• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Vrijdag Zindag – Hemelvaart?

Vrijdag Zindag – Hemelvaart?

29 mei 2025 door André Droogers Reageer

Donderdag Zindag

Hemelvaart?

Vorige week ging de Vrijdag Zindag over de rol van verhalen in levensbeschouwingen. Ik beschreef het antropologische en godsdienstwetenschappelijke kader. Hemelvaartsdag is een mooie aanleiding om, vanuit dat algemene kader, één verhaal uit één religie wat beter te bekijken. Welke religieuze waarheid vertelt dit verhaal?

Het kader van vorige week draagt allerlei vragen aan over het hemelvaartverhaal:

Wat voor betekenisgeving zorgde ervoor dat dit verhaal deel werd van de traditie?
Hoe verhouden macht en betekenisgeving zich tot elkaar?
Hoe zien de vertellers het heilige?
Wat betekende het hemelvaartverhaal voor het ontstaan van de Jezus-beweging?
Wat zegt het verhaal over de ons overstijgende dood?
En wat betekent het voor de moderne gelovige?

Snel op zoek naar antwoorden.

Een menigte betekenisgevers

Wat direct opvalt: achter het bekende verhaal gaat een menigte betekenisgevers schuil, allemaal met eigen varianten. De plaats in de kalender suggereert dat de hemelvaart veertig dagen na de opstanding, dus Pasen, plaats vindt, en tien dagen voor Pinksteren. Die veertig dagen worden in slechts één tekst genoemd (Handelingen 1:3). Dat boek in het Nieuwe Testament wordt aan Lukas toegeschreven. In diens evangelie staat het hemelvaartverhaal ook, heel summier in enkele zinnen, zonder vermelding van de veertig dagen. Maar andere bijbelschrijvers lijken er vanuit te gaan dat opstanding en hemelvaart zo ongeveer tegelijk gebeurden. Het tijdschema van Lukas komt bij hen niet voor. In de Islam, waar Jezus gezien wordt als de voorlaatste profeet (Mohammed is de laatste), wordt de hemelvaart wel genoemd, maar daar gaat er geen kruisdood of opstanding aan vooraf.

De periode van veertig dagen zet Hemelvaartsdag tussen Pasen en Pinksteren. Er wordt een kerkelijk feest toegevoegd aan de Joodse kalender. Pinksteren correspondeert met het Joodse feest Shavuot. Dat valt vijftig dagen na Pesach, of eigenlijk zeven weken vanaf de dag na Pesach. Shavuot is zowel een oogstfeest als een feest van de wet, met name een viering van de Tien Geboden, door Mozes op de berg Sinaï ontvangen. Christelijke theologen koppelen de wet aan de Heilige Geest, op Pinksteren uitgestort, als ‘de wet geschreven in ons hart’. In het verhaal van de hemelvaart kondigt Jezus de komst van de Heilige Geest al aan. Zo werd Shavuot omgevormd naar Pinksteren.

Opbloeiende Jezus-beweging

De verhalen in het Nieuwe Testament over Jezus’ hemelvaart zijn pas enkele decennia later opgeschreven. In de mondelinge overdracht van de verhalen waren dus al betekenisgevers aan het werk geweest. Een gebeurtenis opschrijven legt meer vast dan de orale traditie kan doen. Tussen gebeurtenis en geschreven vermelding is de Jezus-beweging op gang gekomen. Volgelingen vormden de eerste gemeentes. De beweging moest op een of andere manier georganiseerd worden.

Leidersfiguren belastten zich met die taak. Het schriftelijk vastleggen van de verhalen was deel van de opkomende organisatie. Macht bepaalde welke versies gezaghebbend werden. Dat kleurde het betekenis toeschrijven aan zo’n verhaal als dat van een hemelvaart. Nog sterker: het verhaal kan gediend hebben om de uitzonderlijke positie van de eigen profeet te benadrukken, want door God zelf in de hemel opgenomen. Dat verteld wordt dat Jezus na tenhemelopneming gezeten is aan de rechterhand van God zijn Vader versterkt zijn gezag en indirect dat van de aardse leiders van de nieuwe beweging. Betekenisgeving staat niet buiten de machtscontext. Aardse machtsvormen kleuren trouwens het beeld van de hemelse situatie, alsof God de keizer is en zijn zoon de vice.

Bekend motief

De literaire vorm van het hemelvaartverhaal komt niet uit de hemel vallen. Feitelijk is het motief van een hemelvaart niet voorbehouden aan de figuur van Jezus. In het Oude Testament komen al personen voor die in de hemel worden opgenomen, soms zelfs net als Jezus op een wolk. Ook van Romeinse keizers werd verteld dat ze ten hemel voeren. Er zijn ook verhalen waarin mensen tijdelijk opgenomen werden in de hemel om een boodschap of instructie te vernemen.

Eigentijds wereldbeeld

Het verhaal over Jezus’ hemelvaart sluit aan bij het wereldbeeld dat in die tijd gangbaar was. In die visie leefden mensen in een tussenwereld, met een onder- en een bovenwereld. Het uitspansel was als een omgekeerde halve bol, waarachter de hemel werd verondersteld. Vandaar het opstijgen via een wolk. Interessant: in andere talen noemt men de dag niet naar de hemelvaart, maar naar de opstijging (Ascension, Assunção).

De koppeling van het verhaal aan dat antieke wereldbeeld verviel toen bleek dat het heelal anders in elkaar stak. De hemel werd het uitspansel, niets meer. Daarmee werd getornd aan het reële verloop van de gebeurtenis. Wat als werkelijkheid werd voorgesteld, kreeg de status van een verhaal, vanzelfsprekend in de tijd van ontstaan, maar uiteindelijk een vorm van literatuur.

Een nieuwe leer

Hoe dan ook droeg het verhaal over de hemelvaart bij aan de beginnende christelijke leer, essentieel onderdeel van de opkomende beweging. Jezus’ plaats naast God maakte van hem iemand die het lot van mensen bepleitte bij de Schepper. Daaraan werd geleidelijk een verzoeningstheologie gekoppeld. Jezus verzoende met zijn kruisdood de zonden van mensen en zorgde als bemiddelaar voor genade. Dat hij bovendien uit de dood was opgestaan, negeerde voor alle mensen de eindigheid van het leven. Zijn gang naar de hemel bereidde voor gelovigen hun gang daarheen voor.

Moderne boodschap

Wat blijft er na deze brede waaier van betekenisgeving door allerlei personen over voor de moderne gelovige? Die hanteert een ander wereldbeeld en heeft mogelijk kennis van de ontstaansgeschiedenis van het verhaal van de hemelvaart, zoals hier samengevat. In Van Baals termen gaat het ook hier om ‘een religieuze waarheid in verhaalvorm’, niet om een letterlijk te nemen historisch verslag. Maar wat is dan die waarheid?

In essentie omvat ze het perspectief van een profetische figuur die met goddelijk gezag een eigen waardenpakket presenteerde. Bovendien bood hij zijn volgelingen de hoop op een leven na de dood. Dat is waar het verhaal per saldo als religieuze boodschap na twintig eeuwen op neer komt.

Zoals het verhaal niet letterlijk maar literair moet worden gelezen, zo kan deze waarheid ook gezien worden als uiting van een spel met mogelijkheden. Op dezelfde manier waarop je een roman of een gedicht zinvol kunt vinden, ook al is het fictie, zo zou dat ook kunnen met het verhaal van Hemelvaartsdag. Niet meer en niet veel minder. Als mensen overstegen worden door de dood en door een ogenschijnlijk onmetelijk heelal, dan is het echt niet vreemd dat er verhalen rondgaan zoals dat van Jezus’ hemelvaart. De doorvertelde verhalen over Jezus boden voldoende vertelstof.

Zo kan Hemelvaartsdag voor iedereen toch iets meer zijn dan een vrije dag.

‘Lees maar, er staat niet wat er staat’ (Nijhoff).

Categorie: Andre Droogers, Columns, Geluk, godsdienst, Onderwijs Tags: Ascension, Assunção, Hemelvaartsdag, het Joodse feest Shavuot, Jezus, Joodse kalender, kruisdood, Lukas, Nijhoff, Oude Testament, Pasen, Pinksteren

Lees ook:

  1. ‘Het kerstvierend kind in mij’
  2. Menno Prins – ‘Het kerstvierend kind in mij’
  3. VrijdagZindag – Meta-metaforen
  4. Vrijdag Zindag – Samen op verhaal komen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.