• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tijd

Tijd

2 september 2024 door Dharmapelgrim

TIJD bestaat niet. TIJD ontstaat! TIJD ontstaat zodra er iets verandert.

Het doet er niet eens toe wat precies. Waar helemaal niets verandert, is TIJD afwezig.

De werkelijkheid  als geheel verandert eigenlijk nooit, doordat er altijd precies evenveel van alles is, in perfecte balans.

Maar IN de werkelijkheid verandert er wel voortdurend van alles.

En iedere verandering veroorzaakt TIJD.  De werkelijkheid als geheel is tijdloos.

Tijd wordt voor de meeste mensen pas interessant wanneer ze het gaan meten.

Ze staan er geen moment bij stil dat ze eigenlijk veranderingen observeren en daar vervolgens zelf TIJD van maken.

Voorbeelden: Mensen noemen één rondje om de zon een jaar. Ze noemen één keer om de aardas draaien een dag. Welke idioot die dag vervolgens verdeeld heeft in 24 uur van elk 60 minuten en elke minuut weer in 60 seconden weet ik niet, maar ik doe het ermee.

Grappig is dat mensen seconden ineens in weer tienen zijn gaan delen, in plaats van opnieuw in zestig stukjes. Dat in tienen delen is reken-technisch handiger.

Het gaat verder, tot honderdsten, duizendsten en zo voorts tot uiteindelijk de zogenoemde Plancktijd is bereikt.

Plancktijd heet Plancktijd omdat het is bedacht door ene meneer Planck.

Meneer Planck was een beroemd natuurkundige die leefde van 1858 tot 1947.

Hij definieerde ‘zijn’ eenheidje tijd als de tijd die licht nodig heeft om van A over de kleinst mogelijke afstand naar B te gaan.

Die kleinste afstand heet uiteraard Planckafstand.

Maar zelfs de kleinste afstand tussen A en B is een te overbruggen afstand.

Eerst was dat licht namelijk bij A en daarna was het bij B… voilà.

Dat noem ik een verandering.

In het dagelijks leven heb je er verdomd weinig aan!

Volgens mij komt de Planckafstand namelijk neer op precies één pixel energie.

En één pixel energie heeft van zichzelf geen grootte.

Het stelt niks voor.

Dat er een relatie bestaat tussen RUIMTE (de combinatie van lengte, breedte en hoogte) en TIJD, ontken ik niet.

Ruimte heeft met grenzen te maken.

Tijd ontstaat door veranderingen in die ruimte

(bron: G.O.D. en wat dies meer zij)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim Tags: Planck, tijd

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (7): Voorbereiding op de verkondiging
  2. Dharmapelgrim – Afspraken (2)
  3. Dharmapelgrim – De Maalstroom en Reïncarnatie (deel 7)
  4. Guy – dhammazaadjes – je tijd is kostbaar

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van van Kalken zegt

    2 september 2024 om 20:04

    In het boeddhisme worden wel de Drie Tijden genoemd (verleden, heden, toekomst). Als tijd een ander woord is voor beweging kom ik een heel eind, maar ik ben toch sterk geneigd om te stellen dat tijd niet bestaat. Het menselijk conceptueel denken grijpt altijd naar elk verschijnsel en brengt er liefst meetbaarheden in aan. Zoals tijd. De kunstmatige indeling in tijd is een typisch menselijke manier die het denken heeft voortgebracht om het ongrijpbare grijpbaar te maken. Het blijft echter altijd ongrijpbaar, indelingen ten spijt.
    Alles wat zich manifesteert glipt tussen onze vingers door. De enige tijd die ik ken is continuïteit van beweging.

  2. Marc Eliaert zegt

    3 september 2024 om 09:55

    Lees ook : “Je leven een bron van vreugde” door Yongey Mingyur Rinpoche over wetenschap, meditatie en geluk.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tibetaanse kunstenaars in ballingschap verontwaardigd over verwijdering van kunstwerken onder Chinese druk
    • Onder druk van China – Bangkok Arts and Cultural Centre censureert Tibetaanse en Oeigoerse werken
    • Paul Boersma – Gelijkmoedigheid omarmt het goede en het slechte…
    • Leidse kunstenaar Casper Faassen maakt een ‘Gezicht op Antwerpen’
    • Boeken – Het menselijk lichaam in 50 verhalen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.