• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Henk – Vergankelijkheid

Henk – Vergankelijkheid

5 december 2024 door Henk van Kalken

Adriaen Valerius schreef een lied, genaamd ‘Die winter is verganghen,’  Adriaen zelf is trouwens ook al lang verganghen.
Maar de symboliek wordt wel heel mooi neergezet in regel twee: ‘Ic sie des meienschijn.’
Het éne gaat, het andere komt. Hier in duidelijke samenhang, omdat alles, zoals beoefenaren van een bevrijdingsleer weten, samenhangt. Het één komt voort uit het ander. Maar ook: het vergaat weer. Behalve ik, denkt een hardnekkig, onwetend hoekje van mijn geest. Zonder te kunnen bogen op enige wetenschappelijke kennis durf ik te beweren dat elke monotheïstische religie de vergankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Trouwens, ook een polytheïstische religie als het hindoeïsme doet aan vergankelijkheid. In een bevrijdingsleer als het boeddhisme staat de vergankelijkheid natuurlijk ook centraal.
De vergankelijkheid is ook in de kolommen van het BD in alle toonaarden bezongen. Waarschijnlijk ook wel eens door mijzelf, maar dat ligt in de vergetelheid en is vast in de geheugens van de lezer vergaan.
Ik kwam vanaf begin jaren tachtig wel eens bij een bevriend kunstenaarsechtpaar een dorpje verderop over de vloer. We hadden best wel dingen te delen, vooral toen ik ontdekte dat ze in boeddhisme geïnteresseerd waren. Ze hadden in hun tuin een Boeddhabeeld staan. De Boeddha had zijn hoofd naar de linkerschouder gedraaid. Hij stond op de grond, in gezelschap van een aantal andere beelden die ze gemaakt hadden.
Deze interesse in het boeddhisme van die vriend bleek vergankelijk, maar onze vriendschap niet, dus bleef ik komen.
Vaak zat ik in hun tuin, genoot van een versnapering en zag dat het Boeddhabeeld in de greep van de elementen begon te komen. Na een aantal jaren zag hij er uit als op bijgaande foto. Een duidelijk beeld van vergankelijkheid. Het plaatje heeft een schoonheid die de vriend in kwestie niet bedoeld had, gecreëerd door de natuur en de elementen.
Nu ik diep in de senioriteit zit ben ik me natuurlijk meer dan ooit van vergankelijkheid bewust. U weet wel: o jee, die kale plek op mijn achterhoofd wordt nu wel erg groot. Ai, alwéér een groepje rimpels erbij.
Een dagje naar een grote stad, met museumbezoek en diner na geeft me het gevoel een marathon te hebben gelopen. De herinnering daaraan vervaagt tot een nauwelijks samenhangende reeks beelden en indrukken. Maar, zoals iedereen weet, vergaat niet alleen het kwetsbare fysiek. Ook de denkende geest is onderhevig aan vergankelijkheid.
Laat ik hieraan gekoppeld vooral het vergeten niet vergeten. Niet alleen het in het heden, maar ook het verleden, want elke stomme misstap die ik ooit gaande mijn leven beging (en dat zijn er nogal wat) herinner ik me ogenschijnlijk haarscherp, alsof er af en toe een filmpje van HD-kwaliteit in mijn hoofd draait. Compleet met geluid. Hoewel ik weet dat die filmpjes per definitie niet zuiver zijn, vanwege de ingebouwde filters in mijn hoofd, maar dat is voor wat betreft sommige herinneringen een schrale troost. Wat wel vaak een troost is, is de overweging dat de situaties van toen niet meer bestaan. Net als alle vergissingen en miskleunen die ik ooit begaan heb. Hooguit de gevolgen daarvan. Verdampt in de tijd, dus prooi van de vergankelijkheid, al wil het innerlijk nog zo graag anders doen geloven. Even terug naar het vergankelijke heden. De senioren onder u herkennen het volgende vast wel. Waar is die (lelijk woord)bril nou weer? Mijn telefoon? Die (nóg een lelijk woord)sleutels/portemonnee? Wat kom ik ook maar weer in die inloopkast zoeken? Gereedschap schittert in mijn leven vooral door afwezigheid, omdat ik steeds vergeet waar ik iets heb neergelegd/opgehangen. Aan wie heb ik dit boek ook maar weer uitgeleend? Aan umhaaa… Tsja, ik kom er vast nog wel op. De wetenschap dat de Drie Tijden niet werkelijk bestaan biedt natuurlijk geen echte troost, omdat het best wel onhandig is om voortdurend dagelijksheden te vergeten.
Dus, samenvattend, is er niets wat niet onderhevig is aan vergankelijkheid. Mensen met hun herinneringen, hun opvattingen en overtuigingen, hun zekerheden en relaties, dieren en dingen. Een fenomeen mét ingebouwde lijdensgarantie.
Word ik van het inzicht in deze wetenschap nou blij?
Nou, nee, het lachen is me intussen wel vergaan.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Henk van Kalken Tags: Drie Tijden, vergankelijkheid

Lees ook:

  1. Geen dood, geen vrees (41) – Mediteren
  2. Leven in Thailand – Vergankelijkheid
  3. Haiku Renske – 14 juni 2022
  4. Guy – Omarm vergankelijkheid, onvrede en zelfloosheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    5 december 2024 om 20:40

    Misstappen. Hoe zwaar tillen we er aan? Angulimala vermoordde volgens de overlevering 999 mensen. Wat een ellende en lijden veroorzaakte hij. Toch werd ie door de Boeddha niet veroordeeld, afgewezen. Hij kreeg zelfs instructies en realiseerde zelfs arahantschap.

    Best wel aan heftig verhaal. Maar misschien onthult het toch dat we vaak zelf veel te zwaar oordelen over misstappen en onszelf onnodig daarmee kwellen? Schuld en boete doen.

    Ik heb er ergens wel vertrouwen in-, en dat wil misschien ook wel het verhaal van Angulimala illustreren- dat er iets is wat voorbij kamma is. Van goede daden wordt het niet beter. Van slechte niet slechter. Niet te beinvloeden. Iets waarmee je altijd verder kunt zeg maar omdat het geen schulden heeft. Iets wat veel meer benadrukt moet worden?

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.