• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » Leonie Wielstra – is karma wel zo’n bitch?

Leonie Wielstra – is karma wel zo’n bitch?

26 december 2024 door gastauteur

Op een van mijn ochtendwandelingen maakte mijn hond ruzie met een andere hond. Toen de rangorde tussen hen eenmaal was vastgesteld gingen de honden weer door met belangrijker zaken, namelijk verder snuffelen in het gras. Alles bij elkaar had het nog geen paar seconden geduurd. Voor de eigenaar van de andere hond was het echter nog niet over, maar begon het pas. Hij reageerde boos, dreigde met de politie en begon zelfs foto’s te maken van mij en mijn hond. Van de postmeditatieve kalmte waarmee ik zo zelfvoldaan het huis verlaten had, was al snel weinig meer over. Voordat ik het wist had ik de man al uitgemaakt voor zielig figuur en hem voor de vorm dan ook maar terug gedreigd met de politie. Toen de man uiteindelijk wegliep had mijn boosheid zo’n kookpunt bereikt dat ik in gedachten een pistool op hem afvuurde en dwars door zijn hoofd schoot. Zo, dat zou hem leren.

Tekst Leonie Wielstra

Nog natrillend van frustratie, en met het beeld van mezelf als liefdevol en zo goed op weg naar verlichting al net zo aan flarden geschoten als het hoofd van de man, wandelde ik ook weer verder. Een paar honderd meter verder voelde ik ineens een scherpe pijn door mijn hoofd gaan, alsof er daarbinnen iets ontplofte. Ik schrok. Wat was dit? Tot het me ineens daagde. Dit kon toch niet waar zijn. Het leek wel alsof de denkbeeldige kogel die ik had afgevuurd op de man, was teruggekaatst en zojuist in mijn eigen hoofd terecht was gekomen…

Mijn frustratie verdween en maakte plaats voor een gevoel van schaamte. Wat gaf mij eigenlijk het recht om deze persoon in gedachten dit toe te wensen, was ik zoveel beter dan hij? Natuurlijk niet. Ik reageerde net zo gefrustreerd op hem als hij op mij. Hij en ik waren niet verschillend van elkaar. Wat de oorzaak van de pijn in mijn hoofd dan ook mocht zijn, de boodschap was duidelijk. Door deze man in gedachten te willen beschadigen, beschadigde ik in feite alleen mezelf. Mijn negatieve actie was als een boemerang bij me teruggekomen. Ik had zojuist kennis gemaakt met de wet van karma.

Ik werd niet veroordeeld of gestraft. Er was niemand die met het vingertje naar me wees, geen god die me vanaf zijn troon bestraffend toesprak. Ik oogstte simpelweg dat wat ik zojuist gezaaid had, pijn. De natuurkundige wet van oorzaak en gevolg. Berouwvol mompelde ik, bij gebrek aan een god, dan maar naar de lucht; sorry, universum, Ik snap het. Bedankt voor de les. De pijn in mijn hoofd verdween zodra ik de woorden uitgesproken had.

Het was inmiddels zo’n zes maanden geleden dat ik begonnen was met het wekelijks bijwonen van bijeenkomsten van de sangha, nadat ik nogal onverwachts in aanraking gekomen was met dzogchen en toevlucht genomen had tot mijn leraar, de 7e Dzogchen rinpoche. Tijdens deze sangha bijeenkomsten beoefenen we door het reciteren van boeddhistische gebeden en het luisteren naar de lessen van rinpoche, die we vervolgens met elkaar nabespreken. Een van de eerste lessen die me bijbleven was dat je huidige omstandigheden het gevolg zijn van je eerdere handelen. Wat je zaait, dat oogst je. Heb je mangozaadjes geplant, dan krijg je mango’s. Heb je appelzaadjes geplant, dan krijg je een appelboom. Je kunt jezelf afvragen waarom je geen mango’s hebt. Je had ze wel verwacht, je had ze zo graag willen hebben. Maar je kreeg ze niet, Waarom niet? Het antwoord is simpel. Omdat je ze niet geplant hebt. Je had in plaats daarvan de appelzaadjes geplant, en eet nu de, misschien wel zure, appels.

Ai. Dat was behoorlijk confronterend. Ik at inderdaad nogal zure appels. Allerlei dingen in mijn leven liepen niet zoals ik dat wilde. Ik voelde me niet geliefd, niet gezien, afgewezen. Mijn huwelijk liep slecht, en ik deed ook al niet het werk dat ik wilde. Ik was inderdaad die persoon die zich maar bleef beklagen waarom ik geen mango’s had, maar steeds maar die stomme zure appels.

En nu leerde ik dat wat ik meemaakte, simpelweg het gevolg was van de zaadjes die ik eerder geplant had. Zaadjes die ik plantte door de manier waarop ik dacht, handelde, sprak. Jee, dat kon toch niet waar zijn? Ik dacht altijd dat het de schuld was van mijn man, die me niet echt aardig behandelde. En van al die andere mensen die me ook al niet zagen staan. Mijn appels waren meestal zuur. En nu bleek ik dus gewoon zélf verantwoordelijk voor mijn huidige omstandigheden.

Dat vond ik niet leuk. En toch. De simpele waarheid ervan trok me ook aan. Want als ik dit in feite allemaal gewoon zelf gecreëerd had, en het geen gevolg was van een of ander duister lot, een toornige god of gewoon stom toeval, dan had ik dus ook gewoon de vrijheid om het anders te doen.

De zaadjes die ik geplant had, waren bepaald geen liefdevolle zaadjes geweest. Niet naar mezelf toe en ook niet naar anderen. Ik liet me leiden door mijn geest, en deze geest was gevuld geweest met gedachten en gevoelens van zelftwijfel, afkeuring en boosheid. De situaties die ik ervaarde waren de vruchten van deze zaadjes. In de specifieke situatie met de man die ik tegenkwam, was het heel helder. Ik had in gedachten een kogel op hem afgevuurd, en kreeg diezelfde kogel weer terug. Mijn karma had me al na een paar honderd meter ingehaald. Vaak werkt karma niet zó snel, en is de link met je eigen handelen misschien wat minder duidelijk. Maar hoe dan ook is karma eigenlijk niet meer dan een spiegel; het laat alleen maar zien welke zaadjes je geplant hebt. Karma is geen straf, geen boetedoening. Simpelweg een gevolg van je eerdere handelen. Als de vruchten je niet bevallen, kun je op elk moment er voor kiezen het voortaan anders te gaan doen.

In mijn geval ben ik, toen ik dit door had, er mee gestopt mijn handelen te laten bepalen door gedachten van zelftwijfel, afkeuring en boosheid. Nou ja, laat ik eerlijk zijn, de ruimte tussen deze gedachten en mijn handelen wordt steeds een beetje groter en soms lukt het om er niet naar te handelen en andere zaadjes te planten. Mijn leven is nog steeds niet perfect, maar sindsdien wel in een hoog tempo veranderd en soms eet ik zelfs zoete, sappige mango’s. Is karma een bitch? Nee, volgens mij niet, eerder een handig hulpmiddel om het voortaan anders te doen.

Categorie: Columns, Dzogchen, Geluk Tags: doodschieten, gevolg, haat, hond, karma, oorzaak, schaamte, zaadjes planten

Lees ook:

  1. Is karma wel zo’n bitch?
  2. Is karma wel zo’n bitch?
  3. In de serie over karma: Een directe lering over karma
  4. Karma – oorzaak en gevolg op het niveau van de conceptuele geest

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.