• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over nihilisme en lijden

Over nihilisme en lijden

29 juli 2025 door Dharmapelgrim Reageer

Zondagen zitten vol interessante momenten, zoals op 27 juli 2025: kijken en luisteren naar ‘het filosofisch kwintet’, een televisieprogramma waarin vier filosofen onder leiding van Arnon Grunberg met elkaar van gedachten wisselen. Het is een programma van HUMAN. Dit keer geven de gesprekspartners aan het thema ‘nihilisme’  evenwel een te lastig thema te vinden om bij de horens te vatten, en daarom stappen ze over op ‘wat is lijden’. Voor het einde van de uitzending zette ik mijn televisiescherm uit. Mijn hoofd zit vol! Er kon even niets meer bij, in mijn hoofd dan… en ik denk: wat een verschrikkelijk interessant geouwehoer.

Op het moment dat ik de televisie uit zette, had iemand het over “de Leegte”. De vraag die onmiddellijk bij mij opkwam is: “waarom heeft nou nooit iemand het eens over de Volte?”

Ik heb ongetwijfeld al eens eerder in het BD geschreven dat voor mij het Nederlandse woordje ‘volledig’ de ultieme paradox is die alles (en tegelijkertijd ook niets) van de werkelijkheid samenvat. Leegte is voor mij Volheid en Volheid is Leegte. Alles komt voort uit volledigheid / leegvolheid. Dat laatste klinkt vreemd in de oren, maar dat is een kwestie van gewenning.

Nihilisme is een filosofische stroming die op zichzelf staande betekenissen, waarden en doelen in het leven ontkent. Het leven heeft kortom geen inherente betekenis, waarde of  doel. Dat klinkt behoorlijk pessimistisch. Het maakt dat mensen een sceptische houding aannemen tegenover overtuigingen, systemen en instituties (zoals de kerk) die het tegenovergestelde beweren door te stellen dat het leven wél een inherente betekenis, een (door God gegeven?) waarde en (kosmisch?) doel heeft. Kortom, nihilisme is een uiting van grote onzekerheid over waarde, betekenis en zin van het menselijk bestaan.

Maar hoe erg is dat eigenlijk? Draai het eens om. Het tegenovergestelde van ‘nihil’ is ‘omnia’ of ‘omnis’  Het tegenovergestelde van nihilisme zou dan omnia-nisme of omnisme moeten zijn. Ga je daar op internet op zoeken, dan kom je weer van alles tegen. Prima… gooi maar in mijn petje. Ik heb daar niks mee, en denk liever voor mijzelf (en raad iedereen aan dat ook voor zichzelf te doen).

Als alles leeg is, is het tegelijk vol, want volledig! Zinloosheid is volgens mij tegelijk ultieme zinvolheid. Totale betekenisloosheid is absolute betekenisvolheid. Waar geen doelen zijn, is alles doel. Wezens die bewust ervaren in een duale werkelijkheid te leven, worden (of zijn dat al) stapelgek van de idee dat zij zelf uit die volheid van zinnen, betekenissen en doelen moeten / kunnen kiezen. Wat dan? Hoeveel, Wanneer? Hoe? Waarom? Waartoe? Is er dan niemand die deze keuzelast weg kan nemen en die kan beslissen wat zin heeft en wat niet, wat betekenis heeft en wat niet en welk doel nastrevenswaard is en welk niet?

Allerlei religies zeggen: ja, die is er…. GOD. (Allah, JHWH, Krishna, Zarathustra, … en vele anderen)

De nihilist zegt: nee, die is er niet. Je staat er alleen voor.

En daar ligt voor velen de basis van alle lijden. Denk ik. Houd me ten goede… het staat je volkomen vrij iets anders te denken. Even goede vrienden. Zelf ga ik er vooralsnog van uit dat lijden voortkomt uit niet accepteren van de werkelijkheid zoals deze is. Wanneer je pijn lijdt, heb je niet alleen pijn, maar accepteer je ook niet dat die pijn er gewoon is. Wanneer je lijdt aan een gebroken hart, is niet alleen het hart gebroken… je accepteert ook niet dat het gebroken is! Er kunnen allerlei heel vervelende feiten zijn, zoals ziekte, armoede, eenzaamheid en wat al niet meer. Het lijden begint en duurt voort zodra en zolang je niet accepteert dat het er is. Het geldt zelfs voor de dood. Menigeen lijdt aan de het idee dat het leven eindig is, doordat ze niet kunnen, willen of durven accepteren dat het wel zo is.

Nu zei iemand in dat filosofisch kwartet dat sommig lijden per definitie onacceptabel is, zoals dat momenteel in Gaza, Soedan, Myanmar, en noem al die plaatsen in de wereld maar op waar mensen elkaar het leven niet alleen zuur maken, maar ook bitter en zelfs onmogelijk. Daar ben ik het dus niet mee eens. Begrijp me goed: ik vind niet dat het op enige manier valt goed te praten dat mensen elkaar het leven zuur, bitter en/of onmogelijk maken. Het enige dat ik zeg is dat het zo is, of je dat als individu nu wilt of niet. Mensen doen elkaar helaas van alles aan… en het is prijzenswaardig daar niet alleen iets aan te willen doen maar dat zo mogelijk ook daadwerkelijk te doen. Het kan, zonder persoonlijk met al die ellende mee te lijden. Accepteer dat het op het moment dat je het doet helaas zo is! Kortom, het is niet onder alle omstandigheden een tragisch gegeven dat mensen onrecht wordt aangedaan en dat de ene mens de andere een wolf is (homo homini lupus), het is een feit dat je hebt te accepteren als uitgangspunt om er iets aan te kunnen veranderen. Mede-lijden heeft geen enkel nut. Het helpt niemand, het vergroot slechts de totaliteit van het lijden. Vind ik.

Terug naar het nihilisme.

Ik ben persoonlijk anti-isme. Ik heb daar al eens eerder over geschreven. Ieder -isme is mij een gruwel, dat wil zeggen dat ik ieder -isme verre van mij werp. Dat zeg ik als katholieke boeddhist met sympathische gevoelens voor sommige protestantse, joodse, islamitische, hindoeïstische, humanistische, agnostische en zelfs atheïstische ideeën. Maar ik ben anti katholicisme, – protestantisme, – judaïsme, – islamisme,  – hindoeïsme, – humanisme, – agnosticisme, – atheïsme of welk -isme ook. Ik werp zelfs het nihilisme verre van mij. Er zijn momenten dat ik dat zelf wat vreemd vind, geef ik onmiddellijk toe, maar vooralsnog ervaar ik het als bevrijdend.

Ieder levend wezen geeft zelf betekenissen, waarden en doelen aan het eigen bestaan. Hoe een mier dat doet, weet ik niet. Ik kan nu alle soorten dieren, vissen, insecten en wat al niet meer opsommen. Het antwoord blijft: ik heb geen idee! Maar het gegeven dat geen enkele menselijke wetenschapper er tot op heden in is geslaagd het mij te klip en klaar uit te leggen, vind ik geen argument om dan maar aan te nemen dat mijn veronderstelling onjuist is. Het is niet aan mij een mier te vertellen welke betekenissen, waarden en doelen leven heeft. Ik laat dat aan de mier. Zoals ik het ook overlaat aan alle levende wezens om zelf uit te maken welke betekenissen, waarden en doelen leven heeft. Als een levend wezen, zoals een mens -zinloosheid, betekenisloosheid, waardeloosheid en/of doelloosheid ervaart, komt dat mijns inziens doordat dat wezen – die mens – geen enkele zin, betekenis, waarde of doel uit de volheid voor zichzelf haalt. En het wezen dat niet accepteert dat iets is wat het is, lijdt.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim Tags: Arnon Grunberg, Gaza, Het filosofisch kwintet, HUMAN, leegte, Myanmar, nihilisme, Soedan, volledig, volte

Lees ook:

  1. Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten
  2. Zwijgen is niet altijd goud – Over omgaan met een humanitaire ramp
  3. Over de Lotus-soetra (45):  Barmhartigheid
  4. 2024 dodelijkste jaar voor journalisten in geschiedenis CPJ

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 30 juli 2025
    Bodhisattva in de wereld: de beoefening van geëngageerd boeddhisme.
  • 1 augustus 2025
    Metta is wisdom
  • 2 augustus 2025
    Jhāna Meditation-workshop
  • 4 augustus 2025
    Natuurretraite
  • 5 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 9 augustus 2025
    Weekend Mindfulness Retraite, beginnersniveau, begeleid door een boeddhistische non
  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 210 – opruimmees
    • Israëlische minister – Nederlandse regering geeft toe aan ‘leugens van radicaal islamisme’
    • EU-subsidies vlees- en zuivelreclames stijgen naar 52 miljoen euro
    • Boeken – een wereld vol denkers
    • Kansfonds – Verkiezingsbeloftes: 3 tips om dakloosheid uit te bannen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.