• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Samvega-Citta of de Gedachte van Noodzaak

Samvega-Citta of de Gedachte van Noodzaak

5 augustus 2025 door Adi Ichsan 1 Reactie

Nu ik in de laatste levenscyclus bent gekomen, is het opmerkelijk dat mijn berichtenpagina de laatste tijd vol staat met vrienden en familieleden die zijn overgegaan in een andere bestaansvorm, kortom in de conventionele zin overlijdensberichten. Omdat we niet weten wat voor soort bestaan ​​onze volgende beurt zal zijn, is het van groot belang dat we de hoogst mogelijke verlichtingsgraad bereiken terwijl we nog weten welke mogelijkheden en instrumenten direct voor ons beschikbaar zijn in dit leven.  Het is van grote nood om nog in dit leven geheel of ten minste gedeeltelijk bevrijd te raken van gehechtheid en begeerte.

De term Samvega (urgent) verwijst naar dit begrip en wordt daarom een ​​bewuste gedachte in de geest (citta). Dus wanneer onze geliefden overlijden, herinnert het ons nog meer aan de noodzaak om de hoogst mogelijke bevrijding te bereiken terwijl we nog in dit leven zijn, dat is waar het gezegde ‘Samvega-Citta’ naar verwijst. Het is ook een wens voor de bewustzijnsvorm van de overledene om te onthouden dat in elk toekomstig bestaan ​​de urgentie om te ontsnappen en zichzelf te bevrijden van het wiel van samsara de rode lijn van hun bestaan ​​zou zijn.

Samvega citta is wat wij, als Theravada boeddhisten, zeggen wanneer een persoon of een dierbare komt te overlijden. Het verwijst dus niet alleen naar ons eigen besef van de urgentie om onszelf te bevrijden, maar is ook een boodschap aan de overleden geesten om zich bewust te zijn van de missie van bevrijding in de volgende bestaansvorm. Hetzelfde geldt voor het gezegde “moge de dood zonder lijden verlopen”, hoewel de boodschap bedoeld is als een wens aan de overleden persoon, verwijst het ook naar onze eigen geestestoestand die de voorkeur heeft om een ​​dood te vinden zonder pijn en lijden.

Daarom moeten we, als we de mogelijkheid hebben om omstandigheden te regelen, ons best doen om de laatste momenten van ons leven te ondersteunen met een geest die vrij is van verlangen en agitatie. We zijn ons er allemaal van bewust dat de laatste kwaliteit van het stervende bewustzijn de kwaliteit van het volgende bestaan ​​bepaalt, het is daarom een persoonlijke plicht om de eigengeest in de laatste levensmomenten te beschermen tegen turbulentie en agitatie. In ons gebed zeggen we daarom “tesam vupasmo sukkho”, wat erop wijst dat ‘alleen in stilte kan de hoogste tevredenheid worden gevonden’.

Toen ik nog als monnik in de tempel verbleef was het een dagelijks ritueel om ten minste twee keer per dag de Abhiññapaccavekkhana patha contemplatie te reciteren:

“Jarā-dhammomhi jaraṁ anatīto
Byādhi-dhammomhi byādhiṁ anatīto.
Maraṇa-dhammomhi maraṇaṁ anatīto.
Sabbehi me piyehi manāpehi nānā-bhāvo vinā-bhāvo.”

Vert.

“Ik ben onderhevig aan oud worden. Oud worden is onvermijdelijk.
Ik ben onderhevig aan ziekte. Ziekte is onvermijdelijk.
Ik ben onderhevig aan de dood. De dood is onvermijdelijk.
Ik zal anders worden, gescheiden van alles wat mij dierbaar en lief is.”

Bij deze recitatie spreken wij onszelf toe en maken wij onszelf duidelijk dat in het bestaan er maar drie uiteindelijke zekerheden zijn: verouderen; ziek worden; en dood gaan. Hiermee wordt de urgentie gevoel levend gehouden dat het nodig is om dit bestaan z.s.m. te ontsnappen. De recitatie help ons ook herinneren aan de illusies die wij vasthouden over het bestaan dat het eeuwig, mooi en levensvatbaar blijft. Het zijn onze keuzes en daden in het heden die uitmaken of we ons doel van bevrijding kunnen realiseren of niet. Dit wordt duidelijk onderstreept in de tweede gedeelte van de recitatie:

“Kammassakomhi kamma-dāyādo kamma-yoni kamma-bandhu kamma-paṭisaraṇo.
Yaṁ kammaṁ karissāmi kalyāṇaṁ vā pāpakaṁ vā tassa dāyādo bhavissāmi.
Evaṁ amhehi abhiṇhaṁ paccavekkhitabbaṁ.”

Vert.

“Ik ben de eigenaar van mijn daden, erfgenaam van mijn daden, geboren uit mijn daden, gerelateerd door mijn daden, en leef afhankelijk van mijn daden.
Wat ik ook doe, goed of kwaad, daarvan zal ik erfgenaam van worden.
We zouden hier vaak over na moeten denken.”

Deze recitaties vormen tezamen een goede ondergrond voor de beoefening van vipassana, omdat het je minder angstig of vervreemd maakt wanneer je onbestendigheid, onaangenaamheid en oncontroleerbaarheid tegenkomt, zowel in de beoefening of in ‘t dagelijkse. Ook voor de kloosterlingen is het een herinnering dat het belangrijk is om de eed als kloosterling trouw te blijven, om niet te terug te vallen in wereldse dagdromen. Het impliceert tevens dat wij niemand kwaad kunnen wensen, omdat uiteindelijk verlies, rouw en pijn, het enige is wat voor ieder van ons als voelende wezens vast staat.

Het maakt je attent dat je diepe wens naar bestendigheid, geluk en controle eigenlijk onnatuurlijk is en niet conform met de aard der dingen. Vandaar dat de mensheid tot dus ver het ‘overwinnen van de natuur en de elementen’ tot opdracht van ‘civilisatie’ heeft gemaakt, volledig in lijn met de verkeerde invalshoek dat het bestaan maakbaar en bestendig is. Laten we de werkelijkheid accepteren zoals het is, en ons zelf sterk maken om nog in dit leven bevrijd te raken.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: een geest die vrij is van verlangen en agitatie, eigenaar van mijn daden, geestestoestand, samsara, Samvega citta, verlichtingsgraad

Lees ook:

  1. Guy – Wat is ontwaken? Wat is wakker worden? Wat is Verlichting? Wat is Zelfrealisatie?
  2. Taigu – Bevrijd door religieuze verbeelding
  3. Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman
  4. Nirvair – Karma en de wereld

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    5 augustus 2025 om 14:01

    “Het maakt je attent dat je diepe wens naar bestendigheid, geluk en controle eigenlijk onnatuurlijk is en niet conform met de aard der dingen”. (Adi Ichsan)

    Zegt de Boeddha niet dat we op *een verkeerde manier* invulling geven aan deze hartenwens? Ik lees het wel zo.

    Namelijk we zoeken duurzaamheid in het geconditioneerde, in iets wat van nature voorwaardelijk ontstaat, bestaat en eindigt. Zoiets kan nooit bestendig zijn. Dat zal nooit te handhaven zijn zoals we willen. Bestendigheid zoeken in iets wat toch nooit duurzaam kan worden is onhandig.

    Maar zegt de Boeddha ook niet dat het niet hopeloos is want er is ook asankhata dhatu, dat wat geen kenmerken heeft te ontstaan en vergaan en veranderen in de tussen tijd (AN3.47)? Zegt de Boeddha niet dat we zowel dat met de kenmerken van ontstaan, eindigen en veranderen moeten kennen als ook dat zonder die kenmerken (MN115)?

    Zegt de Boeddha niet dat er ook het niet desintegrerende is, het stabiele, het ongeconditioneerde, het ongemaakte, het constante, vrijheid van ouderdom, de staat van genade, het wonderbaarlijke etc (SN43.14-43, Udana 8.3)

    Komt de boodschap niet neer op? Verwacht geen duurzaam heil, duurzaam geluk, duurzame veiligheid, duurzame bescherming van iets wat nou eenmaal niet duurzaam van karakter is? Breng je geest tot zinnen en stop met dit heilloos vastklampen aan iets wat je nooit echt helemaal zal beschermen.

    Maar de wens tot veiligheid, bescherming, duurzaamheid is legitiem, geef die nooit op. Vindt het doodloze. Ontdek het doodloze?
    Maar niet door vastklampen?

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Adi Ichsan

Dhammuttamo (Adi Ichsan, geb.1950), Theravada Vipassana leraar in de methode van Phra Acharn Promacharn Sirimanggalo binnen de traditie van Mahasi Sayadaw, de methode van Phrakru Sobhin Namto en upasika Acharn Naeb Mahaniranonda. Praktiseert Vipassana sinds 1997. Als leraar bekrachtigd door Pra Acharn Yutthadhammo in 2005 te Wat Prathat Doi Suthep, Chiang Mai. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 augustus 2025
    Metta is wisdom
  • 4 augustus 2025
    Natuurretraite
  • 5 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 9 augustus 2025
    Weekend Mindfulness Retraite, beginnersniveau, begeleid door een boeddhistische non
  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De ziel en de chip – deel 3 – gids bij innerlijke stemmen
    • Samvega-Citta of de Gedachte van Noodzaak
    • Goff – fabels voor fabeldieren (14) – pauw
    • Wakker Dier – De Koelste Koeienweide van 2025 ligt in Halle 
    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (3) – Angst

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.