• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Vrijdag Zindag – Twee Kersten

Vrijdag Zindag – Twee Kersten

20 december 2024 door André Droogers

Mensen geven doorlopend aan van alles betekenis. Dat spel rond de zin van iets uit cultuur of religie kan eeuwenlang doorgaan. Vergelijk Kerst 1 en Kerst 2.

Kerst 1

Een autocratisch regiem beheerst met militaire macht het Midden-Oosten en Europa. De keizer wil weten hoeveel mensen waar wonen. Dat is handig om arbeid te benutten, belastingen op te leggen, markten te verkennen, en soldaten te rekruteren. Om meteen ook maar vast te leggen waar mensen geboren zijn, moet iedereen voor deze volkstelling zich laten registreren in de eigen geboorteplaats. Wie is weggetrokken, moet onvrijwillig terugreizen.

Zo ook een stel dat in Nazareth woont, maar uit Bethlehem komt. Complicatie: zij is zwanger. En niet zo maar zwanger. Het verhaal gaat dat een engel haar heeft bezocht om haar te vertellen dat zij een speciale zoon zal baren. Nota bene Gods zoon, verwekt door de Geest. De aardse vader maakt plaats voor de hemelse vader. De bevalling zal vanwege die volkstelling moeten gebeuren in geboortestad Bethlehem. Dat komt goed uit, want er was ooit een profeet die zoiets voorspelde.

Nog een complicatie: het stel vindt bij aankomst volgens het verhaal geen normaal onderdak, alleen in een stal. Het kind komt daar ter wereld. Wat de engel had aangekondigd, een bijzonder kind, krijgt overduidelijk bevestiging. Engelenkoren zingen over vrede. Herders uit de buurt aanbidden het kind. Vorsten uit het buitenland komen op kraamvisite, met kostbare cadeautjes. Een uitzonderlijke ster wist hun de weg.

Gehoord en gezien al die begeleidende verschijnselen vermoedt de landelijke autocratische zetbaas een complot voor een staatsgreep. Dat jongetje moet dus uit de weg geruimd worden. Alle boorlingen te Bethlehem, net geregistreerd, laat hij voor de zekerheid doden. De aardse vader is dan al per droom gewaarschuwd. Het jonge gezin vlucht naar een naburig land om daar asiel te zoeken. Later zullen mensen in dit Godskind het heil voor alle volken zien.

Kerst 2

Het grootste deel van de wereld laat de jaartelling beginnen met de geboorte van de Godszoon van Bethlehem. Het verhaal van Kerst 1 is in Kerst 2 een wereldwijd feest geworden. De moderne geneeskunde houdt de verwekking van Gods zoon voor onmogelijk, en nogal wat mensen hebben daarom niets meer met de religie die rond het kind van Kerst 1 is ontstaan. Toch blijven verhaal en feest deel van hun repertoire. Zelfs volgelingen van andere religies doen op hun manier mee.

Het oorspronkelijke verhaal is al vrij snel gekoppeld aan een nog ouder Europees lichtfeest, voor de kortste en dus donkerste dag van het jaar. Met terugwerkende kracht wordt de geboorte van het Godskind in de besneeuwde winter geprojecteerd. Aanbieding: twee feesten voor de prijs van één.

Tuincentra doen goede zaken want miljoenen dennenbomen worden met ster, lichtpuntjes en schuimsneeuw in de huiskamers gezet. Immers, dennen zijn in alle seizoenen hetzelfde en dus een symbool van de eeuwigheid van het Godskind, al kent niet iedereen die betekenis. Een bepaald soort roos is Kerstroos gaan heten.

Intussen wordt het volk geteld, met algoritmes die mensen omvormen tot consument-gemaakten. Langs alle communicatiekanalen klinkt het vreugdegeschal van het bedrijfsleven: Christmas Sale – Vier de feestdagen met geweldige kortingen! Onderbetaalde pakketbezorgers leveren in alle straten vorstelijke geschenken af, digitaal besteld.

In concertzalen klinkt jaarlijks een muziekstuk dat het verhaal van Kerst 1 navertelt. In gebouwen van de Godskind-religie bouwt men de stal van de geboorte na, compleet met dierlijke en menselijke figuren, soms springlevend, baby inbegrepen. Er zijn zelfs mensen die eens per jaar, midden in de winternacht, in zo’n gebouw gaan zitten, alsof de geboorte opnieuw plaats vindt en de engelen komen zingen – nu ja, de cantorij dan.

Na afloop volgt thuis een speciale maaltijd, met luxe menu en kostbare wijnen voor een extra feestelijke sfeer. Na de maaltijd pakt men de vorstelijke geschenken uit. Men bekijkt speciale kerstfilms die allemaal goed aflopen. Veel mensen dragen in deze dagen namelijk een roze bril.

Mooie gedachten heten Kerstgedachten.

De wereld van Kerst 2 kent ook een soort keizers. Zakenimperiums en staatsimperiums vallen samen, gerund door een autocratisch soort caesars. Dat zorgt voor grote verschillen in welvaart en welzijn. Er woeden abnormaal veel oorlogen, eentje zelfs in de buurt van Bethlehem.

Veel mensen zijn bijgevolg onvrijwillig op reis, meestal naar plekken ver weg van hun geboorteplaats. Ze zoeken asiel in een omgeving met minder oorlog en meer welvaart. Sommige mensen zijn bijgevolg voor vrede, want daar zongen de engelenkoren over bij de geboorte van het Godskind. Tijdens Kerst 2 liggen de oorlogen daarom misschien even stil.

Huisvesting van vluchtelingen is een probleem. Zelfs stallen zijn niet beschikbaar. Die worden door koeienherders gebruikt voor een landbouwsysteem dat op niet al te lange termijn de wereld onbewoonbaar zal maken – met weer meer vluchtelingen op trek. Daar helpt geen autocraat aan, integendeel, die geeft asielzoekers de schuld van alles wat fout gaat.

Maar tijdens Kerst 2 wordt hun schuld even vergeten. Bewoners van asielzoekerscentra maken bij uitzondering een kleine kans op warme aandacht. Gastvrijheid wordt echter beperkt tot chocolademelk en mandarijntjes.

Categorie: Andre Droogers, Columns, Geluk, godsdienst Tags: asielzoekers, Betlehem, Jezus, Kerst, oorlogen, twee kersten, vluchtelingen, volkstelling

Lees ook:

  1. Asielzoekers in diskrediet
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 9 juni 2016
  3. Vluchtelingenopvang op zolder?
  4. Over Theologie 25 – Het Nieuwe Testament

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.