• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Heilzaam spreken is een kunst die we ontwikkelen op het boeddhistisch pad.

Heilzaam spreken is een kunst die we ontwikkelen op het boeddhistisch pad.

5 oktober 2014 door de redactie

Het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen houdt op vrijdag tien oktober een Open Dhammacirkel. In zo’n cirkel spreken de deelnemers vanuit hun hart en ontwikkelen ze de kunst van het luisteren. Ze maken daarbij gebruik van de zgn. “talking stick”, een communicatievorm die zijn oorsprong vindt bij de inheemse stammen in Noord-Amerika.

 

Talking stick
Talking stick

Paul Van Hooydonck leidde Open Dhammacirkels gedurende verschillende jaren in Sri Lanka en zag het positieve effect ervan bij de deelnemers. Paul: ‘In een Open Dhammacirkel spreken en luisteren de deelnemers vanuit het hart. We bedenken niet van te voren wat we willen gaan vertellen, maar we kijken ter plekke wat we naar voren willen brengen. We doen dit met compassie voor onszelf en compassie voor de ander zonder te oordelen, zonder elkaar vragen te stellen, zonder met elkaar in discussie te gaan.’

Hoe werkt een Open Dhammacirkel ?

Open dhammacirkelPaul: ‘We gaan in een cirkel zitten en in het midden zetten we een kaars. Zo wordt er een heilige ruimte gecreëerd, waarin de deelnemers hun verhaal kunnen doen. De Open Dhammacirkel wordt geopend met het aansteken van de kaars door één van de deelnemers. ‘

De Open Dhammacirkel kent 5 richtlijnen/intenties:

  1. Spreken vanuit het hart
  2. Luisteren met het hart
  3. Spreek spontaan, zonder na te denken over de woorden
  4. Hou het kort en bondig, probeer tot de essentie te komen
  5. Wat gezegd is blijft in de kring; dit zorgt voor vertrouwen

Er wordt van de Open Dhammacirkel weleens gezegd dat het een veilige plaats is om onveilige dingen te doen. De talking stick wordt in de cirkel doorgegeven. Iedereen krijgt de kans iets te delen. Zwijgen mag ook. De rest van de cirkel luistert, zonder te reageren. Paul: ‘De rest is ook niet bezig met zijn/haar eigen verhaal, want dan luister je niet met je hart. Hou je niet bezig met wat je gaat zeggen in de cirkel, maar kijk wat er spontaan bij jou opkomt. Vertrouw hierop. Je spreekt vanuit jezelf, vanuit je hart, denk niet na over wat je wil zeggen, je vertelt geen verhaal, je gaat niet filosoferen. Praten vanuit je hart doe je in de ik-vorm.’

Open dharmacirkel de groep Antwerpen met Paul van HooydonckIn de Open Dhammacirkel kan er met een thema gewerkt worden of het thema dient zich vanzelf aan. De Cirkel wordt afgesloten door één van de deelnemers met het uitblazen van de kaars en het opdragen van de energie van de Cirkel aan iets of iemand.

Ehipassiko Boeddhistisch Centrum

www.antwerpen-meditatie.be

Open Dhammacirkel, vrijdag 10 oktober 2014 (van 20 tot 21.30u).

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dharma en filosofie, Nieuws, Theravada Tags: dhammacirkel, Ehipassiko, heilzaam spreken

Lees ook:

  1. Oost en West-1 dhamma
  2. Boeddhisme en het brein
  3. Voorbij de woorden
  4. Joost van den Heuvel Rijnders – Hollandse meesters en de dhamma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens