• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Goff – Anatta en ik

Goff – Anatta en ik

15 december 2016 door Goff Smeets

Wie ben ik? Het antwoord is even banaal als origineel: ik ben kind van mijn moeder. En merk op dat ook moeder kind is van haar moeder. De navelstrengen zijn weliswaar doorgesneden maar los daarvan is iedereen met moeder verstrengeld. Al was ’t maar via vader of nestgenoten of eigen kinderen die op hun grootouders lijken. Het idee is duidelijk, neem ik aan: ik is een netwerk van relaties zonder centrale. Ik is anatta.

Tekst en beeld Goff Smeets

Anatta is het concept dat het boeddhisme doet verschillen van elk ander -isme. De andere boeddhistische ideeën (dukkha, anicca, afhankelijke oorsprong, etc.) komen in enige vorm ook elders voor. De thematiek van het lijden (dukkha) is typerend voor het Nieuwe Testament, in veranderlijkheid (anicca) is het Taoisme gespecialiseerd, afhankelijk oorsprong (paticca samuppada) is het onderwerp van (scheppings)mythes. Het zal aan mijn beperkte blikveld liggen maar tot nu toe ben ik nergens het anatta concept tegen gekomen behalve in de boeddhistische canon.

En die is er heel duidelijk over: er is nergens een kern of essentie te ontdekken. Ook niet in het roemruchte nibbana. Gautama was wat dat betreft compromisloos, geen man van een of andere middenweg. Geen fantasieën over wereldziel, kosmisch zelf, universeel bewustzijn, alles doordringend principe. Vergeet het maar dat er ergens een laatste houvast te vinden zou zijn, dat is een illusie. Het hoeft niet maar die illusie kun je afschudden. En vergeet trouwens ook maar dat het afschudden van de illusie enig houvast zou bieden. De Anatta-lakkhana Sutta, de tweede preek van Gautama na zijn zelfverklaard ‘ontwaken’ gaat er allemaal over. Naar mijn smaak en inzicht heeft Gautama met anatta een briljante ontdekking gedaan. Maar ik heb er vrede mee als iemand zou tegenwerpen dat hij een slimmigheidje heeft uitgevonden.

Anno 2016 constateren biologen, natuurkundigen, historici, etc. dat er nergens een essentie of fundament te ontwaren is. Het is dan ook niet vreemd dat wetenschappers zich vertrouwd voelen met de anatta doctrine zodra ze erover horen. Omgekeerd is het wel vreemd dat er nogal argwaan bestaat tegen toepassing van wetenschappelijke inzichten in de boeddhistische praxis. Denk aan de ontmythologisering van de Boeddha-figuur door historici en culturele antropologen; menige boeddhist wil daarvan niet graag weten en klampt zich vast aan De Geschriften. Of denk aan mindfulness trainingen die ontdaan zijn van exotisch en esoterisch aanslibsel en die gebruik maken van de kennis, inzichten en gewoontes van nu. Menige zelfverklaarde boeddhist ziet dat met enige minachting aan omdat dergelijke trainingen over de ‘essentie’ van het boeddhisme heen zouden walsen. Maar boeddhisme en essentie gaan niet samen.

Sri Lanka, midden jaren ’80 vorige eeuw. Ik ging wel eens buiten de kloosterpoort als mijn leraar me meenam naar een sociale gelegenheid in het dorp als hij zijn gezicht moest of wilde laten zien. Bij één zo’n gelegenheid kwam ik in gesprek met een handelaar en zelfverklaard boeddhist. Hij ondersteunde mijn leraar door bouwmaterialen voor het klooster tegen inkoopprijs te leveren. Hij was nieuwsgierig naar mijn doen en laten. Hij vroeg of ik wat had aan de meditatie, al dat oefenen in oplettendheid. Ja dat had ik. Of hij zelf ook oefende, vroeg ik.

“Ik kijk wel uit.”
“Hoezo?”
“Dan moet ik mijn shit onder ogen zien.”
“Nou en?”
“En dan moet ik er iets aan doen.”
“Is het zo erg?”
“Dat weet ik niet, daarom begin ik er niet aan.”

Hij voelde haarfijn wat de beoefening van oplettendheid inhoudt: eigen rommel opruimen en een stevig ego ontwikkelen. Een stevig ego? Ja, een stevig ego. Preciezer gezegd ego-functies zoals concentratie, zelfkritiek, empathie, regulering van emoties en al die andere ingrediënten van het recept dat achtvoudige pad heet. Dat pad wordt nogal eens opgevoerd als een recept om zogenaamd ego-loos te worden. Ik heb er altijd een handleiding in gezien om mijn egofuncties te ontwikkelen. Handig om de weelde van anatta te dragen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Goff Smeets Tags: anatta, essentie

Lees ook:

  1. Dansen met je ego – Stilte ervaren
  2. Edel – Het wegvallen van het zelf
  3. Guy – Anatta
  4. Dhammazaadjes – Sankhara’s (P.)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd Windemuller zegt

    15 december 2016 om 23:31

    Leuk stukje. Doet me denken aan de inzichten uit de systeem en communicatie theorieën zoals die zich vanuit oa Palo Alto in de VS in en na de oorlog ontwikkeld hebben en hun praxis gevonden hebben in de ontwikkeling van de systeempsychotherapie.

Primaire Sidebar

Door:

Goff Smeets

Goff, autonoom boeddhist. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.