• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Vergeten wijsheid

Vergeten wijsheid

20 februari 2024 door Erik Hoogcarspel

De ellende die het gevolg is van anarchie is van de volgende aard. Op de eerste plaats hebben mensen geen tijd voor hun privezaken en maken zich zorgen om het meest onplezierige dat er is, de politiek, en niet om hun eigen zaken. Het geld potten ze wegens het gebrek aan vertrouwen en solidariteit op en laten ze niet rollen, zodat de schaarste ontstaat, ook al is er veel van.

De lotgevallen, zowel de verliezen als de successen, leiden tot tegengestelde reacties. Succes is namelijk niet veilig tijdens anarchie, maar is doelwit van aanslagen, terwijl mislukkingen niet worden weggemoffeld, maar juist worden versterkt vanwege het gebrek aan vertrouwen en solidariteit.

Er ontstaat eerder een externe oorlog en eerder interne strijd vanwege dezelfde oorzaak, en als ze zich al niet eerder voordoen, dan zijn ze dit resultaat. Het gevolg is dat je voortdurend met politiek bezig bent vanwege de wederzijdse intriges, waardoor je juist continu op je hoede moet zijn en tegen elkaar moet samenzweren. (bladzijde 62) 

Herkenbaar? Dit schreef een Griekse filosoof in de vijfde eeuw voor het begin van onze jaartelling. Zijn naam was Antisthenes en hij was de belangrijkste leerling van de bekende filosoof Socrates. Nadat zijn leermeester in een politiek proces veroordeeld werd tot de gifbeker, stichtte hij zijn eigen school. De volgers van deze school werden later bekend onder de naam “cynici”, naar kynos, het Griekse woord voor hond. Een cynicus is in de huidige opvatting iemand die weigert erop te vertrouwen dat alles goed komt, het tegendeel van een optimist. Deze betekenis is een erfenis van de christelijke theologie, die elke andere levensopvatting bewust in een kwaad daglicht stelde. Oorspronkelijk waren de cynici echter mensen die vol overtuiging streefden naar een positief ideaal: de verlossing van het onvermijdelijke levensleed. De leer van de cynici heeft danook veel raakpunten met het oorspronkelijke boeddhisme.

Levenskunst

De leer van de cynici is echter voor een groot deel verloren gegaan. Dit komt doordat de meesten van hun teksten niet bewaard zijn gebleven. In het boek van Diogenes Laertius, de geschiedschrijver uit de derde eeuw, staat bijvoorbeeld een lijst van 60 boeken die Antisthenes geschreven zou hebben. Daarvan zijn alleen maar fragmenten en citaten over. Dit geldt ook voor de andere cynici. Dit is jammer, want hierdoor kennen we Socrates alleen uit het werk van Plato. Gewoonlijk neemt men aan dat Plato een belangrijke leerling was van Socrates, maar er zijn redenen om hieraan te twijfelen. De cynici vonden Plato in elk geval een bedrieger. Plato was echter rijk en kon goed schrijven. Daardoor kon hij zijn boeken gemakkelijk verspreiden en werden ze veel gelezen. Ze spraken de gegoede burgerij en de adel erg aan. Zo werd hij de grondlegger van een belangrijke filosofische school en van de christelijke theologie en mystiek.

Voor de cynici lag bovendien, in navolging van Socrates, de nadruk niet zozeer op het lezen of schrijven van boeken, maar op de levenspraxis. Ze onderwezen vaak door het tonen van voorbeelden. Een bekend voorbeeld hiervan is dat Diogenes van Sinop op klaarlichte dag op een drukke markt tussen de mensen doorliep roepende “ik zoek een mens, ik zoek een mens”. Wat hij hiermee wilde zeggen wordt pas duidelijk als je begrijpt dat hij in een een heftige discussie was verwikkeld met Plato. Deze verkondigde dat je gelukkig kunt worden door het leren kennen van de bovenaardse essenties van de dingen. Als je daar maar lang mee doorgaat, dan begrijp je volgens hem uiteindelijk de allerhoogste essentie, de essentie van de essenties en dat is de eenheid van schoonheid, waarheid en goedheid. Diogenes wilde laten zien hoe belachelijk het is om naar hogere essenties te zoeken van iets wat zich vlak voor je neus afspeelt. Een ander voorbeeld is dat dezelfde Diogenes zichzelf in het openbaar bevredigde. Ook dit was bedoeld om Plato te weerleggen. Plato betoogt in zijn dialoog “Het Symposium” dat je via erotiek tot liefde komt en via liefde tot wijsheid. Diogenes laat zien dat erotiek voornamelijk bestaat uit het krabben waar het jeukt en dat dit met liefde en wijsheid niets te maken heeft.

De erfenis van de cynici is dus minder bekend, maar deze is deze niet helemaal verloren gegaan. Ten eerste staan de cynici aan de wieg van een andere zeer bekende filosofische school: de Stoa. Dit was als het ware cynisme voor amateurs. De stoïci bewonderden de cynici, maar vonden hun levenswijze te ascetisch en te radicaal. Uiteindelijk leefden de cynici net als de boeddhistische monniken en de sadhoes in India als zwervende bedelaars. Een stoïcijn is juist iemand die zijn plicht doet en een waardevol lid wil zijn van de samenleving.

De cynici hebben ook op andere scholen veel invloed gehad, om te beginnen op de sceptici, een school die aan het einde van de vierde eeuw v.j. opkwam. Verder hebben latere filosofen, waaronder Nietzsche, zich in de loop van de geschiedenis door de cynici laten inspireren. In hun eigen tijd waren de cynici de filosofen die onder het volk het meest populair waren.

Miskend

Doordat de filosofie onder invloed van Plato en het christendom van een levenspraxis tot lees- en schrijfcultuur is verworden, zijn de cynici in de vergetelheid geraakt. De meeste latere filosofen hadden meer belangstelling voor het bedenken van ingewikkelde begripssystemen en het bekvechten erover dan voor het toepassen van hun gedachten op hun eigen leven. Ze keken neer op het eigen lichaam en op het alledaagse leven. Daardoor hebben ze nooit begrepen welke diepgaande persoonlijke transformatie de cynici en ook de sceptici eigenlijk nastreefden. Je kunt het leven van de cynicus vergelijken met het leven van iemand die traint voor een triatlon. De cynicus Diogenes van Sinop legt dit uit op bladzijde 43 aan een koopman die zijn leerling wil worden:

Eerst neem ik je mee om je rijkdom af te leggen en je met armoede op te sluiten en doe ik je een oude mantel om. Daarna zal ik je dwingen te zwoegen en af te zien, door op de grond te slapen, water te drinken en je te voeden met wat er voorhanden is. Dan zul je je bezittingen, als je die hebt, op mijn bevel naar de zee dragen en erin smijten. Je zult je echtgenote, je kinderen en je vaderland aan je laars lappen en het zal je allemaal worst wezen. Dan zul je je vaderlijk huis verlaten en je intrek nemen in een graf of een eenzaam hutje of ja, een pot! Je knapzak moet vol met bonen zitten en met aan weerszijden beschreven boekrollen. Als je dit hebt gedaan, dan zul je ook zeggen dat je gelukkiger bent dan de Perzische koning en als iemand je afranselt of martelt, zul je niets daarvan als een kwelling ervaren.

Net als de boeddhistische monniken leefden de cynici dus in absolute armoede en buiten de samenleving. Diogenes zelf woonde in een liggende amfora, een langwerpige kruik, die wel 2 meter lang kon zijn en waar hij wat stro in had uitgestrooid. Dit wordt in de bovenstaande vertaling “een pot” genoemd. De cynici waren gekleed in een enkele dikke ruwe mantel en hadden meestal een leren rugzak en een lange stok. Hun basisvoedsel bestond uit wilde kruiden en lupinebonen. Net als in het oude boeddhisme was deze levenswijze echter niet bedoeld om een god te dienen of om een ethisch ideaal te verkondigen, maar om een persoonlijke transformatie te bewerkstelligen, waardoor men een absoluut innerlijk geluk ervaarde. Dit geluk, dat door de boeddhisten het nirvāṇa wordt genoemd, werd en wordt in het westen nog steeds niet goed begrepen. Men vermoedt dat mystici zoiets tijdelijk ervaren in hun extasen, maar niemand heeft door dat er een manier van leven bestaat waaruit al het leed is verdwenen en dat dit bovendien niets met religie te maken heeft.

Schatgravers

Gelukkig hebben verschillende auteurs in de loop van de geschiedenis geprobeerd om de weinige teksten van de cynici die nog bewaard zijn gebleven, te verzamelen en te publiceren. Een van de resultaten daarvan ligt nu voor me en het is een flinke pil van 380 bladzijden. De lezer vindt hier een korte levensbeschrijving van maar liefst 15 cynische filosofen en hun bewaarde tekstfragmenten en uitspraken. Vaak zijn het niet meer dan korte fragmenten van drie, hooguit vier regels. Je zou er heel goed een scheurkalender van kunnen maken, of ze in een programmaatje stoppen waarmee elke keer als je je mobiel opstart er een op je scherm verschijnt. Daarnaast bevat het boek van sommige filosofen ook langere fragmenten, zelfs dialogen en brieven.

Een mooi boek

Het is een veelkleurige verzameling, met heel veel scherpe observaties en diepe inzichten, die meestal met humor worden gebracht. De vertaling leest vlot. Ik heb alleen wel een probleempje met de keuze van de vertaler om het Griekse woord areté, dat gewoonlijk wordt vertaald als “deugd” of “uitmuntendheid”, te vertalen als “sociaal goed functionerend mens”. Deze vertaling maakt hij zelf twijfelachtig door op bladzijde 23 te beweren dat “de cynici het individualisme op de spits hebben gedreven”. Blijkbaar was hij toch nog blind voor de innerlijke transformatie die het cynisme voorstaat.

Het boek is een vertaling in het Nederlands van de eerste zes hoofstukken van het boek van Georg Luck (1926 – 2013): Die Weisheit der Hunde. Texte der antiken Kyniker in deutscher Übersetzung met Erläuterungen, (Alfred Kröner, Stuttgart 1997). De rest van het boek is niet opgenomen omdat dit gaat over het latere cynisme in het Romeinse rijk. De vertaling met raadpleging van de bronteksten van Gerard Janssen leest vlot, maar is soms niet helemaal correct. Het woord “pot” voor amfora in bovenstaand fragment is daar een voorbeeld van.  Hij noemt ook een onware uitspraak ‘een valse” en dat is niet volgens het filosofische woordgebruik. Er is met de uitspraak immers zelf niets mis, hij slaat alleen maar nergens op.

Goverdien Hauth-Grubben heeft de inleidende teksten vertaald. Het boek was al eens te koop, uitgegeven door uitgeverij Bornmeer (2011). Nu heeft Uitgeverij Noordboek het stokje overgenomen (en natuurlijk aan de titel zitten frunniken) en daar mogen we blij om zijn. De teksten zijn heerlijk om te lezen en een bron van een soort wijsheid die vandaag de dag erg hard nodig is. Uiteindelijk gaat het hier om een westerse verwant van het boeddhisme.

Georg Luck: Levenskunst uit de Griekse oudheid, teksten van de Griekse cynici, Vert. Gerard Janssen en Goverdien Hauth-Grubben, Noordboek, Gorredijk 2024, paperback 380 bladzijden

 

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Geluk Tags: Antisthenes, armoede, cynici, Diogenes Laertius, Diogenes van Sinop, filosofische school, Georg Luck, Goverdien Hauth-Grubben, kynos, Nietzsche, nirvana, Plato, samenleving, Socrates, Stoa

Lees ook:

  1. Woef hé…een signalering
  2. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)
  3. Boekbespreking – De wereld vóór God
  4. Op een waarheid kun je niet lopen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.