• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mijmeringen over een vinger en volle maan

Mijmeringen over een vinger en volle maan

24 oktober 2023 door Filiep De Temmerman

Zittend op mijn bankje open ik mijn ogen. Een passage van lichte en donkere wolken ontrolt zich met hier en daar bescheiden straaltjes zon. Dankbaarheid en opwinding maken zich van mij meester.

De dharma is een ongemeend spannend avontuur, heerlijk om te verkennen en in rond te dwalen. Soms  pijnlijk en confronterend in het integreren in je leven maar dit weegt absoluut niet op tegen de emotionele positiviteit die het gevolg is van de dharma oprecht te beoefenen. De dharma – rijk geschakeerde visie van de Boeddha – laat zich niet zomaar vangen in een keurslijf. Laat zich ook niet vastzetten.  Als je dit zou proberen word je ongetwijfeld tegenvoets genomen en ondersteboven geworpen. Net als de slang die je bijt als je ze verkeerd vastneemt. En we worden regelmatig gebeten.

Die rijke schakering, die volheid, die meestal aan ons gewone brein ontsnapt, doet me altijd weer denken aan de vinger die wijst naar de maan.

Er is dus wel degelijk richting. Niet alles is zomaar goed, het is ook niet gelijk welke kant je uitgaat. Zucht van opluchting. De richting gaat naar de volle maan, de volheid, de volkomen vervulling van potentieel. Maar vanaf het uiteinde van de vinger is er nog zoveel ruimte voor creativiteit en mogelijkheid – richting volle maan.

Ik denk echter dat we soms te snel vergeten dat we toch eerst langs die vinger moeten passeren om van daaruit verder te gaan naar de maan. Dat we gemakshalve de vinger vergeten of er een paar vingers bij zetten of die ene vinger veel breder maken. Of we laten de vinger een klein beetje naast de maan wijzen volgens eigen voorkeur. Zijn we bang om onze opties te verengen? Maken we niet te snel de vergissing dat principes en richtlijnen heel vrijblijvend moeten zijn? Denken we niet te vaak dat een brede openheid net een voorwaarde is die ons naar de werkelijkheid zal brengen? Terwijl je evengoed kan zeggen dat ze  bijdraagt aan verwarring. De ene keer ga ik naar rechts en loop daar wat rond, ik zie een brede opening op links en ga daar eens kijken, vervolgens kan ik weer wat meer naar het midden, dan weer ietsje naar links zij het niet zoveel als de vorige keer enzovoort, helpt me dit vooruit? Als ik de vinger volg, de duidelijke richtlijnen van de Boeddha om vrijheid te realiseren, dan volg ik een richting. Tot aan de volle maan en daar voorbij is er nog meer dan genoeg ruimte voor schakeringen. Geen sprake van een keurslijf. Wel sprake van scherp gestelde principes en houdingen zoals metta (maitri) waarover niet te onderhandelen valt. Ik vrees dat we soms te veel openhouden. Ik vrees dat we soms te bang zijn van traditie waarbij ik traditie bedoel die de vlam doorgeeft en niet de as vereert om Mahler te citeren.

Willen we echt de dharma oefenen? Als ik een stuk kip eet vanuit mijn eigen persoonlijke appetijt en goesting om kip te eten of vanuit een idee dat die kip toch niet echt een “zelf” heeft dan beoefen ik de Dharma niet. Dan ben ik bezig met mijn persoontje en met illusies. En zie ik de vinger niet meer. Of maak ik er iets anders van. Dharma is geen puzzelstukje die we naar eigen goeddunken kunnen gebruiken om ons leven wat op te smukken en naar onze hand te zetten. Geen hocus pocusje om mij beter te doen voelen. Een vinger die naar de maan wijst is niet zomaar openheid maar eerst richting en daarna creativiteit om die richting uit te gaan. Wat ik vooral wil zeggen is dat het niet vrijblijvend is en kan zijn. Als ik een levend wezen schade berokken door kwetsende taal of door iets af te nemen of door dat wezen in mijn bord terecht te laten komen zodat ik ervan kan genieten dan is de vinger en de maan veraf. En ik kan het nog rationaliseren op vele manieren maar de dharma is het niet. Wat een vinger en de maan kunnen teweegbrengen in een paar ogenblikken…

Categorie: Arthakusalin De Temmerman, Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie, Geluk, Natuur, Zorg Tags: beoefening, dharma, vinger, volle maan, wijzen

Lees ook:

  1. Wijsheid en mededogen – de twee vleugels van verlichting
  2. Er is alleen maar dit
  3. Taigu – ‘Zen op je ziekbed’
  4. Over de Lotus-soetra (17): Heil Boeddha!

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Filiep De Temmerman

Filiep De Temmerman (Arthakusalin) is werkzaam als coördinator bij het Triratna Centrum Gent. Hij wil dat helpen uitbouwen tot een stadscentrum dat een boeddhistisch antwoord geeft op de vele vragen die in de samenleving leven. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.