• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (45):  Barmhartigheid

Over de Lotus-soetra (45):  Barmhartigheid

30 oktober 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. We naderen het einde van de soetra, maar zijn nog niet aan het einde. Deze keer:

Barmhartigheid

Wat hebben Kanzeon, Quanyin, Chenrézik en nog een hele reeks andere namen zoals Quan Thế Âm, Preah Mae Kun Si Im, Natha Deviyo, Kab Yeeb en Seto Machindranath met elkaar te maken? Wel… het zijn allemaal namen voor een en dezelfde figuur, namelijk de bodhisattva van barmhartigheid, ook bekend als Avalokiteshvara, belichaamd in de Dalai Lama. Het vijfentwintigste hoofdstuk van de Lotus-soetra is volledig aan hem gewijd, of aan haar, daar wil ik van af zijn. In het ene land is het namelijk een man, in het andere een vrouw, al dan niet goddelijk. Hem of haar… het maakt voor mij eigenlijk niets uit. De bodhisattva van barmhartigheid vind ik ook terug in Moeder Maria. Vergelijk deze teksten maar eens:

  • Gij die de weeklanken van de wereld aanhoort, die zuiver zijt en heilig, bij ons is geen twijfel, bij U zijn wij veilig! Bij U willen wij zijn (…) en uw barmhartige ogen zien neer op al wat leeft … (Lotus soetra)
  • Wees gegroet, o Koninginne, moeder van barmhartigheid, ons leven, onze vreugde, onze hoop… sla op ons uw barmhartige ogen … (Salve Regina)

Het draait om barmhartigheid, om liefdevolle aandacht voor al wat leeft in dit dal van tranen. Over de hele wereld, in alle culturen, door alle tijden, smeken de mensenkinderen niet om bommen en granaten, maar om barmhartigheid. Wees ons genadig.

Maar wat is dat eigenlijk, barmhartigheid? Het is nauw verbonden met rechtvaardigheid en naastenliefde. Het heeft in ieder geval weinig van doen met ‘ ikke meer dan jij’ maar evenmin met een medelijdend ‘gossie, wat ben jij zielig’. Je kunt barmhartigheid ook niet uitbesteden of voorbehouden aan iemand anders, zelfs al heet die ander Kanzeon, Chenrezig of Moeder Maria. Deze figuren, mannelijk of vrouwelijk, bodhisattva, godin of ‘moeder Gods’…. Hij of zij is een voorbeeld voor ons, niets meer en niets minder.  Zijn / haar hele existentie vindt rechtvaardiging in de oproep tot navolgen. Wanneer je dus denkt dat je jouw nood bij hem of haar kunt neerleggen zonder zelf iets te doen, dan heb je er niks van begrepen. Je komt geen stap dichter bij wat dan ook, laat staan bij het realiseren van jouw wezenlijke natuur, boeddhaschap.

O, het is verleidelijk om naar ‘boven’ te roepen, te bidden of te zingen… alsjeblieft, heb genade met mij, sla uw arm om mij heen, help mij, want ik ben (vul maar in wat je bent: gekwetst, verdrietig, verloren, gekweld, alles kwijtgeraakt, …. Keuze genoeg) en ik heb grote behoefte aan (vul maar weer in: troost, begrip, liefde, geld, erkenning enz. ). Zo werkt het niet. Alles wat jij nodig hebt, is wat jij anderen kunt geven. Troost anderen. Toon begrip voor anderen (na uiteraard eerst je best te hebben gedaan hen ook echt te begrijpen door naar ze te luisteren). Schenk anderen jouw liefde, zonder terughoudendheid en zonder voorwaarden. Geef zelf geld. Erken de ander in zijn mens-zijn. Simpel toch? En je zult ervaren dat Kanzeon, Chenrezig of Moeder Maria of hoe de beste man/vrouw ook moge heten, je zal helpen. Dat durf ik te beloven.

Je toevlucht nemen tot de bodhisattva van het mededogen (of Moeder Maria aanroepen) houdt in dat je belooft je uiterste best te gaan doen om zelf mededogend en barmhartig te zijn. Het houdt niet in dat je je als een angstig aapje aan hem of haar vastklampt. En ook niet dat je als een klein katje passief wacht tot hij of zij jou bij je nekvel pakt om je naar een veilig plekje te brengen. Verre van dat. Doe het zelf! Durf sterk te zijn en breng anderen in veiligheid, verwarm anderen met oprechte liefde, wees er gewoon voor ze.

Je hoeft maar naar het nieuws van de afgelopen tijd te kijken: Congo, Jemen, Oekraïne, Gaza, en alle andere godverlaten oorden hebben allemaal barmhartigheid nodig. Maar je hoeft daar niet eens naartoe. Welnee. Iedere stad, ieder dorp, iedere buurt heeft eigen noden en behoeften. Je kunt overal een van de duizend armen van Quanyin zijn. In jouw eigen straat, jouw eigen rijtje huizen, jouw eigen woning! Dat is wat de Lotus soetra jou (en mij) leert.

Succes ermee. Sterkte.

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dalai Lama, Dharmapelgrim, Geluk, Politiek Tags: Avalokiteshvara, Chenrézik, Gaza, Kab Yeeb, Kanzeon, Lotus Soetra, Lotus Sutra, Moeder Maria, Natha Deviyo, Oekraïne, Preah Mae Kun Si Im, Quan Thế Âm, Quanyin, Seto Machindranath, toevlucht

Lees ook:

  1. Misha in Oekraïne (4) – Misha komt terug en dit is Zhuravka
  2. Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
  3. Over de Lotus-soetra (24): Pracht en praal
  4. Hallo, waarmee kan ik u helpen?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.