• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeken – de zestien VIPASSANĀ-ÑĀṆA’S

Boeken – de zestien VIPASSANĀ-ÑĀṆA’S

27 augustus 2025 door de redactie 1 Reactie

—van vergankelijkheid naar bevrijding—

‘Er is een manier van zien
die niets meer wil begrijpen.
Een helderheid die niets hoeft vast te houden.
Een stilte die niet gemaakt is,
maar zichtbaar wordt wanneer het grijpen stopt.
Nibbāna.’

In deze verstilde tekst wordt het rijpingsproces van inzicht beschreven zoals dat in de boeddhistische leer aangeduid wordt met zestien stadia—de vipassanā-ñāṇa’s.

Niet als stappen op een pad, niet als ervaringen die bereikt moeten worden, maar als momenten van helderheid waarin de beoefenaar zichzelf vergeet.

Dit boek is een stille gids voor wie het vertrouwde durft achter te laten; voor wie niet op zoek is naar antwoorden, maar naar het doorzien van de vraag zelf.

Wat verschijnt, is slechts vorm. Wat blijft, is stilte.

Ontdek dit juweeltje door op deze link te klikken. Wie liever een fysiek boek in handen heeft, kan dit bestellen via de gewone boekhandel of de geëigende digitale bestelkanalen.

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Pali-Canon Tags: Bevrijding, DE ZESTIEN VIPASSANĀ-ÑĀṆA’S, Guy Dubois, rijpingsproces van inzicht

Lees ook:

  1. De Khuddakapatha – een van de kleinste boeken van de Pali-canon. Maar niet minder interessant.
  2. De Khaggavisana-Sutta – een compleet ander pad naar zelfrealisatie
  3. Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie
  4. Nieuw boek Guy – Yatha-bhuta—The True Nature of Reality

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    27 augustus 2025 om 10:52

    “Wat verschijnt, is slechts vorm. Wat blijft, is stilte” (Guy)

    Wat blijft is volgens mij het vormloze wat ook een samengesteld iets is in boeddhisme.

    Dit is wel geniaal van de Boeddha, vind ik, dat hij inzag dat het vormloze niet echt vormloos is. Wat wij innerlijk en uiterlijk ervaren als vormloos (zoals het open ruimtelijk) is niet echt vormloos leert hij. Hoewel we het niet ervaren heeft het ook structuur.
    Wetenschap ziet het ook zo.

    Het mooie aan de Dhamma vind ik is dat de Boeddha inzag dat zelfs het pad van meditatie en verdergaande verstilling en lediging van geest, een bijzonder glad pad is dat tot vele misverstanden kan leiden, vooral omdat men zichzelf en anderen wijsmaakt dat men op enig moment een directe ontmoeting of onderdompeling heeft in het ultieme, het ware zelf, het absolute. Terwijl er nog altijd gewoon sprake is van een belevingswereld die voorwaardelijk ontstaat, bestaat en ook weer eindigt.

    De leraren van de Boeddha maakten deze fout. Zij waren in staat om in de meest verstilde staten te geraken maar zij maakten de fout dat ze in die stilte en leegte het ware zelf ontmoeten, het ultieme, het uiteindelijke, de waarheid. Zij vonden dat hun taak er wel op zat.

    Boeddha herzag dit.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • 1 september 2025
    Dagstart Online
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Guided group meditation in Amsterdam
  • 1 september 2025
    Nyingma Centrum gratis proeflessen
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ook met kanker weet je het maar nooit

    Hans van Dam - 27 augustus 2025

    Je zal het maar (niet) hebben. Woekergedachten over woekerweefsel.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Gesprekjes: Giraf en Mammoet
    • Guy – dhammazaadjes – Sampajanna (P.)
    • Op zoek naar Guanyin, bodhisattva van mededogen
    • Minderheidsgroep in Bangladesh voelt zich niet vertegenwoordigd onder nieuw benoemde rechters

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.