• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistisch universalisme

Boeddhistisch universalisme

16 september 2024 door Jules Prast

Uit de nevelen der geschiedenis duikt altijd weer de gestalte aan mij op van Chih-i (538-597). Wat is het dat de geest van deze oude heer mij heeft te zeggen?

Chih-i

Chih-i leefde als monnik op de berg Tiantai in China. India was ver weg en de herinnering aan Gautama duizend jaar oud. Chih-i boog zich over het spoor van inspiratie dat de Boeddha had achtergelaten in de legpuzzelstukjes van talloze mahayanateksten. Daaruit destilleerde hij een veelkleurige eenheid van begrip en beoefening die de dharma rijp maakte voor een bredere receptie in China en Oost-Azië.

Naar zijn verblijfplaats werd zijn school Tiantai genoemd. In de ordening van overgeleverde teksten stelde Chih-i de Lotus sutra centraal; deze bracht in zijn voorstelling de ideeën van de Boeddha ten diepste tot uitdrukking. In de beoordeling van Chih-i heeft dit mij aanvankelijk op een dwaalspoor geleid. De Lotus sutra is een prachtig boek dat de verbeelding streelt en door alle parabels heen voor Mahayana een route van rechtvaardiging uitzet naar de toekomst. Maar dat is het dan ook, een apologetisch document van anonieme hand, uit het begin van onze jaartelling, dat naast de antwoorden die het geeft, ook vele vragen bij de lezer achterlaat.

Avatamsaka sutra

Teksten rangschikken naar verondersteld belang binnen een context van een beperkt begrip van de boeddhistische geschiedenis, werd in China een kenmerkend procedé voor de lancering van de dharma bij een groter publiek in de ontwikkelde bovenlaag. Na Tiantai kwam de school van Huayan, die de Avatamsaka sutra tot de hoogste doctrinaire autoriteit verklaarde. Het had niet alleen te maken met oprechte betrokkenheid bij de zaak van de dharma, maar ook met macht, met mensen die om het primaat streden én om de gunst van het wereldlijk gezag.

Nee, je moet dieper boren voor een verklaring van mijn fascinatie met de ontwikkeling van Chinees boeddhisme in deze tijd, in het bijzonder door Chih-i. De onderliggende continuïteit in ideeënvorming is veel groter dan de keuze voor een centrale sutra. Tiantai legde een basis die in weinig verschilde van de uitwerking in de taal van Huayan. De kern van de zaak is dat Chih-i en zijn opvolgers even geraakt waren als Bodhidharma door de transmissie van de geest van de Boeddha (de boeddhanatuur) en hieromheen een veelomvattend religieus-mystiek-filosofisch gebouw optrokken, waarin ook een vorm van Zen werd mee-geprogrammeerd.

Esoterische rituelen

Bodhidharma, de legendarische stichter van Zen (Chan) in China, kan een tijdgenoot zijn geweest van Chih-i. Als je echter exclusief de lens van Zen legt over de geschiedenis, dan veroordeel je jezelf makkelijk tot een tunnelvisie. Dit is een val voor eigentijds zelfverstaan.

Chih-i was bezig met dezelfde grondtoon en zette een school op poten die, voor zover ik op grond van mijn studie van de literatuur kan zeggen, veel inclusiever was dan Zen. Hij schreef baanbrekende werken over de verschillende modaliteiten van meditatie, maar maakte ook esoterische rituelen een voertuig voor inwijding in de geheimen van de dharma. Tiantai en Huayan zijn doortrokken van pionierswerk in de geest van een universalistisch boeddhisme, een boeddhisme voor alle tijden en alle smaken. Chih-i staat ergens in een moeilijk precies te situeren begin van de ontwikkeling van deze veelzijdigheid.

Enkelvoudige receptuur

De geschiedenis is een grillige optelsom van wegen en afslagen. Tiantai baarde het Japanse Tendai dat eeuwen later uit de gratie raakte en grote hervormers als Honen en Shinran, Eisai en Dogen, en Nichiren voortbracht. Zij kozen in hun tijd voor de eenvoud van een enkelvoudige dharmareceptuur, waarbij de ene weg de andere uitsloot. En desondanks woedde in de ondergrond bij allen als een veenbrand een residu door van de universalistische geest die mede is terug te voeren op Tiantai, en dus op Chih-i.

De wegen en afslagen van de geschiedenis beïnvloeden ons begrip van onze eigen situatie. Je kunt een lijn trekken van Bodhidharma via Linji, Dogen en Hakuin, en je verlustigen in een beeld van een soeverein Zen. Bij de twintigste-eeuwse Japanse zenvernieuwer Hisamatsu kom je deze soevereiniteitsgedachte nog tegen. Bij Hisamatsu en alle zenmissionarissen die na de Tweede Wereldoorlog de westerse wereld zijn ingetrokken, kom je óók de universalistische inspiratie tegen: Zen is een antwoord op het lijden in de wereld, een weg die uit het nihilisme en het materialisme de mensheid kan terugvoeren naar de essentie van alle religie.

Op voet van gelijkwaardigheid

De onthulling in Tiantai van een grondpatroon van boeddhistisch universalisme wekt bij mij nieuwe vragen op. Ook onze cultuur kent tal van vormen van universalisme. Hoe verhoudt het een zich tot het ander? Toch is dit niet de kern, althans niet voor mij.

Chih-i bouwde voor het Chinese boeddhisme het soort Grote Tent waarover ik in mijn vorige artikel schreef. Vanuit Zen zijn Amida en nembutsu in zekere zin bijzaak, maar in een Grote Tent zouden ze er op voet van gelijkwaardigheid bij kunnen horen. Er gaat een wereld voor me open. Er is wellicht nog veel meer dan Amida en nembutsu. Boeddhisme is in de loop van de geschiedenis zo verkokerd en gespecialiseerd geraakt, maar er zijn dus meer historische voorbeelden van een inclusieve beoefening.

Chih-i was hier mede een grondlegger van. Zijn gestalte heeft op mij mogelijk zo’n magneetwerking omdat ik in het ontcijferen van zijn geheimtaal een onderliggend patroon heb voorvoeld van een inclusief boeddhisme met een veelkleuriger palet aan beoefeningsmodaliteiten dan ik in de exclusievere dharmascholen ontwaar. Misschien ben ik naïef dat ik me dit allemaal niet eerder realiseerde, maar dit is mijn leerweg, en geen andere.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast, Zen Tags: Amida, Chih-i, China, dharma, dharmascholen, Grote Tent, leerweg, Tiantai

Lees ook:

  1. De Grote Tent van Tegenspraak
  2. Waakvlam
  3. Westers boeddhisme 3
  4. Sakya Kongma Series: Poetic Wisdom

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 139 – dood went nooit
    • Schrijverssteen Annie M.G. Schmidt 
    • Ik neem toevlucht tot…. Sangha
    • Leven in het hart van vergankelijkheid
    • Menno – yoga

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.