• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De mond gesnoerd?!

De mond gesnoerd?!

13 september 2024 door gastauteur

Op het moment dat ik de kerk openlijk – online – begon te bekritiseren werd ik uitgesloten/beperkt voor 2 dagen op Facebook.

Dat kan natuurlijk toevallig zijn maar kijk eens voor jezelf, het volgende schreef ik:
‘De kerk deugt niet:

Gelooft in politiek (terwijl Jezus zei: mijn rijk is niet van deze wereld).
Gelooft in macht (terwijl Jezus zei: ik ben niet gekomen om bediend te worden maar om te dienen).
Gelooft in geld en succes (terwijl Jezus opriep om je bezittingen te delen met de armen).
Gelooft in soldaten die vechten voor hun land (terwijl Jezus zei, je andere wang toe te keren bij geweld).
Gelooft in de macht van Jezus en dat hij God is (terwijl hij de weg van liefde onderwees).
…’
Vervolgens schreef ik daarop:
‘De kerk is tot een goede-doelen-instituut geworden – niets bijzonders.’
Met de kerk bedoel ik alle christelijke gemeenten. Dus niet alleen de Rooms-Katholieke Kerk.

Ik geloof niet in de georganiseerde godsdienst, dus ook niet in het boeddhisme als godsdienst. Maar daarentegen is mijn liefde voor de Boeddha en de Christus groot.
Er zijn boeddhisten die ook geloven in geld en geweld. Dat is diep en dieptreurig, nietwaar?

Ik roep nimmer op tot geweld, mijn acties zijn beslist geweldloos maar niet zonder kritiek. Ja, kritiek kan ook pijnlijk zijn, ik weet het. Maar de vraag is dan wie of wat er dan gekwetst wordt?

Ik woon tegenover een historisch kerkje in Bloemendaal. Toen de pleuris in 2023 uitbrak tussen Hamas en Israël, zag ik geen vredesvlag gehesen worden. Terwijl diverse woningen in de buurt dat wel deden. Maar daar, door dit kerkje, heb ik wel in regelmaat zo’n regenboogvlag gehesen zien worden. Uiterst vreemd. Want het Nieuwe Testament spreekt wel over geweldloosheid en niet over het aanmoedigen of goedkeuren van de homoseksuele voorkeur.

Ze zeggen dat de Joden en de Romeinen de Jood Yeshua (Jezus) hebben veroordeeld tot de kruisdood. Je hoort vervolgens regelmatig uit de mond van christenen: ‘Als ik in zijn tijd had geleefd, had ik zeker anders gehandeld. In hem geloofd!’ – Is dat zo?

Als je nu bekrompen bent, en vastzit aan de heersende geestelijke uitleggers, dan zou je ook in de tijd van Yeshua bekrompen zijn geweest en medeschuldig aan de moord op hem.

Jezus (Yeshua) werd in zijn tijd door de heersende club als veelvraat en dronkaard omschreven en hij trok op met het uitschot in zijn tijd: hoeren en tollenaars, belastinginners voor de Romeinen.

Tegenover een Samaritaanse vrouw (Samaritanen werden door de Israëlieten als ketters beschouwd) sprak de grote leraar:

‘De vrouw zei tegen Hem: Heere, ik zie dat U een profeet bent. Onze vaderen hebben op deze berg aanbeden, en bij u zegt men dat in Jeruzalem de plaats is waar men moet aanbidden.
Jezus zei tegen haar: Vrouw, geloof Mij, de tijd komt dat u niet op deze berg, en ook niet in Jeruzalem de Vader zult aanbidden.’
(…)
‘Maar de tijd komt en is er nu, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden.
God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.’
(Johannes 4:19-21 en 23-24.)

Ik weet, heb begrepen, dat de Boeddha niet sprak over God. Maar wel over de geest van de mens. Over het denken en de invloed daarvan. Dat de mens het product is van eigen denken, voelen en handelen. En zijn advies was: Wees een licht voor jezelf.

Zowel de Boeddha als de Christus spraken hun liefde uit voor de waarheid van de geest.
Dat betekent natuurlijk de bereidheid echt voor jezelf te onderzoeken wat werkt. Maar een instituut als de kerk domineert graag en beweert het evangelie te kennen en te vertegenwoordigen.
Maar zowel de Boeddha liet alles achter zich om tot de Waarheid te komen, en Yeshua volgde ook geen bepaalde lijn, priesterlijke familie.

Tekst Nathan Rozenhart.

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, godsdienst Tags: geld, geweld, kerk, kritiek, Nieuwe Testament, uitsluiten

Lees ook:

  1. OM – Zaak verdachte die journalist in Krimpen aanviel achter gesloten deuren
  2. Dalai Lama over Britse premier- ‘het draait bij hem alleen om geld, niet om de moraal’
  3. ‘Ik word niet goed van de lucht hierbinnen’
  4. Nathan – Wat is er gebeurd met de geestelijke rebellie van de vorige eeuw?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Menno Prins zegt

    13 september 2024 om 16:13

    Een abt zei eens tegen mij: Je hebt een mysteriekerk en het Instituut Kerk. Het gaat om het eerste: het mysterie! Het tweede krijg je er doorgaans graties en voor niks bij.

  2. Nathanji Rozenhart zegt

    14 september 2024 om 08:21

    Beste Menno Prins,

    Ik ben niet geïnteresseerd in een mysteriekerk, omdat Jezus geen mysticus was. Hij was geen navelstarende leraar! Hij sprak openlijk over de betekenis van liefde en zijn eenheid met God. Als navelstarende mysticus hadden zij, zijn vijanden, hem nooit vermoord.
    En die kerk die je er gratis bij krijgt? Nou, dat lijkt dan op een geslachtziekte, na een vrijpartij.

    Er zijn – inderdaad – mensen die graag mediteren op ‘ík-ben’. En beweren dat Jezus natuurlijk niet God was maar dat iedereen ‘ik-ben’ in zich heeft. Maar hij sprak niet op die manier. Hij zei juist: Wie mij heeft gezien heeft de Vader gezien.
    Er was wel sprake van een paradox, omdat hij ook bad tot God. Maar dat deed (bijvoorbeeld) Sri Ramakrishna ook, terwijl hij ook volledig Brahman van de advaita vedanta had gerealiseerd. Hij vond het fijn, gaf de voorkeur aan, om een toegewijde van – zijn – God te zijn.

    Goed, de wereld maakt zich geen zorgen over navelstarende mensen, die zich graag wentelen in een of ander mysterie. Nee, de wereld maakt zich juist zorgen als God/de Waarheid niet langer iets is, dat zich als een mysterie openbaart.
    Gautama de Boeddha was ook geen mysticus. Hij sprak nadrukkelijk over het ontwaken en de weg ernaartoe, nietwaar? Geen een of ander mysterie van een ‘zelf’. Hij sprak juist over de afwezigheid daarvan.
    Je bent dat wat we God noemen. Het zit nergens in jou. Want dat is kinderspel. Dat is hobbyisme!
    Je bent wakker of niet.

    Met vriendelijke groet!

  3. Rafael zegt

    14 september 2024 om 11:19

    De mond gesnoerd .. op het medium facebook wel… maar maak je geen zorgen. Ze kruisigde yeshua .. maar ik hoor hem nog .. daar is geen kerk voor nodig … een wakkere geest misschien wel. liefde en vrede aan alle.

  4. Nathanji Rozenhart zegt

    14 september 2024 om 19:24

    Zeker Rafael, mooi gezegd.
    Maar je hebt ook de drie juwelen van Yeshua: Christus, het evangelie en de gemeente (kerk).

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.