Het Japanse woord voor buik. Binnen het zenboeddhisme een belangrijk begrip, zeker bij het mediteren.
Misschien wordt het jou niet geleerd. Misschien wordt de hara nimmer besproken. Je kunt in je hoofd zitten, in je hart zitten maar ook zitten in je buik. Er zijn volgens mij maar weinig mensen die echt uit hun hoofd in hun buik zijn gezakt. Op dat moment wordt alles ervaren vanuit de buik, het lichaam zelf.
Het brein van Christus is misschien jouw hart maar je hebt ook een buik-brein. Ik wil hier niet te interessant overkomen, dus ga ik maar meteen verder.
De hara heeft in een bepaalde periode van mijn leven een belangrijke rol gespeeld, zo’n beetje vanaf zomer 1987 tot zeker zomer 2017. Alles komt daar samen, in de buik, streek rond de navel. Alle energieën van de mens komen daar samen. Volgens mij ervaren daar christenen de Heilige geest.
In de zomer van 2017 werd het gehele lichaam voor mij belangrijk, iedere centimeter: voelen wat je voelt, horen wat je hoort, zien wat je ziet, proeven wat je proeft en ruiken wat je ruikt. Wat, welke ervaring komt nu het allereerste bij je binnen? En dan? En dan? Geen ervaring zoeken of creëren maar de ervaring die er is geheel onderkennen. Want het lichaam is er al, je ervaart al.
Dit deed ik vanaf die zomer van 2017 tot begin april 2023. Het lichaam als de rots in de branding. De geest is altijd uit op wat het niet heeft of wat het niet wil hebben. Je raakt vanzelf teleurgesteld als je zaken, in je leven, niet ziet veranderen ondanks je zoektocht.
Mijn geest wist mij geen rust te geven. Mijn grote leermeester was het lichaam zelf. Altijd hier, altijd nu. Ik hoefde enkel mijn denkgeest te overstijgen (zonder deze eerste te analyseren of te beoordelen), enkel geheel zintuiglijk gewaar te zijn.
Onze denkgeest is het probleem, niet onze vijf zintuigen. Maar je hoeft geen strijd aan te gaan met je eigen geest, je hoeft enkel je aandacht direct en geheel te verleggen naar het lichaam. En dat vinden spirituele zoekers vaak heel ordinair. Het lichaam de boeddha? Ik verheerlijkte niet het lichaam maar de puurheid van het moment door de zintuigen ervaren, geeft stilte en ruimte.
Uiteindelijk twijfelde ik aan al mijn overtuigingen, ook aan mijn overtuiging van een leven met Christus. Wat wist ik werkelijk? Het probleem met overtuigingen is, dat mensen denken dat het feiten zijn.
‘Ik weet zeker dat Boeddha verlicht was.’ … ‘Ik weet zeker dat mijn kind onschuldig is.’ … ‘Ik weet zeker dat Mohammed de volmaaktste mens op aarde was.’ … ‘Ik weet zeker dat God niet bestaat.’ … ‘Ik weet zeker dat Bram schuldig is.’ Et cetera.
Toen ik echt twijfelde aan al mijn overtuigingen werd dat wat voor me lag direct zichtbaar. Op dat moment beoefende ik geen zintuiglijk gewaarzijn, op dat moment mediteerde ik niet op een bepaalde spirituele tekst, en op dat moment volgde ik niemand of liep ik bij een of andere GGZ-hulpverlener. Er was (is) geen weg naar de Waarheid, noch in de vorm van een methode of guru. Door mijn twijfel verdween de weg.
Ik zag direct en zonder enige twijfel dat ik 100% de persoon was en 100% de waarnemer van de persoon. En dat deze een en hetzelfde zijn, niet-twee. Op dat moment verdween het innerlijke conflict (ik en mezelf). Er was een innerlijke transformatie. Toen was (is) er sprake van de ongeconditioneerde geest.
Ik geef iedereen het advies, die echt vastzit tussen zijn/haar oren in zijn/haar ivoren toren: zintuigelijk gewaarzijn 24/7 te beoefenen, zonder daarbij ook een andere meditatietechniek! Zintuiglijk gewaarzijn werkt beslist als een echt breekijzer, geef het een kans. Anders ben je waarschijnlijk gedoemd, de rest van je leven alles te weten over de Boeddha en zijn of het onderwerp verlichting maar ondertussen ben je opgesloten in een mentale gevangenis.
Wees niet bang voor je eigen geest.
Wees een licht voor jezelf.
De Waarheid is een psychologische revolutie.
Wees bereid door het stof te gaan als een rups. De vlinder volgt op de rups en niet net andersom. Het lichaam was mijn vlot tot aan de andere oever. Om de andere oever te betreden dien je het vlot direct achter je te laten, nietwaar?
Hecht je niet aan de Boeddha, hecht je niet aan het achtvoudige pad.
Siebe zegt
Het probleem is dat jij altijd alles als beslissend en definitief aanprijst, zelfs met (1 woord verwijderd door moderator wegens kwalificatie auteur) als …”en Ik zeg je…”
Je twijfelt nooit echt volgens mij. Vroeger had je bepaalde vaste overtuigingen en nu weer andere…maar altijd wordt alles gepresenteerd als zonder twijfel, beslissend en definitief. Ergens klopt dat niet toch?
Nathanji Rozenhart zegt
Beste Siebe,
Twijfelde de Boeddha aan zichzelf?
Als je daarop nee antwoordt laat mij dan met rust.
Of had de Boeddha het alleenrecht om niet te twijfelen?
Ik leef niet vanuit mijn overtuigingen meer of dat het feiten zijn, beste.
Als je niet langer blind bent, waarom zou je dan nog met een stok lopen?
Namaste :)
Hannes van der Graaff zegt
De redactie van het BD is blij met reacties van lezers. De BD-moderator beoordeelt of zij voldoen aan de regels die daarvoor door de uitgever zijn opgesteld. Op basis daarvan kunnen reacties worden geweigerd of aangepast. Daarvoor is geen toestemming van de reageerder of de betreffende auteur vereist. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed.
(Jo)Hannes van der Graaff, moderator.
Siebe zegt
Beste Nathan, wat ik zie is dat miljoenen mensen van zichzelf vinden dat ze niet meer blind zijn, dat ze innerlijk getransformeerd zijn, nu eindelijk de wetende zijn onder de onwetenden, dat ze aan de overkant zijn aangekomen, dat ze het ultieme kennen, dat de waarheid zich aan hen heeft geopenbaard, dat ze zieners zijn, dat ze de onwetenden dingen kunnen leren etc. Er zijn miljoenen zulke mensen Nathan. Alleen al op het Boeddha forum waren er 4 van zulke zelfkenners.
Vind je het goed als ik sceptisch ben, wantrouwend zelfs, want:
-ten eerste leren die mensen vaak heel wat anders. Er is ook eindeloos debat en conflict onder die wetenden. Net zoals jij nu de kennis van Advaita leraren afwijst, of op dit moment niet meer als het ultieme ziet. Je ziet nu iets anders als de ultieme kennis. Maar misschien over een tien jaar weer wat anders? Ik stel vast: wetenden zijn het nooit onderling eens. Nooit. Krishnamurti was het ook totaal niet eens met de Boeddha en jij ook niet over het belang van een trainen, methode, Pad. Ondertussen K. faalde als leraar, Boeddha niet. Maar het is maar een voorbeelden dat de wetenden het nooit met elkaar eens zijn en worden.
-ten tweede, zelfs ik weet het in de natuur van de mens zit om zich speciaal te willen voelen, uitzonderlijk, de wijze, de wetende, de spirituele raadgever. Het zit in onze natuur om te zoeken naar een speciale status en zo erkenning te krijgen. We kunnen erg hongerig er naar zijn. Dit kan ten koste gaan van eerlijkheid, oprechtheid, integriteit.
Twijfelen aan overtuigingen is 1 ding maar twijfelen aan je eigen motivatie, drijfveren, beweegredenen en eens bekijken of dat allemaal wel zo zuiver is, is weer wat anders. Maar volgens mij is het goed om daar oog voor te hebben. Mee eens?
Wat de Boeddha betreft, volgens de Pali suttas claimde de Boeddha niet eerder zijn verlichting onder bepaalde condities, toen ie dit en dat daadwerkelijk had gerealiseerd (lees de suttas)
het beste,
Nathanji Rozenhart zegt
Hoi Siebe,
Je schreef: ‘Beste Nathan, wat ik zie is dat miljoenen mensen van zichzelf vinden dat ze niet meer blind zijn’
>> En ben jij wakker?
Je schreef: ‘Vind je het goed als ik sceptisch ben, wantrouwend zelfs’ >> Onderzoek alles.
Je schreef: ‘zoals jij nu de kennis van Advaita leraren afwijst, of op dit moment niet meer als het ultieme ziet.’
>> Ik ben nimmer een echte advaitist geweest, beste.
Je schreef: ‘Je ziet nu iets anders als de ultieme kennis. Maar misschien over een tien jaar weer wat anders?’
>> Ik heb juist alles overboord gegooid. Ik beschik niet langer over ‘ultieme kennis’ (wat niet meer is dan enkel de overtuigingen van de mens).
Je Schreef: ‘Ondertussen K. faalde als leraar, Boeddha niet.’
>> K was helder, zonder enige twijfel. Maar zijn luisteraars hebben zijn leringen geintellectualiseerd. Zitten vast in hun ivoren toren tussen hun oren, net als alle boeddhisten hier.
Je schreef: ‘Het zit in onze natuur om te zoeken naar een speciale status en zo erkenning te krijgen. We kunnen erg hongerig er naar zijn. Dit kan ten koste gaan van eerlijkheid, oprechtheid, integriteit.’
>> Over wie heb je het nu, over jezelf, Siebe?
Je schreef: ‘Twijfelen aan overtuigingen is 1 ding maar twijfelen aan je eigen motivatie, drijfveren, beweegredenen en eens bekijken of dat allemaal wel zo zuiver is, is weer wat anders.
>> In overtuigingen die mensen graag zien als feiten, zit juist al hun shit verborgen!
Je schreef: ‘Wat de Boeddha betreft, volgens de Pali suttas claimde de Boeddha niet eerder zijn verlichting onder bepaalde condities, toen ie dit en dat daadwerkelijk had gerealiseerd (lees de suttas).’
>> Ja, een wijs mens.
Jo-hannes van der Graaff zegt
Als moderator sluit ik nu deze discussie, de ego’s knetteren en willen aandacht. Bel elkaar op, zoek elkaar op, en ga met elkaar in discussie. Maar niet hier.
(Jo)Hannes van der Graaf, moderator.