• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Antropologie: 8 – Collectieve en sociale identiteit

Over Antropologie: 8 – Collectieve en sociale identiteit

22 december 2025 door Dharmapelgrim Reageer

Antropologen bestuderen menselijke culturen en de ontwikkeling van de mens als onderdeel van een maatschappij. Het boeddhisme heeft vooral in Azië veel invloed op daar heersende culturen en het heeft daar ook grote invloed op de ontwikkeling van individuele mensen in de maatschappij, ongeacht of ze zichzelf ‘boeddhist’ vinden of niet. En tegenwoordig begint het boeddhisme invloed uit te oefenen op de Nederlandse cultuur en de ontwikkeling van individuen in de Nederlandse maatschappij. Reden genoeg voor het Boeddhistisch Dagblad om in een reeks artikelen aandacht aan antropologie te besteden.

Ieder mens heeft een persoonlijke identiteit, een sociale identiteit en een collectieve identiteit. Drie identiteiten die je niet zomaar door elkaar moet husselen of met elkaar moet verwarren.  Je collectieve identiteit houdt in – en geeft je het gevoel – dat je tot een bepaalde groep behoort, of je dat nu wilt of niet. Zo behoor je tot een bepaalde familie (stamboom, familienaam, gelijkenissen etc.), een bepaalde klasse (ondernemersfamilie, boerenstand, adel), een bepaalde bevolkingsgroep (Friezen, Marokkanen, Molukkers) en je hebt een bepaalde nationaliteit (je bent Nederlander, Duitser, Amerikaans staatsburger of wat anders). Het maakt niet eens uit of je waarden en normen met een van deze collectieve groepen deelt, maar zelfs alleen maar het idee dat je tot een collectieve groep behoort, beïnvloedt jouw gedrag. En wanneer het niet jouw ideeën zijn, zijn het misschien wel de ideeën van anderen. Wat zien zij, denken zij, voelen zij wanneer zij met jou te maken krijgen? O, daar heb je weer zo’n stugge Fries? Of: Daar heb je weer een humorloze Duitser. Of: Par maar op met die Marokkaanse jongen. (stereotypering). De ideeën die anderen hebben/ hadden over jouw collectieve identiteit, heeft / had wellicht invloed op hoe men met jou omgaat / omging: denk aan bijvoorbeeld het schooladvies (MAVO of VWO), promotiekansen (kleurtje, woordkeuze en uitspraak, kledingkeuze). En – vaak onbewust – doe jij waarschijnlijk hetzelfde bij jezelf én bij anderen. Denk aan: ‘wanneer je een dubbeltje bent, wordt, je nooit een kwartje!”. Dat kun je vertalen naar: wanneer je tot de lagere arbeidersklasse behoort, moet je niet verwachten dat je enzovoorts …. Vul zelf maar in. Het omgekeerde geldt ook. Noblesse oblige geldt zelfs voor straatarme edelen.

Naast de collectieve identiteit waar jij weinig aan kunt doen, ontwikkel je in het leven ook een sociale identiteit. Deze sociale identiteit bestaat uit het beeld dat je van jezelf hebt doordat je je verbonden voelt met sociale groepen die jij op de een of andere manier waardeert. Je bent onderdeel van zo’n groep, of misschien wil je er onderdeel van worden. Dat kan de eigen familie zijn, en dan valt jouw collectieve identiteit op dat punt samen met jouw sociale identiteit. Jouw sociale identiteit kan daarnaast ook bestaan uit lidmaatschap van een sportclub, toneelgroep, zangkoor of protestbeweging. Wanneer de sociale en culturele context van jouw bestaan in conflict komt met hoe jij je voelt, met wat jij in jezelf ervaart als wie en wat jij bent en wilt zijn, zul je waarschijnlijk proberen de bestaande context te veranderen! En waar dat niet kan (je kunt bijvoorbeeld niet zo snel van baan wisselen) zul je waarschijnlijk op zoek gaan naar compensatie of contrast (met voldoende impact). Bijvoorbeeld: je voelt je op het werk genegeerd, maar in de toneelgroep juist hogelijk gewaardeerd; of thuis voortdurend gecorrigeerd maar in een lhbti-groep juist gesteund…

Jouw sociale identiteit en collectieve identiteit hangen nauw samen, maar zijn niet aan elkaar gelijk. Ze vormen samen met andere elementen wel jouw persoonlijke identiteit. En al die identiteiten samen vind je vervolgens ook terug in zoiets als ‘etniciteit’.

In Nederland wordt het begrip ‘etniciteit’ regelmatig beperkt tot de identiteit van immigranten en hun nakomelingen: Surinamers; Syriërs; Marokkanen; Molukkers; Oekraïners enzovoorts. Dat is een beperking die afwijkt van bredere wetenschappelijke betekenissen.

Etniciteit is een complex begrip. Het begrip overlapt vaak met nationaliteit en de betekenis ervan kan per regio  of land verschillen. Etniciteit verwijst naar gedeelde  waarden en normen, naar taal, cultuur, religie, gemeenschappelijke voorouders, tradities en ga zo maar door. Zolang het maar gedeeld wordt binnen een bepaalde groep. De kern bestaat uit gedeeld cultureel erfgoed dat van generatie op generatie wordt overgedragen, zoals bij de Sinti en de Roma (zigeuners), bij Chassidim (een ultraorthodoxe joodse stroming), of in koninklijke families (die ook… jazeker!).

In een etnische groep spreekt men vaak dezelfde taal; deelt men vaak dezelfde normen, waarden en  gebruiken; hangt men vaak dezelfde religie aan; en deelt men meestal dezelfde (familie)geschiedenis. Nationaliteit hoeft niet per se binnen één en dezelfde etnische groep hetzelfde te zijn (denk maar aan de Koerden…) en de leden van de etnische groep hoeven zelfs niet van hetzelfde ‘ras’ te zijn. Ras en etniciteit zijn twee verschillende begrippen. Etniciteit gaat over landsgrenzen en raskenmerken heen. Dat kan botsen met zoiets als nationaliteit, zoals je tegenwoordig kunt waarnemen in Azië, waar de Chinese nationaliteit botst met de Oeigoerse etniciteit; of in het Midden-Oosten, waar Palestijnse etniciteit in conflict is met de Israëlische nationaliteit. In het verleden hebben koloniale machten In Afrika vaak langs een liniaal op een landkaart ‘landsgrenzen’ dwars door etnische groepen getrokken met alle gevolgen van dien.

Hoe het ook zij: antropologie bestudeert de samenhang van allerlei ‘identiteiten’ die mensen maken tot wat ze zijn. Wees eens jouw eigen antropoloog en bestudeer al jouw identiteiten. Wie en wat ben je, wil je zijn, mag je zijn, durf je te zijn … en hoe verhouden alle elementen die samen jouw identiteit vormen zich tot elkaar?

(Wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim Tags: 8, antropologie, collectieve identiteit, etniciteit, persoonlijke identiteit, sociale identiteit

Lees ook:

  1. Over Antropologie 5: Veldwerk
  2. Over Antropologie 6: Identiteit
  3. Over Antropologie 7 – Stereotypering en culturele toe-eigening
  4. Over Antropologie 1: Wat is antropologie?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 december 2025
    Stadsretraite
  • 26 december 2025
    Stadsretraite
  • 27 december 2025
    Winterretraite met rust en ruimte
  • 27 december 2025
    New Year Retreat
  • 27 december 2025
    Kerstretraite Kum Nye Yoga
  • 28 december 2025
    City Winter Sesshin
  • 31 december 2025
    Oud en Nieuw mantra chant
  • 1 januari 2026
    ACTIVITEITEN Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Zie mij als een open raam

    Hans van Dam - 14 december 2025

    liefste is mijn naam vergeten ’k weet nog steeds niet of ik heet

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over Antropologie: 8 – Collectieve en sociale identiteit
    • Het Atelier – de duigenkunst van Albert Zomers
    • Memento mori: gedenk te sterven – vijf meditaties op je einde
    • Dagopening
    • IJC behandelt in januari zaak tegen Myanmar wegens genocide op Rohingya

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.