• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (33): Wat is de Tathagata

Over de Lotus-soetra (33): Wat is de Tathagata

7 augustus 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Wat is de Tathagata.

Tathagata betekent: “Hij die vanuit de absolute Waarheid tot ons komt”. Het woord tathagata is afgeleid van het Sanskriet tathata, dat de betekenis heeft van ‘ de ware gedaante van alle dingen’.  En wat is het ware gedaante van alle dingen? Het ZIJN. De WET. Niets meer, niets minder. Boeddha IS.

Nu zeggen mensen die daarvoor hebben doorgeleerd dat de Boeddha een drievoudige gestalte heeft: 1. een oorspronkelijke gestalte (dharmakaja); 2. een gekregen gestalte (sambhogakaja) en 3. Een aangenomen gestalte (nirmanakaja). In het Japans zijn dat hossjin, jodjin en odjin. De oorspronkelijke gestalte is de Eeuwige Boeddha. Je kunt daar op geen enkele manier een vorm aan geven, want deze gestalte is altijd, overal, alles doordringend. Er heeft nooit iets buiten deze gestalte bestaan, er bestaat nu niets buiten deze gestalte en er zal nooit iets buiten deze gestalte bestaan. Ik noem het voor mezelf De Vader. De gekregen gestalte is die van tijdelijke aard. Die gestalte wordt namelijk geboren, leeft en gaat dood en is tijdens het leven herkenbaar voor de wezens die net zo sterfelijk zijn. Voor mensen ziet de gekregen gestalte er dus uit als een mens. Ik noem dat voor mezelf De Zoon. En de aangenomen gestalte is die van de idee die blijft hangen, de ‘geest’ die inspireert en aanspoort het juiste te doen. Ik noem dat De Heilige Geest. Boeddha Jezus en Shakyamuni Christus zijn in mijn ogen één en dezelfde, namelijk beide ‘ gekregen gestalten’ van de Eeuwige Boeddha. (O, ik zie voor me dat nu zowel sommige boeddhisten als sommige christenen wellicht heftig met de ogen rollen en denken: onzin!). En nadat beide zijn overleden, de een aan (waarschijnlijk) een soort voedselvergiftiging en de ander aan een kruis, leeft hun leer onder ons verder wanneer wij hen ‘aannemen’: in ons…

Ja, ja. Shakyamuni zegt het in de Lotus-soetra zo: “Ik was ontelbare miljoenen en miljoenen eeuwen geleden al Boeddha.” . Daarmee zegt hij heus niet dat hij al miljoenen en miljoenen jaren geleden al als mens op aarde rondliep. Wie dat denkt, mist de clou. Bedoeld is (denk ik) dat de WET die hij (de mens Shakyamuni) belichaamt al miljoenen en miljoenen jaren bestaat. Sterker nog: er is niks anders.

Wanneer iemand het over Shakyamuni als de Tathagata heeft, heeft ie het over de in Shakyamuni vleesgeworden WET. De mens is vleesgeworden Waarheid geworden. Dat was ie nog niet toen hij als zoon van een stamhoofd in de watten werd gelegd en ook nog niet toen hij definitief de poort uitreed om de waarheid te zoeken. Hij was het zelfs nog niet toen hij onder een lindeboom ging zitten mediteren met de idee ‘ de dood of de gladiolen’. Het werden uiteindelijk dus gladiolen, in die zin dat hij de Tatahagata werd. Hoe? Doordat de WET uit iedere vezel van zijn lichaam naar buiten brak en met iedere in- en uitademing werd gerealiseerd. De verlichting ging niet van buiten naar binnen, maar brak van binnenuit door naar buiten.

Boeddhisten hebben het dus over de Tathagata als zij het hebben over Shakyamuni Boeddha, maar in werkelijkheid zijn er talloze tathagata’s. De meeste kennen wij niet. Uit diverse soetra’s (ik vergeet die namen altijd) kun je leren dat iedere tathagata een eigen ‘ rijk’ krijgt, een eigen land. Tathagata Shakyamuni kreeg (volgens de soetra’s) deze wereld. Tathagata Amitthaba – om er maar een te noemen – kreeg ‘ het Zuivere Land’ (ergens in het Westen). En weer een andere Tathagata kreeg ‘het land van zuivere smaragd’. Zoveel Tathagata’s zoveel landen, zullen we maar zeggen. Waarom het ene land te verkiezen zou zijn boven het andere, ontgaat mij volledig. Of zou het gras in het ene tranendal echt groener zijn dan in het andere?  Ik heb evenmin nauwelijks voorkeur voor bepaalde Tathagata’s. Ik neig persoonlijk evenwel door opvoeding en culturele besmetting naar Tathagata Jezus. Maar ik vind daar weinig medestanders in. Op zich ook niet erg.

Tathagata’s vallen stuk voor stuk bijna volledig samen met de Eeuwige Boeddha. Bijna. Dat wil zeggen… niet helemaal. Dat kan niet, want zij komen uit de Eeuwige Boeddha voort. En dan niet door geboorte, maar door het totaal opgeven van het zelf. Er bestaat namelijk niet zoiets als een “ik” naast de Eeuwige Boeddha… “Ik” en de Eeuwige Boeddha, is een ontkenning van wat de Eeuwige Boeddha is. Pas wanneer er niets meer is dat zich identificeert met een “ik”, ontstaat er een Tathagata. Niet eerder. Zolang een bodhisattva denkt of zegt: “ik ga alle wezens redden”, is die bodhisattva nog geen Tathagata. Er is dan nog iets teveel “ik”. Tathagata Shakyamuni Boeddha redt ook niemand. Dat zegt hij uitdrukkelijk (lees vorige bijdrage). “Leer op eigen benen staan!”

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: eeuwige boeddha, heilige geest, Shakyamuni Boeddha, vader, waarheid, Wat is de Tathagata, wet, zoon, Zuivere Land

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (32): Leer op eigen benen staan
  2. Dharmapelgrim – waarheid en werkelijkheid
  3. Over de Lotus-soetra (3):  Toestanden
  4. Guy – Waarheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Floris zegt

    8 augustus 2023 om 15:07

    Geweldig Dharmapelgrim! Mij zul je niet met mijn ogen zien rollen. Fijn deze vergelijking te lezen!

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.