• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…geloven.

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…geloven.

19 oktober 2018 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een actueel onderwerp. Vandaag is het thema verandering in het denken over geloven.

Luuk: Democratie en rechtstaat zijn door mensen ontworpen, dat kunnen we niet accepteren. Het Midden-Oosten moet bevrijd worden en de rest van de wereld geïslamiseerd. Iedere autoriteit naast God verwerpen we.

Aldus Jason Walters, misschien beter bekend als Jason W., in de Volkskrant van 28 september 2018.

Doorlopend las ik in de Koran, was ik aan het bidden en om de dag vaste ik. In de moskee voelde ik me geborgen, de islam geeft duidelijke richtlijnen hoe te leven, dat mag wel en dat mag niet van God. Alles is terug te vinden in de koran. Ik was donkere, lege kerken gewend met een onduidelijke boodschap, maar de moskee is warm, het staat er tjokvol gelovigen, die schouder aan schouder met elkaar bidden. Voor het eerst had ik het gevoel dat ik thuis was in de wereld.

Toen ik in 2004 een granaat gooide naar een arrestatieteam, wilde ik sterven als martelaar. Met een glimlach om mijn lippen zou ik als held het paradijs in vliegen, vereerd als martelaar.

Het liep anders, ik overleefde mijn terroristische daad en op 19 jarige leeftijd belandde ik op de terroristen afdeling in Vught. In de gevangenis ging ik studeren. Zonder dat ik het door had, sloop de moderne rationaliteit bij me naar binnen. Ik begon me eenzaam te voelen tussen de andere extremisten in de gevangenis. Ik mocht op een gegeven moment naar een andere gevangenis. Vanaf dat moment werd ik als een vijand van de moslims gezien. Begin dit jaar ben ik afgestudeerd met de scriptie ‘In en uit de radicale islam’.

Jason Walters is één van de zeer weinige geradicaliseerde moslims in Nederland die gederadicaliseerd is. Hij deed dit zelf.

Rob: We kunnen blijkbaar geloven dat wat wij geloven de waarheid is. Maar ten eerste wat is waarheid? Waarheid refereert aan echtheid en geldigheid, geloof ik te begrijpen. Ik vind dat hetgeen ik waarneem echt is. Hiermee wil ik niet beweren dat wat ik waarneem ook identiek is aan het waargenomene. Alles wat ik waarneem is voor mij waar en de rest is een mogelijkheid.
Ik kan natuurlijk wel veel geloof hechten aan wat ik voor mogelijk houdt, maar het wordt daarmee nooit een waarheid totdat ik het waarneem.

Waarom kunnen we de mogelijkheden niet gewoon een mogelijkheid laten zijn en kritisch blijven in wat we geloven? Waarom kennen we aan wat we geloven soms meer waarheidsgehalte toe dan aan hetgeen we waarnemen? Dat we dit doen, kan leiden tot afschuwelijk gedrag. Gedrag waar we liefde en veiligheid geweld mee aan kunnen doen, zoals blijkt in het verhaal over Jason W.
Wellicht komt dit doordat we zo veel behoefte hebben aan houvast. Als we een geloofskader hebben, kunnen we onze nieuwe ervaringen ook makkelijker inpassen en ze dan ook als ‘logisch’ zien. Ervaringen die niet passen negeren we of we gaan ze herdefiniëren, zodat wel weer passen.

Met een geloofskader dat we hanteren als waar, geloven we zekerheid te hebben en kunnen we onzekerheid en twijfel uit ons bewustzijn bannen. Dit speelt met name als mensen zijn gaan geloven dat onzeker voelen hetzelfde zou zijn als onveilig voelen. Het leven lijkt door hetgeen we geloven overzichtelijker en eenvoudiger. We handelen dan niet meer vanuit ons hart in de situatie van het hier en nu, met als gevolg dat we kunnen geloven volstrekt gerechtvaardigd te zijn anders-gelovigen kwaad te doen.

Luuk: Boeddha onderwees dat de dingen van zichzelf geen blijvende betekenis hebben. We geven waarschijnlijk zo makkelijk betekenis aan de dingen en gebeurtenissen, omdat het ons helpt te overleven. De overlever in ons hoofd construeert verhalen die de omgeving begrijpelijk en hanteerbaar maken, zonder dat ze waar hoeven te zijn. Ook God, de grootste betekenisgever, is zo’n verhaal.
De overlever maakt ook een verhaal over onze jeugd en over wat voor persoon je bent. Samenhangend met dat verhaal dat je gemaakt hebt over jezelf heb je allerlei gedachtes en gevoelens. Door bijvoorbeeld meditatie of psychotherapie kan je er achter komen dat dergelijke gedachten zich buiten je wil aan je opdringen en je gevangen houden. Maar je leert ook dat je die gedachten niet bent, dat je je er niet mee hoeft te identificeren.

Bij streng gelovigen, in welk ‘isme’ dan ook, is er sprake van een volledige identificatie met datgene wat in hun ‘heilige’ boek staat. De persoon is zelf onvrij en mensen die niet geloven mogen, of moeten, bestreden worden.

Jason Walters beschrijft hoe aantrekkelijk hij het vond dat er duidelijke richtlijnen waren over wat wel en niet mag van God. Hij kon zich onderdompelen in de groep, het gevoel hebben deel te zijn van een geheel en de waarheid te kennen. Eigen ervaringen zijn ondergeschikt aan deze waarheid.
Het gaat om onvoorwaardelijke overgave. Of het nu de Islam, het christendom, het communisme, het fascisme, het liberalisme of welke andere vorm van groepsdenken dan ook is. Je geloof geeft betekenis aan je leven.

Er ontwikkelde zich bij Jason door de studie een nieuw bewustzijn, gebaseerd op de mogelijkheid zelf na te denken. Vrij en proactief gedrag kwamen in de plaats van gehoorzaamheid en overgave. Jason deed drie jaar over dit de-radicaliseringsproces, bewust worden van je eigen geloof en gedachten, zien dat je je eigen gedachten niet bent, dat deze gedachten aangeleerd zijn en dat je je er mee hebt geïdentificeerd.

De verteller in ons hoofd blijft een geleerd verhaal herhalen, teneinde een min of meer constant idee te handhaven over wie we zijn. Voor velen zal het te pijnlijk zijn dit los te laten, ze kunnen er niet mee leven dat het leven op zich geen zin heeft en dat alleen onze onzekerheid zeker is. Ze willen blijven geloven in iets dat boven ons staat hun betekenisvolle richtlijnen geeft en dat ze er zelf een betekenisvolle rol in spelen.

Rob: Je opmerking dat het leven geen zin heeft, vind ik ook een geloof. Waar wil je ‘zin’ aan afmeten? Als je het af meet aan iets dat buiten jezelf staat, dan is het een geloof. Als we het concept ‘zin’ al gebruiken, dan vind ik het een mooi standpunt dat zin gegeven is in de ervaring zelf. Als twee mensen verliefd op elkaar zijn is het concept zin voor hun geen onderwerp. Ze zijn in de zin kan je stellen. Zin is de ervaring zelf en niet iets buiten de ervaring. De wereld van de concepten, zoals elk geloof is, is niet het terrein van de zin, maar om de wereld proberen te begrijpen. Onze ervaring is onze zekerheid, want dat is datgene wat we waarnemen.

Luuk: Geef zoveel mogelijk alle verzonnen verhalen op, zodat je steeds meer in-de-wereld-bent of anders gezegd mindful leeft. De filosoof Jan Warndorff kiest voor de moraal: ‘zie van zoveel mogelijk, zoveel mogelijk te houden’. Aan dat motto hecht ik geloof, als vorm van levenskunst.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is (meestal) een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Categorie: Columns, Dzogchen, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: aanslag, geloven, granaat, Jason Walters, Luuk Mur, moslims, Rob van Boven, Twwespraak

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…geloof.
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …wantrouwen
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…goeroes.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    20 oktober 2018 om 09:35

    Kuitert zei al: “alles van boven komt van beneden”.

    Vanmorgen dacht ik: “alle geloof, alle geloven zullen verdwijnen”. Om de simpele reden, dat het allemaal bedenksels zijn. Op een gegeven moment valt definitief dat kwartje.
    Het denken blijft echter en stelt weer vragen. Het blijft vragen stellen. Voor je het weet, geef je (je=het denken) er plausibele antwoorden op en dan heb je, wanneer je dit voor de volledige waarheid houdt een nieuw geloof. Het blijft opletten geblazen.
    Met groet.

  2. G.J.Smeets zegt

    20 oktober 2018 om 17:36

    Hé Piet,
    goede poeder. Strooien met dat spul :)

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Taigu – Medeplichtig aan kwakzalverij
    • Guy – dhammazaadjes – Bevrijding (P. vimutti)
    • Gedachten over een haiku 37 – dansu
    • Ardan – loze
    • Hoe je het Woord Gods verstaanbaar maakt

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.