• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mahayana » De essentie van boeddhistische tantra

De essentie van boeddhistische tantra

3 maart 2015 door de redactie

Eind deze maand –op 27, 28 en 29 maart- geeft de Engelse psychotherapeut en schrijver Rob Preece in het Maitreya Instituut in Amsterdam de aftrap voor een serie lezingen/lessen onder de titel Tasting the Essence of Buddhist Tantra, oftewel ‘Proef de essentie van boeddhistische tantra’.

In zijn lessen brengt Preece altijd iets over van de bevlogenheid en humor van wijlen Lama Thubten Yeshe en hoe deze bijzondere leraar de tantrische beoefening benaderde. Lama Yeshe kon als geen ander een brug bouwen tussen Oost en West en deze Oosterse traditie van tantra zo uitleggen dat wij westerse mensen er veel baat bij kunnen hebben.

De kernelementen van het tantrische pad zullen tijdens dit weekeinde in het Maitreya Instituut aan bod komen, waardoor die zeer waardevol kunnen zijn voor zowel nieuwe studenten als degenen die al langer bezig zijn, maar problemen of stagnatie in hun beoefening ondervinden. Het begrip van Rob van de tantrische methoden en wat ze teweeg brengen – vooral bij ons westerlingen –  getuigt volgens het instituut van een combinatie van inzicht en ervaring.

Rob PreeceDe Engelsman besteedt vooral aandacht aan ons lichaam als basis van de beoefening van tantra en heet dan ook ‘The body as the vessel of transformation’ (Het lichaam – daar waar transformatie plaatsvindt). 

Sinds 1988 is Preece als psychotherapeut werkzaam. Hij heeft volgens het Maitreya Instituut langzaam maar zeker een eigen stijl ontwikkeld die een synthese is van boeddhistische en Jungiaanse kennis en wijsheid. De steun van Lama Yeshe was belangrijk in zijn werk en heeft geleid tot het schrijven van de boeken ‘The Psychology of Buddhist Tantra’; ‘The Wisdom of Imperfection’; ‘The courage to Feel’ en ‘Preparing for Tantra’.

Verkeerd begrepen

Tantra of Vajrayana of Mantrayana in boeddhisme wordt in het westen vaak verkeerd begrepen door het grote verschil in culturele achtergrond met het verre oosten. Er wordt in het algemeen heel veel symboliek in tantra gebruikt die niet makkelijk te doorgronden is, en er is ook verwarring met de tantrische traditie in het hindoeïsme.

Daarenboven worden de meeste tantrische technieken geheim gehouden. Deze geheimhouding is niet bedoeld om een exclusieve club te vormen, maar dit is om te voorkomen dat deze krachtige psychologische technieken verkeerd gebruikt worden en mensen grote psychische schade kunnen oplopen. Daarom zijn de directe aanwijzingen en begeleiding van een kundige spirituele leraar in tantra onontbeerlijk; zelf experimenteren op basis van een paar gelezen boeken wordt dan ook sterk afgeraden.

Boeddhistische tantra is niet hetzelfde als hindoeïstische tantra, al lijkt het er van buiten wellicht wel op. Evenmin is het een soort magie. Er zijn over het Vajrayana een aantal boeken geschreven die onjuiste informatie of volledig misleidende interpretaties bevatten. Als we hier dus echt iets over te weten willen komen, is het van belang om of boeken te lezen die door een kundig leraar zijn geschreven of, nog veel beter, onderricht van een gekwalificeerde meester te zoeken.

Vooral over het seksuele aspect van boeddhistische tantra zijn er bijzonder veel misverstanden; het gaat hier echter in het geheel niet om orgiën te vieren en orgasmes te bereiken; integendeel, als men boeddhistische tantra beoefent dan is juist volledige controle van de seksuele energie belangrijk om deze energie te transformeren in wijsheid en mededogen.

De lezing/lering wordt in het Engels gegeven.

Meer informatie: http://www.maitreya.nl/amsterdam-rob-preece-tantra.htm

Rob Preece beoefent meer dan veertig jaar het Tibetaans boeddhisme, waaronder vijf jaar in ‘solitary retreat’ in de Himalaya’s onder leiding van wijlen Lama Thubten Yeshe en Gen Jhampa Wandu.  Hij is ruim 25 jaar psychotherapeut in het Verenigde Koninkrijk en heeft zowel daar als elders in Europa workshops geleid om bruggen te bouwen tussen boeddhistische en westerse psychologie, voornamelijk door het gebruik van tantra en het werk van C.G. Jung.

 

Categorie: Mahayana Tags: Maitreya Amsterdam, Rob Preece, tantra

Lees ook:

  1. Rob Preece in Amsterdam – The Mind as the Root of Wisdom
  2. Workshop Rob Preece bij Maitreya Amsterdam
  3. Rob Preece over tantra- ‘Ik denk dat hele simpele dingen ons raken’
  4. Dalai Lama: vierdaagse tantrisch onderwijssessie in India

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    4 maart 2015 om 13:50

    Ik vraag mij vaak af waarom zo op Jung wordt terug gegrepen, terwijl hij bekend was als arts die seksueel misbruik pleegde in relaties met opleidelingen en patiënten. Dit werd overigens door zijn collega psychoanalytici toendertijd met de mantel der liefde bedekt.
    De psychoanalytica die daar destijds als slachtoffer over geklaagd en gepubliceerd heeft werd uiteindelijk uit de beweging gezet.

    Voor de westerse boeddhistische psychologie vind ik het dus een dubieus referentiekader, dat je niet moet willen associëren met een integere boeddhistische leer.
    Er zijn genoeg onverdachte alternatieven.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad
    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.