlijke vrijheid”
Dit boek is uitermate geschikt voor mensen die zich op een gefundeerde wijze willen verdiepen in het beoefenen van een oude vorm van meditatie op een grondige manier. Het boek is ook geschikt om van binnenuit de kenmerken van de Bön-traditie te leren kennen. Door het boek te lezen, zelfs zonder het uitvoeren van de oefeningen, kom je als lezer veel te weten van eeuwenoud gedachtegoed uit Tibet.
Heilzame en onheilzame structuren van groepen
Leidraad van BDU om groepen en leraren te waarderen.
Wat je hart vervult, lessen van Priscilla.
Waar ik van droom is een middenweg. De notie van de middenweg is een van die mooie dingen in het boeddhisme. Het moet niet óf-óf zijn. Er is een derde weg die beide overstijgt. ‘Tertium datur’ zou je tegen een filosoof kunnen zeggen.
Onrust in domineesland (vervolg)
Ieder mag zeggen wat hij of zij wil, en dus mag ik zeggen dat ik vind dat de discussie naar aanleiding van een aantal recent opgekomen thema’s een punt heeft bereikt waar we misschien de balans eens moeten opmaken. ‘Back to basics’: ieder zijn eigen rol.
Onrust in domineesland, een parabel over ideaal en werkelijkheid, speciaal voor boeddhisten
Onderwijl gingen de gelovigen in overgrote meerderheid door met deelnemen aan diensten volgens eigen gewoontes, tot heil van de wereld. Zoals het hoort. Gelukkig maar.
Feestelijke opening Zen.nl-vestiging Weert
Ritskes is volgens de site van Zen.nl een student van de Japanse zenmeester Hirata Roshi, abt van het beroemde zenklooster Tenryu-ji in Kyoto.
China vernietigt eeuwenoude boeddhistische symbolen in centrum Lhasa
Eerdere ervaringen met de zogenaamde economische ontwikkeling van Gyalthang County, waardoor veel Tibetaanse culturele symbolen en Tibetaans erfgoed zijn verdwenen, zijn alarmerend.
Dalai Lama veroordeelt aanvallen van boeddhisten op moslims in Birma
Een golf van geweld kostte in centraal Birma in maart van dit jaar aan vierenveertig mensen het leven. Meer dan 13.000 mensen, meest moslims, sloegen op de vlucht.
De dharma die door ons heen vloeit
Ik ben in de windtunnel van het boeddhisme terechtgekomen via zen en word in vele richtingen rond geblazen, al is het misschien beter te zeggen: de dharma blaast op vele manieren door de skandha’s heen waar ik mijn continu-veranderlijke ‘zelf’ mee associeer.
Bisschop zoekt steun bij mede-gelovigen tegen geweld boeddhistische monniken
Het nieuwsagentschap Fides maakt melding van vijftig aanvallen op christenen in Sri Lanka in 2012 waarbij boeddhistische monniken betrokken waren.
Sokun Tsushimoto over Ritskes: ‘Leugens kunnen niet de oorsprong zijn van iets werkelijks.’
De Japanse zenmeester Sokun Tsushimoto blijft bij de oprichter van Zen.nl Rients Ritskes aandringen op een openbare bekendmaking dat Ritskes door hem nooit als zenmeester is geautoriseerd.
Fundamentele goedheid: een boeddhistische droom voor ons land.
Mijn droom voor ons land is, dat we onder koning Willem Alexander onze fundamentele goedheid bij onszelf en bij anderen steeds meer leren te ontdekken en te vertrouwen. En dat we deze ervaring als grondprincipe gebruiken voor de manier waarop we onze samenleving vormgeven.
‘Dai Osho’ Ritskes niet lang in klooster, jukai zen.nl ongeldig’
Ritskes geeft zelf afwisselend aan dat hij vijf maanden, zes maanden of een jaar in Tenryuji verbleef. Dit blijkt niet het geval.
‘Overgrote deel van leraren Zen.nl steunt Rients Ritskes’
‘Rients Ritskes is blij met alles wat hij in Japan geleerd heeft. Echter, tijden veranderen. Rients is van mening dat het zonder recht van tegenspraak altijd onderdanig moeten gehoorzamen, zoals dat in de Japanse zentraditie nog steeds wordt geëist, niet meer van deze tijd is en beslist niet in onze cultuur past.’
Rob Janssen en Jan de Breet benoemd tot Ridder in Orde Oranje Nassau
‘Door hun inzet en vertaalwerk hebben ze een flinke bijdrage geleverd aan de vermaatschappelijking van het boeddhisme in Nederland.’
Leve de leegte? Of juist niet?
De Boeddha zei: “Onze ervaring is niet zelf.” Maar naarmate je meer de leegte van alle verschijnselen gaat benadrukken, effen je ook de weg om de reikwijdte van het zelf steeds verder op te rekken. “De ander is even leeg als ik, dus ik ben daarin verbonden met de ander, wat zeg ik, met al het andere!”
Meditatie tussen tulku’s, ik ben er, leeg en compleet
Tibetaanse trommen dreunen, bekkens flirten met elkaar, een belletje klingelt en het droeve geluid van een schelp wekt weemoed op.
De Boeddha als kompas
Veel van wat we tegenwoordig in ons deel van de wereld aantreffen als boeddhisme drijft meer op de hoop van onze cultuur dan op de leer van de Boeddha. Volg het spoor terug naar de Boeddha en je vindt een kompas dat goed uit kan komen op je weg.
Universiteit Sydney blaast bezoek Dalai Lama af
Om een Chinese subsidie voor het Confusius Instituut niet in gevaar te brengen.