• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tiende Panchen Lama bleef na bezetting van Tibet in zijn land

Tiende Panchen Lama bleef na bezetting van Tibet in zijn land

5 juli 2012 door de redactie

De Dalai Lama heeft gisteren tijdens een ceremonie Sonam Dolma, de moeder van de tiende Panchen Lama herdacht. Zij overleed op 29 juni op 95-jarige leeftijd in Siling, Tibet.

De gebedsdienst vond plaats in de belangrijkste boeddhistische tempel in Dharamsala, India, en werd ook bijgewoond door leden en de minister-president van het Tibetaans parlement in ballingschap,  honderden verbannen Tibetanen, monniken en buitenlandse gasten.

De Panchen Lama is één van de belangrijkste religieuze leiders van Tibet. Choekyi Gyaltsen Rinpoche, de tiende Panchen Lama, overleed in China, eind januari 1989. Nadat de Chinezen begonnen met de bezetting van Tibet, en de vlucht van de huidige Dalai Lama naar India, in 1959, besloot Choekyi Gyaltsen in Tibet te blijven.

In 1960 en 1961 maakte hij een aantal reizen, ook door de Tibetaanse gebieden ten oosten van Centraal-Tibet. Zijn ervaringen en observaties legde hij vast in een document dat bekend staat als de petitie van de 70.000 karakters. Hij gaf het de titel mee ‘Een rapport over het lijden van de massa’s in Tibet en de andere Tibetaanse regio’s en suggesties voor toekomstig werk voor het Centraal Comité door de gerespecteerde premier Zhou.’

In het document richtte de Panchen Lama zich niet tegen de hervormingen als zodanig, maar uitte hij scherpe kritiek op alle excessen die met de uitvoering gepaard gingen. Hij noemde onder meer de volstrekt willekeurige massa-arrestaties, ook van diegenen die niet bij de opstand van 1959 betrokken waren. En de geforceerde en volgens hem veel te snelle sluiting van kloosters en reductie van het aantal monniken, en meer in het algemeen de bedreigingen voor het in stand houden van de Tibetaanse cultuur.

Aanvankelijk leek het er op dat de Chinese machthebbers serieus op het document in zouden gaan. Er werden vergaderingen aan gewijd en commentaren op geschreven. In het najaar van 1962 werd echter van de Panchen Lama verwacht dat hij aan enige zelfkritiek ging doen, wat hij echter weigerde.

Vanaf 1963 werd hij in toenemende mate geïsoleerd en begin 1964 werd hij tijdens Mönlam gedwongen te verschijnen bij een strijdbijeenkomst met 10.000 mensen, in de historische hoofdstad van Tibet, Lhasa. Hij moest de Dalai Lama bestempelen als een reactionair en een instrument van buitenlandse krachten. In afwijking van de voor hem voorbereide tekst sprak hij de hoop uit dat de Dalai Lama terug zou keren naar Tibet.

Eind 1964 werd de Panchen Lama uit al zijn functies gezet en kreeg hij huisarrest in Peking. In 1966 begint in China de Culturele Revolutie. Rode gardisten dringen zijn residentie in Peking binnen. Hij werd gedwongen tot zelfkritiek, en mishandeld.

De Chinese leider Zhou Enlai wist hem het leven te redden en bracht hem onder in een detentiecentrum van het Volksleger. Na een paar maanden kon hij weer terugkeren naar zijn huis in Peking. In de zomer van 1968 kreeg hij eenzame opsluiting in een universiteitsgebouw. Pas in 1977 werd de Panchen Lama daarvan bevrijd.

In 1978 nam hij de omstreden beslissing om met een Chinese vrouw, Lie Jie, te trouwen, waarmee hij de celibaatsgelofte brak die met name in de gelug voor hoge tulku’s geldt. Het echtpaar kreeg een dochter.

In het iets meer liberale klimaat in het China van de jaren ’80 kon de Panchen Lama een beperkte rol spelen in het gebruiken van zijn positie om nog iets te redden van de Tibetaanse cultuur en religieuze praktijk. Zijn rijkdom en status werden gedeeltelijk hersteld en gecompenseerd.

In 1982 bezocht hij weer voor de eerste keer Tibet. Gedurende zijn bezoek ontving hij van een aantal gelovigen fragmenten van beenderen van vorige incarnaties, die zij gered hadden van de tijdens de Culturele Revolutie vernielde graftombes van de vijfde tot en met negende Panchen Lama.

Hij besloot om te pogen daar een nieuwe stoepa voor te laten bouwen. Om fondsen daarvoor te genereren zette hij een handelsonderneming op die was gevestigd in het Tashilhunpo-klooster.

In 1985 gaf de Chinese regering een deel van het eigendom van Tashilhunpo, dat tijdens de Culturele Revolutie was geconfisqueerd terug, waaronder ook land en gebouwen in Lhasa. De Panchen Lama zette ook een onderwijsinstituut op voor tulku’s, waarvan de belangrijkste vestiging in de oude Yonghetempel in Peking is. Dat werd in 1987 geopend. Hij bleef echter wel aan beperkingen onderhevig. Zo diende hij de meeste tijd in Peking te verblijven en moest van daaruit zijn vele ondernemingen leiden.

Op 27 januari 1989 werd de nieuw gebouwde stoepa in Tashilhunpo opnieuw officieel door de Panchen Lama in gebruik genomen en de fragmenten van de beenderen van de vorige incarnaties opnieuw begraven. De volgende dag overleed hij. Zijn dood viel in de periode van de opstanden van 1987 en 1993 en ontketende een golf van nieuwe protesten.

Op dit moment zijn er twee Panchen Lama’s. In 1995 werd Gedhun Choekyi Nyima door de Dalai Lama erkend als reïncarnatie van de tiende Panchen Lama. Vlak na zijn erkenning werd hij op zesjarige leeftijd door de Chinese autoriteiten ontvoerd. Sindsdien is er niets meer van hem en zijn ouders vernomen.

China wees een eigen Panchen Lama aan. De belangrijkste drijfveer voor de Chinese overheid om een aan haar loyale Panchen Lama te hebben, is dat de Panchen Lama betrokken is bij het aanwijzen van de Dalai Lama.

Wanneer de huidige Dalai Lama komt te overlijden, bestaat zodoende de kans dat China via de Panchen Lama zelf een nieuwe Dalai Lama kan aanwijzen. Over de gehele wereld wordt al jarenlang op vreedzame wijze actie gevoerd voor de onmiddellijke vrijlating van Gedhun Choekyi Nyima.

De Panchen Lama is in 2007 achttien jaar geworden en volwassen. De meest recente berichten zijn dat hij naar school gaat in Beijing. De Chinese autoriteiten willen nog steeds geen inzicht in geven waar Gedhun met zijn familie woont en hoe

Bron: Wikipedia, BBC-world News, International Campaign for Tibet.

 

 

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Nieuws Tags: China, culturele revolutie, dalai lama, klooster, Panchen Lama, printbatch2, Tibet

Lees ook:

  1. Hillary Clinton wil relatie tussen China en Dalai Lama verbeteren
  2. Tibetaanse gouverneur valt Dalai Lama hard aan
  3. ‘China versterkt politieke greep op boeddhisme in Tibet’
  4. Vierde zelfverbranding in een week tijd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.