Kunnen we wel goed doen, bijvoorbeeld door middel van politiek? Of kan alleen een goed mens goed doen?
In de hele wereld proberen regeringen het beste ervan te maken voor het volk, de schurkenstaten even hier buitengesloten. Misschien wordt de kwaliteit van drinkwater aangepakt. Of betere wegen aangelegd voor het handelsverkeer. Of gewerkt aan betere ziekenhuizen. En dergelijke. Maar al die landen zetten bij een grote oorlog ook het volk in. Politici hebben twee gezichten.
Een goed mens is niet alleen verbonden met zijn directe omgeving maar ook met verdere landstreken en andere landen. Ja, hij/zij voelt zich verbonden met de gehele aarde, zelfs met het oneindige prachtige universum. Hij ervaart niet alleen de schoonheid van een grassprietje maar ook dat van een zonsondergang. Omdat hij ook van dieren houdt, eet hij liever geen vlees. En omdat hij een wereldburger is en niet gebonden aan welk land ook, zal hij niet naar wapens grijpen. Als je geen nationalist bent, voor welk land zal je dan strijden? En omdat zelfs binnen een democratie: misdaad, drugsgebruik, vrouwenhandel, corruptie, milieuverontreiniging, aanwezig is, hoeft men democratie niet te idealiseren.
Doe gewoon goed, als je dat kunt doen maar bind (onderwerp) je daarbij niet aan nationalisme, godsdienst, huidskleur, afkomst. Alle levende wezens op aarde, mens en dier, vermijden lijden. Als je geen leugenaar bent, blijf je verbonden met alles en iedereen. Als er sprake is van liefde in je hart, sta je ook open voor anderen. Als je niet vastzit aan je bezittingen, zal je kunnen delen.
Maar mensen lijken vaak helemaal geen zin te hebben in een ander mens te worden. De politiek moet handelen. Ze stemmen liever op een bepaalde partij. Er wordt liever meer belasting betaald. En als het fout gaat, wassen alle kiezers hun handen in onschuld. Net als de papzak met ijs en chips kijkende naar een voetbalwedstrijd op teevee, natuurlijk er zelf niets aan kan doen, dat zijn favoriete speler die dag zo slecht scoort.
Apathie en gespletenheid beheerst de mens. En daar kom je niet uit als mens(heid) door te beweren dat de oorzaak het brein is. Of te bidden tot Boeddha of tot Christus of tot…Of je ouders de schuld te geven, je opvoeding.
In Nederland, en België, gebruiken zo’n 1,2 miljoen mensen Prozac. Dat is 2,4 miljoen op de 28 miljoen (beide landen bij elkaar). En dan hebben we het hierbij nog niet over het gebruik van wiet en dergelijke. En wat dacht je verder van het drinken van alcohol om te ontspannen en te verdoven?
Goed, we weten onszelf goed te verdoven. Daarom zei de Boeddha ook: het leven is lijden. Nu zijn er veel jongeren die dat lijden niet kunnen plaatsen en vervolgens maar dood willen. Dat lijkt op een soort recht tegenwoordig of vergis ik me hier?
Op het moment dat we het lijden als individu echt onder ogen zien, gaan we ook kijken of dat we daaraan iets kunnen doen als individu. Net als de Boeddha dat deed in zijn tijd. Maar als alles door anderen (politiek, priesters, psychiaters, medicatie etc.) moet worden opgelost. Zal de goede mens als een bedreigd diersoort geheel uitsterven hier op aarde.
Inge Veerkamp zegt
Nathan,
‘Goede’ mensen bestaan alleen bij de gratie van ‘slechte’ mensen volgens mij! DUALITEIT Goed of slecht op zichzelf heeft geen inhoud…
Inge
Nathan. Rozenhart zegt
Beste Inge,
Je kunt ook gewoon kijken naar oorzaak en gevolg. Wat bepaalde daden en gedachten tot gevolg hebben. Jij, mag het omschrijven zoals je het wilt. Feiten blijven feiten. Wat je zaait zul je mogelijk oogsten.
Mvgroet
Siebe zegt
Hoewel heel veel mensen vinden dat de wereld met de dag gekker wordt, toch wordt het steeds gekker. Geen Jezus, Nathan, Krishnamurti, Boeddha, lijkt er wat aan te kunnen doen. Alsof de geest uit de fles is.
Nathan. Rozenhart zegt
Beste Siebe,
Er was een arts (wetenschapper) die tegen zijn patiënt zei: ‘U heeft maar voor kort nog te leven. We hebben alles geprobeerd maar helaas!’
De patiënt kwam gedesillusioneerd thuis maar opeens was daar een innerlijke duidelijke stem: ga naar deze persoon die daar leeft. Omdat de patiënt toch niets meer te verliezen had, volgde deze de stem.
De patiënt werd tijdens een gebedsdienst genezen. Er was geen terugval, zelfs niet na een jaar.
(Dit soort verhalen heb ik heel veel gehoord, ook uit de eerste hand.)
Ik denk dat we onszelf als samenleving niet moeten laten demoniseren door heren en dames politici. Er zijn ook andere krachten betrokken bij de samenleving. ;)
Siebe zegt
Hoi Nathan, Ik geloof dat er iets groters speelt wat er toe leidt dat alles grover wordt, chaotischer, grilliger, meer uit balans. Het zit in de lucht, als het ware. Het lijkt iets onvermijdelijks. Boeddhisme erkent ook donkere en lichtere perioden.
Nathan. Rozenhart zegt
Klopt, Siebe,
Maar binnen het boeddhisme wordt ook gesproken over de Maitreya (de nieuwe mens?), die voor vrede zal zorgen.
kees moerbeek zegt
Het zal, en overigens hoef je geen politicus/politica te zijn om te demoniseren. Iemand die door zijn ouders Siebe of Nathan (niet de Nathan de Wijze van Lessing) genoemd wordt of iets anders, kan dat dit ook heel goed: het is een keuze.
Politici, demonen en andere krachten die betrokken zouden zijn bij de samenleving, al met al lijkt het voor mij op nabauwen van ultra-rechtse prietpraat om anderen de stuipen op het lijf te jagen. Dat :) suggereert dat het een geheimpje van ingewijden is, de anderen zijn onwetend van die krachten: “wink, wink, nudge, nudge”, op z’n Monty Python’s.
Doe effe normaal :-)