• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Dode dharmataal

Taigu – Dode dharmataal

4 april 2024 door Jules Prast

“Aujourd’hui, maman est morte. Ou peut-être hier, je ne sais pas.”

Vandaag is moeder gestorven. Of misschien gisteren, ik weet het niet.

Het zijn de openingswoorden van L’étranger (De vreemdeling), een roman van de Frans-Algerijnse auteur Albert Camus.

Schrijver dezes houdt van literatuur en poëzie. Zozeer zelfs, dat hij na twaalf jaar studie boeddhisme heeft laten varen. Aan literatuur en poëzie zou hij de resterende jaren van zijn leven wijden, had hij zich voorgenomen.

Hij houdt ook van cryptogrammen. Pas had hij zitten piekeren over een woord van negen letters. “Spreekt graag in oosterse raadseltaal en kan ook de lul uithangen,” luidde de omschrijving. Uiteindelijk had hij “zenleraar” neergepend in de lege vakjes. Er waren nog geen kruisende woorden ingevuld, dus hij moest afwachten of zijn oplossing de juiste was.

Vreemdeling in de wereld had hij zich altijd gevoeld. Alsof hij telkens weer onhandig een rol speelde in een toneelstuk waarin hij middenin verzeild was geraakt zonder het begin of einde ervan te kennen. Alleen had hij tot dusver de valbijl weten te vermijden, anders dan Meursault, de hoofdpersoon van L’étranger, die op de laatste bladzijden van het boek wacht op zijn executie door de guillotine. Al is zoveel duidelijk dat de film van het leven voor ons allen even abrupt zal eindigen als deze begonnen is.

Pas wanneer het oog zich opent, bestaat de wereld, merkt Arthur Schopenhauer op. Dus wanneer het oog zich definitief sluit, mogen wij hieruit opmaken, houdt ook de wereld op te bestaan.

Het is in die zin een geruststellende gedachte, dat het gehop van de ene rol van vreemdeling naar de andere in ieder geval tijdelijk een einde kent. Voordat de elementen opnieuw een mensenkind voortbrengen met een bewustzijn waaraan een film zich begint af te spelen, moet er toch een geruime tijd zijn voorbijgegaan. En als zo’n kind uit de moederbuik tevoorschijn komt zetten, wie zegt dan dat het een voortzetting is van een eerder leven? Al deze dingen wist hij zo zeker niet meer.

Je kunt zeggen dat Meursault in al zijn vreemdelingenschap een lijdende mens was. Je kunt hetzelfde zeggen van Harry Haller, de hoofdpersoon van De steppewolf van Hermann Hesse, een l’étranger avant-la-lettre. Van Adrian Leverkühn uit Thomas Manns Doctor Faustus. Tragische figuren uit tragische tijden.

Had het vak vergelijkende letterkunde bestaan op de middelbare school, mijn lieve hemel, wat had hij daar als docent zijn hart en ziel in kwijt gekund. Of was hij als leraar temidden van de jeugd met hun eigen besognes evenzeer een zonderling geweest? Want zoveel staat vast dat tijd, plaats en situatie een duizelingwekkende veranderlijkheid kennen, die een stempel drukt op de betekenis van literatuur en poëzie. En zie het tempo hiervan maar bij te benen.

Hij moest denken aan literatuur uit de krakersperiode, Plaatstaal van Natasha Gerson en Advocaat van de Hanen van Adri van der Heijden. Ging dit over lijdende mensen in tragische tijden? Als er iemand is die ertoe in staat zou zijn en het zou willen, dan kun je alles uit alle periodes duiden in menselijke tragiek en boeddhistisch lijden, maar of het hoogstaande literatuur of poëzie zou voortbrengen, hij waagde het te betwijfelen.

Boeddhisme heeft iets hopeloos ouderwets, evenals het rooms-katholicisme. Ieder kan uit een historische ontwikkeling van twintig, vijfentwintig eeuwen iets kiezen wat van zijn of haar gading is en op basis van eruit opgedane inspiratie en bijkomende uitleg er op los geloven. Het levert echter nauwelijks levende, eigentijdse literatuur of poëzie op, verbeelding die mensen aanspreekt en grijpt en zich in nieuwe vormen voortplant. Wat is de toekomst van een dode dharmataal die bij gebrek aan levende verbeelding moet steunen op exegese van begrippen uit een eeuwenoude voorstellingswereld?

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie Tags: Albert Camus, de vreemdeling, dode dharmataal, Hermann Hesse, kiezen, lijden, ouderwets, voorstellingswereld

Lees ook:

  1. Taigu – De Boeddha als feestbeest
  2. Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (4)
  3. Spijtlijden en twee pijlen van de Boeddha
  4. De kaars en de vlam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jeroen Bokhoven zegt

    6 april 2024 om 12:14

    De dharma is wat het is. “Ouderwets” ed zit in jouw hoofd….Als je wilt dat het boeddhisme poëzie oplevert zal je ze zelf moeten schrijven. Succes!

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.