• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » ‘Hedendaagse studenten dragen het Sinhala boeddhisme uit’

‘Hedendaagse studenten dragen het Sinhala boeddhisme uit’

29 december 2019 door de redactie

De Sri Lankaanse president Mahinda Rajapksa sprak afgelopen vrijdag op de Nationale Dhamma Schoolconventie in Irattaperiyakulam in Vavuniya, Sri Lanka,  over het instandhouden van het Sinhala boeddhisme in Sri Lanka en de betrokkenheid van jongeren bij deze religie via het onderwijs op zogenoemde (zondags) dhammascholen.

‘Leerlingen die vandaag de dag zijn ingeschreven op dhammascholen zullen de generatie zijn die de Sinhala boeddhistische nationale identiteit uitdraagt. In de afgelopen jaren zagen we de vernietiging die in dit land werd aangericht als gevolg van de vervreemding van een belangrijk deel van de boeddhistische bevolking van de (boeddhistische) tempel(s), de dhamma en de Maha sangha. Het werd modieus voor boeddhisten om het boeddhisme en de Singalezen te denigreren. Zelfs politici die door Singalese kiezers aan de macht werden gebracht, beledigden de Maha sangha openlijk.

Mensen die tot andere religies en etnische groepen in dit land behoren, zullen nooit hun eigen religie of etnische groep op die manier beledigen. Hoewel een aanzienlijk deel van de studenten van Singala-boeddhistische families is ingeschreven op de dhammascholen, is het aantal studenten dat daadwerkelijk aanwezig is, veel lager dan het aantal dat is ingeschreven. Het huidige systeem van de zondags dhammascholen begon in 1895. Nog voordat deze zondagse dhammascholen werden opgericht, gaf de tempel onderwijs aan leken. In de prekoloniale tijd was de tempel het belangrijkste onderwijscentrum.

In de Nederlandse en Britse koloniale tijd ontstond een seculier schoolsysteem. De wereld werd ook complexer en er ontstond een steeds groter wordend formeel onderwijssysteem. Vandaag de dag bestaan het seculiere onderwijssysteem en de dhammascholen naast elkaar. Hoewel het boeddhisme als vak wordt onderwezen in het seculiere schoolsysteem, is het door de dhammascholen dat de jongere generatie dicht bij de boeddhistische filosofie, de boeddhistische levenswijze, de boeddhistische tradities en de tempel wordt gebracht. Het is via de dhammascholen dat de boeddhistische families dichter bij de tempel worden gebracht. De Singalaboeddhistische cultuur en onze nationale tradities zijn gebaseerd op de relatie tussen de lekengemeenschap en de tempel.

De eerwaarde Madihe Pannasiha Mahanayake Thera zei ooit dat het doel van de dhammascholen niet was om tekstuele kennis over te dragen, maar om het karakter en de manier van denken van de studenten vorm te geven. Het doel van de dhammascholen is niet om studenten voor te bereiden op examens. Het doel is om een individu te creëren dat doordrongen is van een boeddhistische manier van denken. Madihe Pannasiha Mahanayake Thera identificeerde vijf gedragswijzen die verwacht worden van een dhammaschoolleerling als volgt:

Ten eerste, het volgen van de vijf leefregels en het naleven van de acht leefregels op Poya Days. Ten tweede, het respecteren van de Maha sangha, ouders, leraren en ouderen. Ten derde, het leiden van een eenvoudig leven en het onderhouden van een goede relatie met de buren. Ten vierde, het ontwikkelen van terughoudendheid, goed gedrag en een goede kennis van de dhamma. Ten vijfde, toewijding aan de Boeddha dhamma en gemotiveerd zijn door nationale trots en inheemse tradities. Deze woorden gelden ook vandaag de dag nog. We verwachten dat we het systeem van de dhammascholen en de programma’s die daarin worden aangeboden, zullen verbeteren om deze instellingen in staat te stellen de boeddhistische jeugd te vormen waar Pannasiha naar verwees.

Dit is een tijd waarin we zeer waakzaam moeten zijn met betrekking tot wat er in de hoofden van de schoolkinderen wordt gestopt. Buitenlandse gefinancierde NGO’s hebben ons onderwijssysteem op subtiele wijze beïnvloed. Ik hoorde een aantal vooraanstaande academische bhikkus uitleggen hoe schoolboeken nu een inhoud hebben die het effect zal hebben dat jonge geesten worden gecorrumpeerd. Een lekenorganisatie legde uit hoe sommige schoolboeken de noordelijke en oostelijke provincies van Sri Lanka als één provincie hebben afgeschilderd. Er werd ook gezegd dat het Sinhala nieuwjaar uit sommige schoolboeken is geschrapt.

We moeten ons realiseren dat er een gezamenlijke en voortdurende poging is om het land te verdelen, de Singala-boeddhisten te vernietigen, het gezin als instituut te ontwrichten onder de Singala-, Tamil-, Christelijke en Hindoeïstische delen van de bevolking en om verdeeldheid te creëren tussen kinderen en hun ouders, tussen studenten en hun leerkrachten, tussen kinderen en religies. De programma’s om deze doelstellingen te bereiken beginnen op het niveau van de basisscholen. Na enkele jaren zou de manier van denken van de Singalese bevolking zijn veranderd zonder dat iemand zich dat realiseerde. Er zal snel onderzoek worden gedaan naar de ideeën die door middel van schoolboeken in de hoofden van schoolkinderen worden gestopt.

We zullen een programma opzetten om meer kinderen en jongeren naar dhammascholen te krijgen onder leiding van de Maha sangha. Wat er moet gebeuren is dat kinderen en jongeren gemotiveerd worden om op zoek te gaan naar de tempel en ons nationaal erfgoed. Ik ben van mening dat, om dat doel te bereiken, onze aanpak ook met de tijd moet veranderen. Er moet een programma komen om waardering te tonen voor het vrijwilligerswerk van de dhamma-schoolleerkrachten. De dhammascholen zijn afhankelijk van hun toewijding. Er zal een speciaal programma moeten worden opgezet om de dhammascholen in afgelegen gebieden in stand te houden.

We zijn hier vandaag bijeengekomen voor de prijsuitreiking van een wedstrijd onder de dhammaschoolleerlingen. Ik wil mijn beste wensen overbrengen aan alle studenten van de dhammaschool in het land, ongeacht of ze hebben deelgenomen aan deze wedstrijd of niet.’

Bron persbericht op Lankaweb.

 

 

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie, Nieuws, Politiek, Theravada Tags: boeddhisme promoten, dhammascholen, leerlingen, sinhala, Sri Lanka

Lees ook:

  1. Sri Lanka – radicale monnik dringt er bij boeddhisten op aan om eigen regering te vormen
  2. Sri Lankaanse boeddhistische monnik Gnanasara Thero opnieuw beschuldigd van haatzaaien
  3. Boeddhistisch Sri Lanka stevent af op slachtverbod runderen
  4. Srilankaanse bisschoppen tegen regeringsplan ‘een land, een wet’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.