• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Puntje puntje puntje dagen

Puntje puntje puntje dagen

24 december 2023 door Dharmapelgrim

Eerlijk gezegd weet ik niet goed of ik iemand nu fijne feestdagen moet wensen, gelukkig nieuwjaar, zalig kerstfeest of iets anders. Ik kan met de beste wil van de wereld geen enkele reden vinden om de ene dag fijner, gelukkiger of zaliger te noemen dan de andere, laat staan anderen voor sommige dagen iets toe te wensen dat ze blijkbaar op andere dagen mogen ontberen. Laten we beginnen met Nieuwjaar. Dat het ‘oude jaar’ op 31 december 1 seconde na 23.59.59 uur eindigt en het ‘nieuwe jaar’ om 00.00.01 uur begint, is een afspraak. Meer niet. Die afspraak reist in een tijdsbestek van 24 uur de aardbol rond en wordt overal met met bubbeltjes, knallen en andere onzin bekrachtigd. Dat is alles. Hartstikke fijn. En dat het maar weer driehonderdzoveel dagen goed mag gaan. Oud en Nieuw is een wereldomspannende verjaardag voor een paar miljard mensen. Voor veel dieren is het een wereldomspannende gruweldag. Je bent een kniesoor als je daarop let. Ik ben een kniesoor.

Voor wie even niet weet wat een kniesoor is: zeurpiet, zeikerd, muggenzifter …

Kerstmis dan. Kerstmis is een gekerstend heidens feest, waarvan veel mensen in ons land niet eens meer precies weten wat ze eigenlijk aan het vieren zijn. De kerstman is een dik verzinsel in een rood  pak, door de lucht voortgetrokken door vliegende rendieren waarvan er tenminste één een rode neus heeft. In de meeste woonkamers hier te lande staat een omgehakte of in een pot geplante boom te verpieteren, ter verhoging van de feestvreugde volgehangen met glitter en glimmer-en ledlichtjes. (Vroeger: echte kaarsjes, maar die zijn gevaarlijk doordat ze de boom gemakkelijk in de hens kunnen zetten). Op een van de hoogtepunten van de feestvreugde (er zijn er vaak meerdere hoogtepunten) pakken mensen cadeautjes uit, die vaak volstrekt onnodig of onzinnig of ongepast of alle drie tegelijk zijn, en soms uitgesteld of voortijdig noodzakelijk (zoals sokken, truien, winterwantjes en zo voorts). Op een ander hoogtepunt schuift men met elkaar aan tafel om zich tegoed te doen aan afgeschoten wild, plofkip, opgerolde varkensspieren dan wel andere lekkernijen die normaal gesproken nooit op tafel komen. Gezellig! Meestal dan, want het komt ook voor dat er ‘omdat het nu eenmaal Kerstmis is’ mensen aan tafel zitten waarmee de band op zijn zachtst gezegd erg losjes is.

Kraak ik de periode van 24 december tot en met 2 januari nu helemaal af? Ja – met een zeker genoegen – en nee – met enig  weemoed -. Eerst het ja. Ik vind de hele genoemde periode bol staan van de hypocrisie. Je bent hypocriet wanneer je je beter voordoet dan dat je in werkelijkheid bent. In de kersttijd doen zowel veel individuele mensen als hele volksstammen zich mijns inziens beter voor dan ze de rest van het jaar zijn. Ter verdediging van deze individuen en volksstammen voer ik aan dat ik vermoed – met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid – dat ze alles wat ze doen op dát moment in ieder geval oprecht menen. Ze houden het alleen niet de rest van het jaar vol! Goede voornemens smelten na 1 januari weg als natte sneeuw onder een tropenzon. Vredige en inclusieve kerstgedachten verdampen doorgaans net zo snel. Na vrij korte tijd zijn anderen weer lullo’s, ouderwetse boomers, uit te zetten gelukszoekers, verachtelijke stemmers op verkeerde partijen, te negeren buurtbewoners, luie nietsnutten, hautaine elite-leden, en ga zo maar door. Iedereen buiten de eigen bubbel hoef je geen blik meer waardig te achten en iedereen in de eigen bubbel is je vriend zolang hij het met je eens is. Zoiets. Daar is niks fijns, gelukkigs of zaligs voor anderen meer bij, zolang je het zelf maar fijn, gelukkig en zalig hebt. Toch?

Ondertussen ben ik ook weemoedig. Ik herinner mij dat mijn moeder op 24 december iets voor 5 uur ’s middags de radio aanzette. We woonden in Düsseldorf (Kirchfeldstrase) en het werd buiten al donker. Om 5 uur begonnen de kerkklokken te luiden: het begin van Heiligenabend. Een uur lang klonken er door de radio de mooiste kerstliederen. En vader stak voor het eerst de echte kaarsjes in de kerstboom aan. Er stond voor de zekerheid een emmer water naast! We kregen mandarijntjes en mijn broer en ik telden de pitjes. Wie de meeste pitjes had won. (Wie de minste pitjes had werkte niet, want dan slikte je de pitjes door en had je er dus aan het einde gewoon nul). Er waren geen cadeautjes, want als Nederlanders vierden we ook in Duitsland gewoon Sinterklaas en we waren derhalve reeds voorzien van sokken, truien, dassen en andere noodzakelijkheden. Maar het was fijn. We voelden ons gelukkig. Aan de kerstman (Weinachtsman) dachten we niet, maar ook niet echt aan een kind in een kribbe, want pa en ma deden daar niet aan (en wij als kinderen dus ook niet). De sfeer was evenwel ronduit zalig.

Weemoed. Je bent weemoedig wanneer je een beetje bedroefd bent om iets moois dat voorgoed voorbij is. En dat ouderwetse kerstgevoel is bij mij inderdaad voorgoed voorbij sinds ik erachter ben dat het allemaal gekunsteld is, dat hele kerstgebeuren. Nep! Los van het feit dat het anno 2023 vooral een commercieel gearrangeerd feestje is, waarbij mensen bakken geld uitgeven om het vooral ‘ feestelijk’ te laten zijn, is zelfs de aanleiding van het feest bezijden de waarheid. En ook dat stemt mij weemoedig, want ik heb ooit gelooft dat er een mooie aanleiding voor het hele feest bestond: iets met een baby. Wanneer ik precies doorkreeg dat het om een zuigeling ging die midden in de zomer was geboren, ongeveer drie jaar voor Christus, dát weet ik niet meer.  Sindsdien ging het echter met mijn kerstgevoel bergafwaarts. Ook het alternatief viel tegen: de zonnewende is rond de 21ste december, en niet pas op de 24ste of 25ste.

En toch, en toch … mijn huiskamer hangt vol lichtjes. Op Heiligenabend zal ik ongetwijfeld zwelgen in zaligheid, mandarijnen eten en pitjes tellen (die er tegenwoordig nauwelijks nog of zelfs helemaal niet meer inzitten) en op eerste kerstdag ga ik naar het kerstdineetje van mijn dochter en wissel ik met iedereen die mee aanschuift vredesgroeten uit. De kans dat ik me dan gelukkig voel is zeker aanwezig. Aan mij zal het niet liggen. Maar dat zal het ook niet liggen op de andere 364 dagen van het jaar – tot de volgende keer – . Het kan tenslotte iedere dag kerst zijn, wanneer je bedenkt dat vrede op aarde begint met vrede in het eigen hart.

Ik wens iedereen puntje puntje puntje toe (vul zelf maar wat in, mijn zegen heb je).

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst, Pakhuis van Verlangen Tags: Heiligenabend, Kerst, kerstman, kniesoor, lullo, oud en nieuw, weemoed

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 331 – joopvink
  2. Nieuwe start?
  3. Vrijdag Zindag – Twee Kersten
  4. Het jaar 2020 – dag 323 – kerslicht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.