• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » ‘Ik neem mijn toevlucht tot Boeddha Amida’

‘Ik neem mijn toevlucht tot Boeddha Amida’

20 juni 2017 door Kees Moerbeek

Daisetz Teitaro Suzuki’s boek Buddha of infinite light was mijn eerste kennismaking met het Reine Land-boeddhisme. Suzuki schrijft hierin liefdevol over het geloof van zijn moeder. In Japan is deze vorm van boeddhisme de meest populaire vorm, maar in het Westen is Reine Land nagenoeg onbekend. Ik ging op onderzoek uit en sprak met Eerwaarde Daijō (leraar) Fons Martens van de Tempel van het Licht van Mededogen (Jikōji) in Antwerpen.

Tekst Kees Moerbeek

De begrippen god en boeddha zijn me bekend, maar wie is Amida?

Als in de oude teksten verwezen wordt naar Amida, wordt meestal de naam Amitayus of Amitabha gebruikt. Amida is in Japan de samentrekking van beide namen. Amitabha is het Grenzeloze Licht, en Amitayus, het Grenzeloze Leven. Licht en Leven staan hier voor respectievelijk Wijsheid en Mededogen, die dan in hun oneindigheid gezien worden. Amida kan beschreven worden als het Oneindige Boeddhaschap dat zich in ons begripsvermogen uitdrukt in Grenzeloos Licht (Wijsheid) en in Grenzeloos Leven (Mededogen).

De Engelsen gebruiken het woord compassion. Vertaald is dit compassie, maar passie kan juist een struikelblok zijn. Medelijden voegt lijden toe, vandaar dat we in het shin-boeddhisme (Reine Land-boeddhisme) liever spreken van mededogen. Dit betekent gedogen dat iemands levenservaringen hem tot een persoon maken met positieve, maar ook met minder heilzame kantjes. Het betekent terzelfdertijd ook jezelf accepteren met je minder fraaie kantjes: gedogen dat je niet perfect bent. Door het licht van de Wijsheid ontvang je aanvaarding. Daarom is voor de meesten Amida geen persoon, maar een doel om na te streven: ‘Ik wil niet oneindig wijs zijn, maar wel inzicht krijgen en heb mededogen, omdat dit mij inzicht geeft.’

In sommige teksten staat dat Amida naar de aarde gekomen is zoveel kalpa’s (een oneindige tijd) geleden. Ik vind dat we moeten loslaten dat hij een persoon geweest is. De historische Boeddha was een persoon, die de weg van het Leedloze heeft onderwezen.

Hoe kun je shin-boeddhist worden? Door wijsheid, ook in jezelf, en mededogen, ook met jezelf, na te streven als doelen. Het derde dat erbij komt is vertrouwen: heb vertrouwen in Amida.

In zen bijvoorbeeld is men druk bezig met zitten en doet men hard zijn best. Over vertrouwen en genade, wat ik een akelig begrip vind, hoor ik weinig.

‘Genade’ doet mij ook te veel denken aan de rooms-katholieke kerk. Maar wat er ook in het leven op je afkomt aan heilzame of minder heilzame situaties, accepteer dit.

Vertrouwen, want dan komt alles goed? Dit klinkt als een uitnodiging om de boel de boel te laten. Dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling.

Amida, foto VvB.

Dat klopt. Twintig jaar geleden, in het begin van mijn werk, was er iemand, die zei wat de andere scholen nog weleens over ons zeggen: hangmatboeddhisten. In zen en ook theravada doet men erg veel moeite en hier zou het Amida zijn die voor ons werkt. Ik antwoordde dat Amida echt niet het licht in de straat zal betalen en er niet voor zal zorgen dat er niets gestolen wordt. We moeten een heleboel ook zelf doen. Vertrouwen betekent bovendien dat je vertrouwen hebt in wat je doet, maar wat doet het ertoe als het resultaat een keertje tegenvalt?

Wat je in een aantal teksten leest is dat niet jij dat vertrouwen hebt, maar dat Amida jou het vertrouwen geeft om vooruit te gaan. Op het moment dat je dit beseft, kan een buurjongen Amida voor je zijn. Ik tegenover de anderen is geen oplossing, want we zijn allemaal verbonden.

Wat is de nembutsu?

De stichter van onze traditie Shinran Shonin was twintig jaar lang monnik in het klooster op de berg Hiei. ‘Het kan toch niet zijn,’ dacht hij ‘dat iemand die niet kan lezen of kan schrijven en niet iedere dag kan mediteren, dat die nirvana niet kan bereiken.’ Hij trad uit het klooster en leerde zijn leraar Honen Shonin kennen. Hij is diverse keren bij zijn bijeenkomsten geweest. Honen’s antwoord op de vraag van Shinran is: ‘Zeg gewoon de nembutsu: Namu Amida Butsu (‘ik neem mijn toevlucht tot Boeddha Amida’).’

Boeddhisten nemen zich voor niet te doden, maar vissers doden vissen om ze te kunnen verkopen en daardoor eten te hebben. Zij voelden zich door de maatschappij buitengesloten. Daarom zegt Honen dat als je een ander beroep kunt kiezen, dat je heilzamer vindt, doe dit dan. Lukt dit niet, zorg er dan voor dat je goede vissen vangt en lever ze goed af. Shinran maakt een aantal van deze situaties mee en ontmoet er ‘gewone mensen’.

Shin-boeddhisme is begonnen met kleine groepjes ‘gewone mensen’, onder andere begeesterde boeren en boerinnen. Maar dit viel niet in goede aarde bij de gevestigde monnikenordes, ze klaagden bij de keizer en vroegen om een verbod. Honen werd verbannen naar het zuidoosten en Shinran naar het noordwesten van Japan. Een aantal volgelingen werd zelfs vermoord. Shinran leefde jarenlang in ballingschap zonder boeken en zonder contact. Om overeind te blijven zei hij tenminste een keer per dag vol overtuiging Namandabu (= Namo Amida Butsu).

Wat is het Reine Land?

Het Reine Land wordt in de meeste teksten omschreven als een soort hemel waar je pas in terecht kunt komen na je overlijden. Maar het belangrijkste is het hier en nu. Als het licht van wijsheid en compassie op je schijnt, kun je zien hoe je eigen situatie is en heb je respect voor alles wat er is, zelfs voor een steen. Wanneer je samen met elkaar iets wil bereiken, dan geeft dit rust. Dit kan al een rein land zijn, niet beïnvloed door de belangrijkste oorzaken van lijden. Het Reine Land is een doel om na te streven in dit leven.

Als de factoren van het lijden zelfs maar een enkel moment opgeheven zijn, ben je op dat moment in het Reine Land, nirvana?

Dat is heel wel mogelijk. Voor sommigen is het Reine Land te vergelijken met Nirvana.

Ik zeg geen nembutsu.
Het is niet nodig.
Gered door het mededogen van de boeddha,
Hoe dankbaar ben ik.
Namu-amida-butsu is altijd met mij,
En ik ben altijd met hem.
Terwijl ik slaap, namu-amida-butu.
Terwijl ik waak, namu-amida-butsu.
Terwijl ik wandel, rust, zit of lig,
Namu-amida-butsu
Terwijl ik werk, namu-amida-butsu.
(uit: Twee rivieren blz. 202)

Bronnen.
Website Jikoji.
Unno, T. Twee rivieren, Een kennismaking met de Reine-Landtraditie van het Japanse boeddhisme, Asoka, Rotterdam 2001
Namo Amida Butsu2
Bron: Magazine van de Vrienden van het boeddhisme, zomer 2017.

 

Categorie: Boeddhisme, Reine Land Tags: boeddha Amida, Fons, Martens, Reine Land

Lees ook:

  1. Dank zij Amida Boeddha?
  2. Zazen met de mond
  3. Het sprookjesbos van Shakyamuni
  4. Shariputra danste van vreugde (aflevering 2 en slot)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.