• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Scheiding van kerk en staat

Scheiding van kerk en staat

29 september 2024 door Edel Maex

Mijn vakantie bracht mij in Turkije en in China, en het bezoek aan paleizen, moskeeën, kerken en tempels zette mij aan het denken over het idee van de scheiding van kerk en staat. Dat is in vele landen een strijdpunt. In het Westen zien we dat als een verworvenheid van de moderniteit. Het hoort bij de waarden van de verlichting. Maar zoals vaak exporteren we, in een neokoloniale reflex, onze eigen opvattingen als vanzelfsprekend naar andere culturen zonder ons af te vragen wat deze thematiek in die cultuur betekent. Ik wil hier niet ingaan op de actuele problematieken maar op enkele grote culturele verschillen.

Om te beginnen: je kunt maar spreken van de scheiding van kerk en staat als je een kerk en een staat hebt. Maar noties als ‘kerk’, ‘staat’ en ‘religie’ zijn relatief recente Europese ontwikkelingen, die je dus niet zomaar kunt veralgemenen. Anderzijds organiseren mensen zich overal in de wereld in hiërarchische gehelen die gericht zijn op het overleven van de groep en haar leden. Dus als ik in deze tekst het woord staat gebruik beperk ik mij niet tot de moderne natie-staat. En overal in de wereld zie je mensen gedragingen stellen die niet onmiddellijk gericht zijn op overleven, vaak onder de vorm van rituelen en verhalen. Dus ik gebruik termen als de ‘kerk’ en ‘religie’ hier meer als een antropologisch fenomeen, ook al is ook de antropologie er nooit in geslaagd om tot een algemeen aanvaarde definitie van religie te komen.

De antropologie beschrijft zo een 3000 verschillende culturen. Ik noem hier drie grote culturen of cultuurgebieden. Wat ik hier schets zijn slechts grove lijnen. Uiteraard is de realiteit op het terrein veel genuanceerder dan dat. Maar als we de grove lijnen niet zien komen we nooit aan de nuance toe.

De monotheïstische religies

Ik bedoel hier de boekreligies die in het Middellandse Zeegebied ontstaan zijn. Hier vinden we een almachtige God, schepper van hemel en aarde. God is het begin van alles. Hij heeft de mens geschapen. Hij heeft de mensen zijn wetten gegeven. God is onze almachtige vader aan wie we alles verschuldigd zijn.

God heeft de mens de wereld gegeven, hij heeft zijn volk het land gegeven. De wereldlijke macht komt van God. Sultans, koningen en keizers, alle machthebbers beroepen zich op de wil van God om zich te legitimeren. God staat als almachtige schepper boven alle menselijke wetten. Als we spreken van relatie tussen kerk en staat dan staat de kerk, als vertegenwoordiger van God, zonder enige tegenspraak, boven de staat.

De atheïstische filosoof Daniel Dennett definieert religie als: “Social systems whose participants avow belief in a supernatural agent or agents whose approval is to be sought.” Dat is een heldere definitie maar ze slaat alleen maar op deze monotheïstische religies. Dennett is zich daarvan bewust. In hetzelfde hoofdstuk schrijft hij: “Buddhism and Islam, for all their similarities, deserve to be considered two entirely different species of cultural phenomenon.”

Interessant in Dennetts definitie is de notie ‘bovennatuurlijk’ (supernatural). Het woord bovennatuurlijk is maar in deze betekenis gebruikt op het ogenblik dat de wetenschap de natuurwetten formuleerde. De kerk ervaarde dat als een aantasting van de almacht van God en haastte zich om duidelijk te maken dat God ook dààr boven stond. Daarom het belang van mirakels bij een heiligverklaring.

Uiteraard leidde dit regelmatig tot een felle machtsstrijd. In het christelijke Europa is de kerk veel van haar macht verloren na de vele schisma’s, gevolgd door jarenlange godsdienstoorlogen. Uiteindelijk mondde dit uit in de scheiding van kerk en staat, waarbij ieder individu de vrijheid heeft om zijn eigen levensbeschouwing te kiezen. Maar dat is de situatie in Europa. Het geldt niet voor de wereld van de Islam. En ook in het geseculariseerde Europa zijn de spanningen tussen kerk en staat nog lang niet uitgeklaard.

India

De geschiedenis van India is een totaal ander verhaal. Traditioneel zijn er in India vier kasten (varna), die erfelijk zijn en die elk totaal andere verplichtingen (dharma) hebben. De Kshatriyas waren de heersers en krijgers. Hun taak was regeren en strijden. De Brahmanen waren de priesters. Zij kenden de Sanskriet teksten en hun taak was het correct uitvoeren van de rituelen voor de goden.

India kende geen transcendente almachtige God zoals in monotheïstische religies. De Hindoe goden maakten, zoals de Griekse goden, deel uit van de natuurlijke orde. Zijn waren net als de mensen en alle levende wezens onderhevig aan dezelfde wetmatigheid van oorzaak en gevolg (karma).

Door de scheiding van de kasten met hun verschillende taken was er een a priori scheiding tussen staat en religie. Kort door de bocht: de heersers hielden zich bezig met menselijke aangelegenheden en de priesters met de goden.

Er was nog een andere groep die zich met religieuze zaken bezig hielden en dat waren de samana’s. Zij konden uit iedere kaste afkomstig zijn, maar ze hadden zich uit het huiselijke leven en uit hun kaste teruggetrokken en leefden als asceten in het woud. Zij hadden geen eigen bezittingen en voorzagen in hun levensonderhoud door te bedelen. Het waren bhikkhus, wat meestal vertaald wordt als monnik, maar wat bedelaar betekent.

Zij waren in de meest letterlijke betekenis van het woord drop-outs en outcasts, maar door hun ascetische levenswandel werden ze erg gerespecteerd. Sommigen van hen verworven grote faam en ontpopten zich als leraar. Zo ontstond een rijk filosofisch landschap.

De Boeddha was een Samana. Blijkbaar had hij als leraar veel succes. Hij werd zelfs een leraar van goden en mensen genoemd. Vermits de goden tot de natuurlijke orde behoorden was dat op zich geen anomalie.

De Boeddha werd vaak geconsulteerd door brahmanen, door leken en door lokale heersers. Koning Passenadi van Kosala kwam regelmatig bij hem op audiëntie. Dat gebeurde met veel respect. De koning legde zijn koninklijke kentekenen af en boog voor de Boeddha. Het is niet moeilijk om respect te betonen en te buigen voor iemand die toch geen enkele macht heeft. Ook hier een a priori scheiding van staat en religie.

Wat ik hier schets gaat over het oude India. Onder andere door de komst van de Islam is er natuurlijk heel veel veranderd. En ook in India zijn de spanningen groot.

China

Voorbij de Himalaya en de Gobi woestijn komen we in een heel andere wereld terecht. China had uiteraard zijn rituelen, zijn teksten en zijn ‘goden’. Toen via de zijderoute monniken, artefacten, rituelen en teksten China binnensijpelden kreeg ook het boeddhisme voet aan de grond in China.

Het boeddhisme verwachtte in China hetzelfde respect en onafhankelijkheid als in India. Dat zorgde voor een grote cultuurshock. Kort geschetst: In India was het ondenkbaar dat een monnik zou buigen voor een heerser, in China was het ondenkbaar dat de heerser zou buigen voor een monnik.

Zo zien we in China tractaten verschijnen die argumenteren dat de heerser het nodige respect moet opbrengen voor de monnikspij. Soms gingen heersers daar (tot op zekere hoogte) in mee. Er werden uitwegen gezocht en gevonden. Zo werd bij voorbeeld op een bepaald moment gesteld dat de keizer de nieuwe incarnatie van de Boeddha was. Probleem opgelost. Maar in andere gevallen wekte het boeddhisme grote wrevel op, wat leidde tot vervolging van het boeddhisme.

Zo ontstond er een knipperlichtrelatie tussen China en het boeddhisme, waarin het boeddhisme dan weer omhelsd werd, dan weer vervolgd. Waarin tempels gebouwd werden en tempels platgebrand, waarin monniken gewijd werden en dan weer gedwongen tot de lekenstaat terug te keren. Bij momenten nam de overheid de organisatie van de religies gewoon over. Kloosters werden omgevormd tot staatskloosters. Om monnik te mogen worden moest je eerst van de overheid toestemming krijgen… Het is een lange en boeiende geschiedenis.

Dat neemt niet weg dat de religies een grote bijdrage hebben geleverd tot de Chinese cultuur. Dat geldt niet alleen voor het boeddhisme. In Beijing kun je het nog steeds oude observatorium bezoeken waarvan het instrumentarium gebouwd werd door de Vlaamse Jezuïet Ferdinand Verbist. De Westerse astronomie was superieur aan de Chinese. Waar de astronomie in het Westen op grote weerstand van Kerk was gestuit, werd ze in China meteen ingelijfd.

Hoe het ook zij, één ding is duidelijk, religie is oké maar ten allen tijde ondergeschikt aan de staat. Daar bestaat geen twijfel over. Zodra een religie te machtig of te rijk wordt, wordt er ingegrepen.

One size fits nobody

Er zijn veel conflicten in de wereld. Vele daarvan hebben op een of andere manier te maken met de relatie tussen kerk en staat. Het is verleidelijk om ze allemaal af te doen met een ‘one size fits all slogan’ als: scheiding van kerk en staat. Maar het is veel complexer dan dat. Om het met de woorden van de Britse auteur Terry Pratchett te zeggen: one size fits nobody.

Als we willen begrijpen wat er gebeurt moeten we proberen verder te kijken dan onze lokale concepten. Begrijpen betekent niet automatisch goedkeuren. Maar voor je iets veroordeelt is het altijd beter om te begrijpen wat er gaande is. Anders blijft het bij loze slogans.

Categorie: Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Columns, Edel Maex, Zen Tags: Brahmanen, China, Daniel Dennett, India, islam, kasten, scheiding kerk en staat, Terry Pratchett, Vlaamse Jezuïet Ferdinand Verbist

Lees ook:

  1. Boeddhisten voor Beijing
  2. 10.050 kilometer lange reis om boeddhistische monnik Kumarajiva te herdenken
  3. Dick – Schoot van de Himalaya
  4. Taigu – De uitdragers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    29 september 2024 om 20:07

    Sorry, E. Maex (acht woorden verwijderd door moderator Anna van Essen) de scheiding tussen staat en kerk is antropologisch & historisch gezien niet een “verworvenheid van Europese moderniteit (jouw woorden). Die scheiding is er altijd en overal op de wereld geweest. Het punt is dat de Europese moderniteit de scheiding in formele en bindende (grond)wetgeving heeft gecodificeerd. In meer of mindere mate heeft de rest van de wereld daar wel oren naar met uitzondering van de theocratie Vaticaanstad en de de theocratie Tibet. Of zie ik antropologisch en historisch iets over het hoofd?

  2. Elsbeth zegt

    30 september 2024 om 16:12

    Als antropoloog kan ik deze beknopte culturele uiteenzetting heel erg waarderen…

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het boeddhisme – tetralemma’s en paradoxen
    • Het jaar 2025 – dag 537 – contact
    • Amsterdam krijgt een voedselpark – een historische stap voor lokaal voedsel, agro-ecologie en gemeenschapsgrond
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • India hekelt China’s hernoeming van plaatsen op zijn grondgebied als ‘ijdel en belachelijk’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.