• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Nathan – De nieuwe mens

Nathan – De nieuwe mens

14 maart 2024 door gastauteur

Kunnen we wel goed doen, bijvoorbeeld door middel van politiek? Of kan alleen een goed mens goed doen?

In de hele wereld proberen regeringen het beste ervan te maken voor het volk, de schurkenstaten even hier buitengesloten. Misschien wordt de kwaliteit van drinkwater aangepakt. Of betere wegen aangelegd voor het handelsverkeer. Of gewerkt aan betere ziekenhuizen. En dergelijke. Maar al die landen zetten bij een grote oorlog ook het volk in. Politici hebben twee gezichten.

Een goed mens is niet alleen verbonden met zijn directe omgeving maar ook met verdere landstreken en andere landen. Ja, hij/zij voelt zich verbonden met de gehele aarde, zelfs met het oneindige prachtige universum. Hij ervaart niet alleen de schoonheid van een grassprietje maar ook dat van een zonsondergang. Omdat hij ook van dieren houdt, eet hij liever geen vlees. En omdat hij een wereldburger is en niet gebonden aan welk land ook, zal hij niet naar wapens grijpen. Als je geen nationalist bent, voor welk land zal je dan strijden? En omdat zelfs binnen een democratie: misdaad, drugsgebruik, vrouwenhandel, corruptie, milieuverontreiniging, aanwezig is, hoeft men democratie niet te idealiseren.

Doe gewoon goed, als je dat kunt doen maar bind (onderwerp) je daarbij niet aan nationalisme, godsdienst, huidskleur, afkomst. Alle levende wezens op aarde, mens en dier, vermijden lijden. Als je geen leugenaar bent, blijf je verbonden met alles en iedereen. Als er sprake is van liefde in je hart, sta je ook open voor anderen. Als je niet vastzit aan je bezittingen, zal je kunnen delen.

Maar mensen lijken vaak helemaal geen zin te hebben in een ander mens te worden. De politiek moet handelen. Ze stemmen liever op een bepaalde partij. Er wordt liever meer belasting betaald. En als het fout gaat, wassen alle kiezers hun handen in onschuld. Net als de papzak met ijs en chips kijkende naar een voetbalwedstrijd op teevee, natuurlijk er zelf niets aan kan doen, dat zijn favoriete speler die dag zo slecht scoort.

Apathie en gespletenheid beheerst de mens. En daar kom je niet uit als mens(heid) door te beweren dat de oorzaak het brein is. Of te bidden tot Boeddha of tot Christus of tot…Of je ouders de schuld te geven, je opvoeding.

In Nederland, en België, gebruiken zo’n 1,2 miljoen mensen Prozac. Dat is 2,4 miljoen op de 28 miljoen (beide landen bij elkaar). En dan hebben we het hierbij nog niet over het gebruik van wiet en dergelijke. En wat dacht je verder van het drinken van alcohol om te ontspannen en te verdoven?

Goed, we weten onszelf goed te verdoven. Daarom zei de Boeddha ook: het leven is lijden. Nu zijn er veel jongeren die dat lijden niet kunnen plaatsen en vervolgens maar dood willen. Dat lijkt op een soort recht tegenwoordig of vergis ik me hier?

Op het moment dat we het lijden als individu echt onder ogen zien, gaan we ook kijken of dat we daaraan iets kunnen doen als individu. Net als de Boeddha dat deed in zijn tijd. Maar als alles door anderen (politiek, priesters, psychiaters, medicatie etc.) moet worden opgelost. Zal de goede mens als een bedreigd diersoort geheel uitsterven hier op aarde.

Tekst Nathan Rozenhart

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Nathan Tags: goede mens, lijden, uitsterven

Lees ook:

  1. Nathan – Het leven is pijnlijk, nou en?
  2. Bestaat het ego? En wat is het dan?
  3. Guy – Een onzuivere vs. een zuivere geest
  4. Taigu – De Boeddha als feestbeest

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Inge Veerkamp zegt

    14 maart 2024 om 19:32

    Nathan,

    ‘Goede’ mensen bestaan alleen bij de gratie van ‘slechte’ mensen volgens mij! DUALITEIT Goed of slecht op zichzelf heeft geen inhoud…

    Inge

    • Nathan. Rozenhart zegt

      15 maart 2024 om 08:55

      Beste Inge,

      Je kunt ook gewoon kijken naar oorzaak en gevolg. Wat bepaalde daden en gedachten tot gevolg hebben. Jij, mag het omschrijven zoals je het wilt. Feiten blijven feiten. Wat je zaait zul je mogelijk oogsten.

      Mvgroet

  2. Siebe zegt

    15 maart 2024 om 11:42

    Hoewel heel veel mensen vinden dat de wereld met de dag gekker wordt, toch wordt het steeds gekker. Geen Jezus, Nathan, Krishnamurti, Boeddha, lijkt er wat aan te kunnen doen. Alsof de geest uit de fles is.

  3. Nathan. Rozenhart zegt

    15 maart 2024 om 13:02

    Beste Siebe,

    Er was een arts (wetenschapper) die tegen zijn patiënt zei: ‘U heeft maar voor kort nog te leven. We hebben alles geprobeerd maar helaas!’
    De patiënt kwam gedesillusioneerd thuis maar opeens was daar een innerlijke duidelijke stem: ga naar deze persoon die daar leeft. Omdat de patiënt toch niets meer te verliezen had, volgde deze de stem.
    De patiënt werd tijdens een gebedsdienst genezen. Er was geen terugval, zelfs niet na een jaar.
    (Dit soort verhalen heb ik heel veel gehoord, ook uit de eerste hand.)
    Ik denk dat we onszelf als samenleving niet moeten laten demoniseren door heren en dames politici. Er zijn ook andere krachten betrokken bij de samenleving. ;)

    • Siebe zegt

      15 maart 2024 om 15:12

      Hoi Nathan, Ik geloof dat er iets groters speelt wat er toe leidt dat alles grover wordt, chaotischer, grilliger, meer uit balans. Het zit in de lucht, als het ware. Het lijkt iets onvermijdelijks. Boeddhisme erkent ook donkere en lichtere perioden.

      • Nathan. Rozenhart zegt

        16 maart 2024 om 17:05

        Klopt, Siebe,

        Maar binnen het boeddhisme wordt ook gesproken over de Maitreya (de nieuwe mens?), die voor vrede zal zorgen.

    • kees moerbeek zegt

      15 maart 2024 om 16:43

      Het zal, en overigens hoef je geen politicus/politica te zijn om te demoniseren. Iemand die door zijn ouders Siebe of Nathan (niet de Nathan de Wijze van Lessing) genoemd wordt of iets anders, kan dat dit ook heel goed: het is een keuze.

      Politici, demonen en andere krachten die betrokken zouden zijn bij de samenleving, al met al lijkt het voor mij op nabauwen van ultra-rechtse prietpraat om anderen de stuipen op het lijf te jagen. Dat :) suggereert dat het een geheimpje van ingewijden is, de anderen zijn onwetend van die krachten: “wink, wink, nudge, nudge”, op z’n Monty Python’s.

      Doe effe normaal :-)

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Veelwoordig is het onweten, want er zijn geen woorden voor
    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
    • Renske – haiku 11 – strandwandeling
    • Ardan – delen…
    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.