• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » Alleen-zijn

Alleen-zijn

17 mei 2020 door Henk van Kalken

Wat is alleen? Is dat hetzelfde als eenzaam? Ik heb tijdens mijn twee handenvol (en inmiddels overlopende) lentes vaak mensen ontmoet die zeiden dat alleen-zijn niet hetzelfde is als eenzaam zijn.
Het is twijfelachtig om dit in het algemeen te zeggen. Het universum of welke staat voorbij kosmische kwaliteit dan ook, kent geen eenzaamheid, alleen-zijn en alles wat er aan gevoelens tussen ligt.

Maar even terug naar de alledaagsheid zoals we die ervaren. Zou het ook kunnen dat alleen-zijn een afgescheiden status is waar iedereen iets anders aan ontleent? De één vindt alleen-zijn hetzelfde als eenzaam zijn. De ander gaat juist ruimer ademen bij het gevoel alleen te zijn. Niemand om je heen die vindt dat je het éne moet, terwijl je het andere juist weer moet laten. Dat kan heel prettig zijn. Aan de andere kant is er dan ook niemand om een mooi, creatief, aangenaam kortom positief gevoel mee te delen. Waarom zou je ook? Ik zoek het zelf wel uit, denken sommigen van ons.

Alleen-zijn, in alle positieve en negatieve varianten bestaat dus niet. Een volstrekt leeg begrip, betekenis gegeven door hen die het alleen-zijn ieder op een eigen, unieke manier ervaren. Op het moment dat alleen-zijn eenzaam zijn wordt, krijgt het menselijk vermogen om te lijden een boost. Iemand verliest dan het vermogen om alleen te zijn. En krijgt een schrijnende behoefte aan éénwording. Neem nu mensen met tanende cognitieve vermogens, in verpleegtehuizen wachtend op het verlossende moment waarop het oude, pijnlijke psychofysiek het opgeeft. Dat de dood verlossing brengt. Vóór het zover is ervaren die mensen eenzaamheid als een toenemende inkrimping van alle horizonten. De vroeger zo vertrouwde wereld waarin ze nu nog min of meer leven wordt kleiner. En in toenemende mate zijn ze verstoken van contact, fysiek, in de zin van tactiel, zowel als in uitwisseling op geestelijk niveau. Vaak hebben ze een leven achter zich met een partner, dus in tweezaamheid, of een gezin, dus in meerzaamheid. Of het sociale leven was zodanig ingericht dat er eerder sprake was van veelzaamheid.
Toen ik begon met dzogchenbeoefening hoorde ik van sanghaleden en van de leraar dat het pad van dzogchen een eenzaam pad was. Hm, dacht ik, dat zal wel, zoiets geeft er ook wel iets heroïsch aan. Zoals O.B. Bommel zei: ‘Moedig en onbegrepen gaat een Heer zijn eenzame weg, zoals mijn goede vader zei, en daar houd ik mij aan.’ Het staat ook in sommige Dharmaboeken te lezen, dat een spiritueel pad per definitie eenzaam is. En heel pragmatisch: een ander kan het ook niet voor je doen. Eenzaam, omdat je per definitie niet in staat bent om bij beoefening en ervaring exact hetzelfde te voelen wat een ander voelde. Pogingen om de ervaring te delen slagen altijd maar gedeeltelijk. Beperkt door de dualistische grenzen van de bewoording en de interpretatie daarvan door de ander. Kleine brokjes informatie, ingekleurd door de toehoorder, door diens associaties en identificaties. Ik denk dat het geldt voor ieder pad, ongeacht de traditionele en religieuze signatuur. De ervaring, opgaan in het Al, het krijgen van een flits van verlichtend inzicht, je één voelen met een schepper, het zijn allemaal unieke ervaringen waar je wel iets over kunt vertellen. Alleen kan een ander nooit de ervaring zelf één op één in zichzelf herhalen. Je kunt getuigenis doen, delen met geestverwanten, of de wereld proberen te overtuigen, maar het blijven ervaringen van het individu alleen. Ervaringen, met een unieke betekenis. Dat geeft een ervaring van alleen zijn, als je merkt dat niemand het echt kan volgen, ook al krijg je soms de illusie dat je je begrepen voelt. En doemt de eenzaamheid op. Het weten dat jouw ervaring binnen de begrenzing van je eigen bewustzijn blijft.  Terwijl je juist het tegenovergestelde wilt.
Waarom schrijf ik dit verhaal dan op, en wil ik mijn breinoefeningen zo graag delen met hen die er over lezen? Terwijl ik weet dat iedereen een geheel eigen interpretatie zal geven aan mijn beweringen? Dus blijf ik geheel alleen achter, onbegrepen, ik ga maar weer in mijn stoel voor het raam liggen en de takken om raad vragen. Een vriendin die het verhaal over die takken gelezen had in ‘Troostraam,’ schreef mij: ‘Wat een takkenverhaal.’
Grappige opmerking, maar voelde me hier nóg meer door alleen-staan. En onbegrepen. Maar soms haal ik daar een vreemd soort genoegdoening uit: het genieten van het alleen-zijn. In alle eenzaamheid.

Categorie: Columns, Dzogchen, Geluk Tags: alleen, eenzaam, eenzaamheid

Lees ook:

  1. ‘Een kop koffie, omdat ik van je hou’
  2. Leonie Drost – vrije val
  3. Het jaar 2020 – dag 307 – leasehond
  4. Eenzaamheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    18 mei 2020 om 17:06

    Wanneer je dan geniet van het alleen zijn, valt de ene letter l weg. Je bent dan al-een. Ik heb even gedacht dat ik dit zelf had uitgevonden. Helaas, ik kwam het op een gegeven moment tegen in een wijsboek.
    Een toenmalige collega stuurde me destijds, nadat ik mijn ontslag gekregen had, een steunend en troostend kaartje met de tekst:
    “Piet ben je nog heel of ben je versplinterd”.
    Het zette me aan het denken. En doordenkend kwam ik uit op dat “Al-één-zijn”.
    Heel-zijn.
    Het gevoelsverschil tussen eenzaam- en alleen zijn is te klein. Het lijkt te veel op elkaar.

    Ik had hoge verwachtingen bij het gaan lezen van het boek van koningin Wilhelmina; “eenzaam maar niet alleen”. Helaas werd me het onderscheid niet helder.
    Waar ligt het accent bij “Alleen zijn” op?
    Op alleen of op zijn? Wanneer het de nadruk ligt op ‘zijn’ valt die ene L (weer) weg; Al-één.
    Thich Nhat Hanh’s Interzijn.

    • Marijke Coert zegt

      19 mei 2020 om 12:23

      Alleen zijn is een situatie, eenzaamheid is een gevoel

  2. Henk van Kalken zegt

    18 mei 2020 om 20:00

    Dank voor dit onder-richt, Piet. Het verschil tussen alleen zijn en eenzaam zijn bestaat alleen in onze dualistisch denkende breinen, denk ik. Ik heb dit overdacht. Over-dacht.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.