Eind deze maand –op 27, 28 en 29 maart- geeft de Engelse psychotherapeut en schrijver Rob Preece in het Maitreya Instituut in Amsterdam de aftrap voor een serie lezingen/lessen onder de titel Tasting the Essence of Buddhist Tantra, oftewel ‘Proef de essentie van boeddhistische tantra’.
In zijn lessen brengt Preece altijd iets over van de bevlogenheid en humor van wijlen Lama Thubten Yeshe en hoe deze bijzondere leraar de tantrische beoefening benaderde. Lama Yeshe kon als geen ander een brug bouwen tussen Oost en West en deze Oosterse traditie van tantra zo uitleggen dat wij westerse mensen er veel baat bij kunnen hebben.
De kernelementen van het tantrische pad zullen tijdens dit weekeinde in het Maitreya Instituut aan bod komen, waardoor die zeer waardevol kunnen zijn voor zowel nieuwe studenten als degenen die al langer bezig zijn, maar problemen of stagnatie in hun beoefening ondervinden. Het begrip van Rob van de tantrische methoden en wat ze teweeg brengen – vooral bij ons westerlingen – getuigt volgens het instituut van een combinatie van inzicht en ervaring.
De Engelsman besteedt vooral aandacht aan ons lichaam als basis van de beoefening van tantra en heet dan ook ‘The body as the vessel of transformation’ (Het lichaam – daar waar transformatie plaatsvindt).
Sinds 1988 is Preece als psychotherapeut werkzaam. Hij heeft volgens het Maitreya Instituut langzaam maar zeker een eigen stijl ontwikkeld die een synthese is van boeddhistische en Jungiaanse kennis en wijsheid. De steun van Lama Yeshe was belangrijk in zijn werk en heeft geleid tot het schrijven van de boeken ‘The Psychology of Buddhist Tantra’; ‘The Wisdom of Imperfection’; ‘The courage to Feel’ en ‘Preparing for Tantra’.
Verkeerd begrepen
Tantra of Vajrayana of Mantrayana in boeddhisme wordt in het westen vaak verkeerd begrepen door het grote verschil in culturele achtergrond met het verre oosten. Er wordt in het algemeen heel veel symboliek in tantra gebruikt die niet makkelijk te doorgronden is, en er is ook verwarring met de tantrische traditie in het hindoeïsme.
Daarenboven worden de meeste tantrische technieken geheim gehouden. Deze geheimhouding is niet bedoeld om een exclusieve club te vormen, maar dit is om te voorkomen dat deze krachtige psychologische technieken verkeerd gebruikt worden en mensen grote psychische schade kunnen oplopen. Daarom zijn de directe aanwijzingen en begeleiding van een kundige spirituele leraar in tantra onontbeerlijk; zelf experimenteren op basis van een paar gelezen boeken wordt dan ook sterk afgeraden.
Boeddhistische tantra is niet hetzelfde als hindoeïstische tantra, al lijkt het er van buiten wellicht wel op. Evenmin is het een soort magie. Er zijn over het Vajrayana een aantal boeken geschreven die onjuiste informatie of volledig misleidende interpretaties bevatten. Als we hier dus echt iets over te weten willen komen, is het van belang om of boeken te lezen die door een kundig leraar zijn geschreven of, nog veel beter, onderricht van een gekwalificeerde meester te zoeken.
Vooral over het seksuele aspect van boeddhistische tantra zijn er bijzonder veel misverstanden; het gaat hier echter in het geheel niet om orgiën te vieren en orgasmes te bereiken; integendeel, als men boeddhistische tantra beoefent dan is juist volledige controle van de seksuele energie belangrijk om deze energie te transformeren in wijsheid en mededogen.
De lezing/lering wordt in het Engels gegeven.
Meer informatie: http://www.maitreya.nl/amsterdam-rob-preece-tantra.htm
Sjoerd zegt
Ik vraag mij vaak af waarom zo op Jung wordt terug gegrepen, terwijl hij bekend was als arts die seksueel misbruik pleegde in relaties met opleidelingen en patiënten. Dit werd overigens door zijn collega psychoanalytici toendertijd met de mantel der liefde bedekt.
De psychoanalytica die daar destijds als slachtoffer over geklaagd en gepubliceerd heeft werd uiteindelijk uit de beweging gezet.
Voor de westerse boeddhistische psychologie vind ik het dus een dubieus referentiekader, dat je niet moet willen associëren met een integere boeddhistische leer.
Er zijn genoeg onverdachte alternatieven.