• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Christenboeddhisme wordt ondergewaardeerd

Taigu – Christenboeddhisme wordt ondergewaardeerd

28 april 2024 door Jules Prast

Wat staat er centraal in de dharma, het naleven van een verhaal over een mythische boeddha en zijn pad, of het doen verminderen van het lijden in de wereld? Er zullen mensen zijn die menen dat het eerste leidt tot het tweede. Maar wat als je zo druk bezig bent met je in alle mogelijke bochten te wringen om het eerste te doen, dat je er in de praktijk niet in slaagt het tweede te bereiken?

Er zijn twee soorten sangha’s: de kleine gemeenschappen die zich toewijden aan een soort monastiek ideaal, en de grote gemeenschap van aardbewoners die hoegenaamd niet beschikt over tijd of vermogen om volgens zo’n ideaal te leven. De eerste gemeenschappen hebben ruimte voor de letter, voor de bestudering van teksten en de beoefening van ritueel. De tweede gemeenschap leeft vooral naar de geest van het boeddhisme, schikt nu eens wat bloemen voor een beeldje bij een tempel, steekt een lichtje aan voor de vrede en doet goed voor de medemens en de aarde.

Wat wanneer de mensen in het Westen zich het hoofd op hol hebben laten brengen door die in het Oosten? Wat als de mensen in het Westen, afgeknapt op de vorm, het materialisme en het misbruik van hun religie, bij vergissing andermans letter hebben overgenomen, zonder dat zij zich realiseerden dat de geest ook zonder de vorm kan?

Zestien, zeventienhonderd jaar na de periode waarin de ingebeelde boeddha met zijn pad door sommige letterknechten wordt gedateerd, hebben Honen en Shinran de historische contradicties van de boeddhaweg al geanalyseerd. Het smalle pad noemden zij de monastieke beoefening volgens de letter en het ritueel. Ook de volgers van het zichzelf noemende Grote Voertuig stichtten scholen die te vaak het smalle pad op gingen. De volksbeoefening, het brede pad, de Franciscaanse praktijk van geven om mens en dier, was bij alle aandacht voor boeddha en zijn pad eigenlijk altijd aan zijn lot overgelaten en op het tweede plan uitgekomen. De letter had de geest vergeten, de vorm had het verminderen van het lijden overgelaten aan de massa van de meelevende boeddhisten, die intuïtief de geest maar al te goed vatte.

Het is een tragische geschiedenis. Boeddhisme wantrouwt christendom, terwijl beide welbeschouwd niet draaien om hetgeen waarvoor zij worden aangezien, de uiterlijke vorm, maar om het verminderen van het lijden van de medemens. Terwijl de westerse mensheid zich suf zwoegt op meditatie, de monastieke bezigheid bij uitstek, hebben deze nieuwe vrienden van het boeddhisme de traditie centraal gezet, niet het daadwerkelijk verminderen van andermans lijden.

Evenals christendom zonder God en credo kan, is boeddhisme zonder boeddha en pad mogelijk. Alles van waarde is weerloos. Alles wat de traditie voorrang geeft boven het verminderen van het lijden van de ander, verliest zijn waarde. Christenboeddhisme wordt ondergewaardeerd. Lijden verminderen heeft alleen de geest nodig en kan de vorm missen als kiespijn.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, godsdienst, Jules Prast Tags: christendom, lijden verminderen, pad, vorm en leegte

Lees ook:

  1. Boeddhisten voor Beijing
  2. De Boeddha aan het woord tijdens meditatie
  3. Robert Keurntjes – Boeddhisme en psychologie
  4. Wester boeddhisme (3 en slot)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis zegt

    29 april 2024 om 09:21

    Now we’re talking!

  2. Ujukarin zegt

    29 april 2024 om 10:33

    Zoals wel vaker deels oneens, broeder!

    Ten eerste is Christendom zoals alle theïstische denkstijlen volgens Boeddha een dwaling (michha dithi). Het hele denken rondom een eeuwige en almachtige Schepper-God, het denken in Zonden en Schuld, is allemaal afleiding.

    En “Alles wat de traditie voorrang geeft boven het verminderen van het lijden van de ander, verliest zijn waarde” gaat voorbij aan de grote vraag of de Christelijke benadering van lijden wel dezelfde is als de boeddhistische. Ik neig naar een duidelijk neen; de boeddhist maakt onderscheid tussen Medelijden (een valkuil) en Mededogen (gebaseerd op echte Wijsheid, en op inzicht wat de ‘lijdende’ persoon echt nodig heeft.

    Natuurlijk is het zo dat boeddhisten die met geëngageerde actie bezig zijn samenwerking kunnen hebben met projecten/vrijwilligers geïnspireerd door Christendom, Islam, Hindoeïsme of noem maar op. In die gebieden waar je besluit tot dezelfde idealistische akties over te gaan voor pakweg armoedebestrijding, eenzaamheid tegengaan of milieu-akties (geweldloos danwel geweldsarm, zie m’n recente schrijfsel over Upaya). Maar let op waar de motivatie dezelfde is danwel verschilt. De Gotami sutta, waar aan Boeddha gevraagd wordt wat nu écht handelen volgens zijn leer is, geeft richting:

    “Gotami, die dingen waarvan je zou kunnen weten: ‘Deze dingen leiden (1) tot hartstocht, niet tot passieloosheid; (2) tot ketening, niet tot onthechting; (3) tot opbouwen, niet tot ontmanteling; (4) tot sterke verlangens, niet tot weinig verlangens; (5) tot ontevredenheid, niet tot tevredenheid; (6) tot gezelschap, niet tot afzondering; (7) tot luiheid, niet tot het opwekken van energie; (8} tot moeilijk te ondersteunen, niet tot eenvoudig te ondersteunen,’ dien je beslist te herkennen; ‘Dit is niet de Dhamma, dit is niet de discipline, dit is niet het onderricht van de Leraar’.

    Maar Gotami, deze dingen waarvan je zou kunnen weten: ‘Deze dingen leiden (1) tot passieloosheid, niet tot hartstocht; (2) tot onthechting, niet tot ketening; (3) tot ontmanteling en niet tot opbouwen; (4) tot weinig verlangens, niet tot sterke verlangens; (5) tot tevredenheid, niet tot ontevredenheid; (6) tot afzondering, niet tot gezelschap (7) tot het opwekken van energie, niet tot luiheid; (8) tot eenvoudig te ondersteunen, niet tot moeilijk te ondersteunen,’ dien je beslist te herkennen; ‘Dit is de Dhamma, dit is de discipline, dit is het onderricht van de Leraar.’”

    Want in veel niet-boeddhistisch aktivisme (en soms ook bij hen die zeggen Dharma te volgen) zie ik volop verkeerde/gehechte passie, veel ‘fighting for peace’, tot verlangens/hechting, tot groepsdwang-i.p.v. afzondering.
    En als Boeddhist zou ik me toch achter de oren krabben voordat ik me daarin, onder welke naam dan ook, zou laten meeslepen. Net als veel geëngageerde bewegingen in pakweg China/Japan niet “boeddhisme zonder boeddha en pad” zijn maar de hele kern van boedddhisme overboord gegooid hebben, en niet direct inspiratie voor hier zijn…

    Met gevouwen handen,

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.