Chinese autoriteiten verplichten de ouders van leerlingen die naar een boeddhistische school gaan in een Tibetaans gebied in het Westen van China om hun kinderen in te schrijven in door de staat beheerde residentiële scholen.
Eerder deze maand hadden de Chinese autoriteiten de boeddhistische school van het Lhamo Kirtiklooster in de provincie Sichuan gesloten, waardoor ongeveer 600 studenten werden getroffen. Een andere school in het Kirtiklooster in het district Ngaba werd ook gesloten, waardoor duizend hetzelfde lot ondergingen.
Koloniale kostscholen
Nu moeten meer dan 300 leerlingen, in de leeftijd van 6 tot 14 jaar, van de Lhamo Kirti kloosterschool zich inschrijven in wat critici van het Chinese beleid in Tibet “koloniale” kostscholen noemen, waar jonge Tibetanen worden gescheiden van hun families en les krijgen in een Chinees talig curriculum dat loyaliteit aan de Chinese Communistische Partij bevordert.
Ouders zijn momenteel verplicht om hun kinderen naar door de staat beheerde residentiële scholen te sturen en schriftelijke overeenkomsten te ondertekenen om hen niet in te schrijven in andere scholen of kloosters totdat ze volwassen zijn.
Hersenspoelen
Ouders van kinderen op de Lhamo Kirti kloosterschool moeten een document ondertekenen waarin wordt bevestigd dat hun kinderen zijn ingeschreven in een staatsinternaat in overeenstemming met artikel 16 van de Chinese wet op de bescherming van minderjarigen. In dat artikel staat dat ouders die elders werken en hun voogdijplicht over minderjarigen niet kunnen vervullen, deze taak moeten toevertrouwen aan andere volwassenen die wel als voogd kunnen optreden.
Hoewel Tibetanen hebben aangevoerd dat het sturen van hun kinderen naar boeddhistische scholen niet in strijd is met de Chinese wet, hebben overheidsinstanties hen ervan beschuldigd de kinderen te hersenspoelen met het lesprogramma dat op de boeddhistische scholen wordt gegeven. In tegenstelling tot staatsinternaten onderwijzen boeddhistische scholen Tibetaanse literatuur, Engels en boeddhistische filosofie als vakken met de Tibetaanse taal als lesmedium.