• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddha’s en Bodhisattva’s

Boeddha’s en Bodhisattva’s

21 juni 2024 door gastauteur

In Aziatische landen gaan ze anders om met het boeddhisme dan in het Westen. Waar in veel streken en stromingen de verschillende boeddha’s en bodhisattva’s worden beschouwd als écht bestaande en ze dus op een zekere manier geëerd en verafgood worden als zijnde reële entiteiten, worden in het Westen deze antropomorfe figuren meer bekeken als de verzinnebeelding van de kwaliteiten die eenieder van ons heeft en behorende tot de praktijk van de dharma.

Zo zijn er enkele bekende voorbeelden als Kwan Yin (Avalokiteshvara) die staat voor het ontwikkelen van compassie en mededogen; Amida Buddha die staat voor vertrouwen in jezelf en wat je doet; Akhshobya voor onverstoorbaarheid en het temperen van je woede en emoties. Maar boeddha’s en bodhisattva’s zijn en blijven uitsluitend bestaan in de gedachte, de actie en de aandacht of belangrijkheid die je er zelf aan geeft en ze helpen je focussen op één aspect waar je mee worstelt.

Net daar zit de belangrijkheid van ceremonieel in, wierook branden, mantra’s,  ze geven je een vertrouwd en stabiel gevoel, maar helpen je ook bij de les te blijven als het gaat om omgaan of leven en toepassen met de dharma. Ze helpen en troosten je; leggen de vinger op de wonde met dat waar je op dat moment mee zit, en dat is goed en nuttig. Echter, zoals zenmeesters ons nogal eens voorhouden: verwar de vinger die naar de maan wijst niet met de maan zelf; grijp niet naar de maan in de waterplas, dat blijft een nutteloze daad maar kijk gewoon omhoog.

In één van mijn vroegere artikelen schreef ik: Laatst las ik een artikel in het  Boeddhistisch Dagblad dat ging over de vraag of Kwan Yin echt bestond. Het antwoord is dat ze wel degelijk bestaat, dat we Kwan Yin elke dag zien: telkens als een moeder haar gevallen kind troost, een verpleegster een patiënt verzorgt, mensen oprecht bekommerd zijn om mensen. Want net zoals lijden maken ook wijsheid en mededogen deel uit van dat wat het leven nu eenmaal is. De vraag is dus niet of Kwan Yin of Amida Boeddha daadwerkelijk bestaan, maar of we ze willen zien, en vooral ervaren in ons leven. Al de rest is perceptie, niet relevant .

Verwacht dus geen oplossingen van boeddha’s en bodhisattva’s als je maar genoeg offers brengt en wierook brandt. Wat je wel kan verwachten van ze is troost en de aanzet om zelf te werken aan dat wat je uit balans brengt, er aandacht aan te schenken en zelf ermee aan de slag te gaan. Ze zijn een mythe maar wel met een levende boodschap voor onszelf, om ons te helpen bij het ontwikkelen van het juiste inzicht, de juiste intentie, juist spreken, de juiste handelingen, het juiste levensonderhoud, de juiste inspanning, de juiste aandacht en de juiste focus; of nog: de achtvoudige stappen van het boeddhistische pad die lijden tot inzicht en het beëindigen van lijden.

Tekst Marc Horemans. Foto Els Muys.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid Tags: bodisattva's, boeddha's, Kwan Yin, Marc Horemans, troost

Lees ook:

  1. Mathieu Ricard – ‘De mensheid is niet meer gewend aan dit soort wereldwijde gebeurtenissen die zich buiten ons controlerend vermogen afspelen’
  2. Coronastress en de kalmerende praktijk van het boeddhisme
  3. De androgyne ideaalmens in het boeddhisme
  4. Marc Horemans – Tussen volksboeddhisme en zen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.