• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistisch gedrag

Boeddhistisch gedrag

31 juli 2023 door Zeshin van der Plas

In de beginnerstraining krijg ik soms vragen zoals: ‘Ik wil wel mediteren maar geen boeddhist worden.’ Soms antwoord ik: ’Je bent al boeddhist’, maar meestal vraag ik: ‘waarom wil je geen boeddhist worden?’ Ze antwoorden: ‘Nou, dan moet ik vegetariër worden en mag ik niet meer roken en drinken.’

Ik zeg dan: ’Als je wilt komen mediteren dan geef ik je daar les in, als je meer van het zenboeddhisme wilt weten kan ik daar wel iets over vertellen, maar verder hoef je niets. Je mag gewoon vlees blijven eten, roken en drinken, waarom zou je daar mee stoppen?’

‘Ja maar boeddhisten roken of drinken toch niet en mogen toch geen vlees eten.’

‘Misschien, maar denk je dat je een boeddhist bent als je niet rookt, drinkt en geen vlees eet? Sommigen noemen zich boeddhist en worden niet boos, zijn aandachtig zijn empathisch, verbinden zich met een diepe innerlijke motivatie vooral in hun gedrag. Hier mag je zijn die je bent, je hoeft geen gedrag aan te meten, je hoeft alleen maar te mediteren en aan de ceremonie na de meditatie mee te doen. Door dit te doen verdiept je inzicht, in wie je denkt te zijn. En zonder dat je er erg in hebt laat je zaken los. Je merkt dat je minder behoefte hebt aan wijn of bier, je denkt er over om te stoppen met roken en als je daar hulp bij wilt hebben komt dat ook. Als je je boeddhistisch gaat gedragen leef je in een wereld van boeddhisten en niet-boeddhisten, in plaats dat je meer inzicht krijgt verklein je je wereld, je hakt hem in stukken. Vergeet het hele woord boeddhisme, elk mens heeft een aangeboren boeddhanatuur. Elk mens is een boeddhist en juist diegene die daar het minst van afweten zijn werkelijke boeddhisten.

Mensen die boeddhist worden doen dat publiekelijk als stimulans om hun werkelijke natuur te onthullen. Ze sluiten zich aan bij een groep (sangha), al dan niet met een leraar om steun van de groep te ontvangen. Maar belangrijker is dat je  in zo’n groep leert om steun aan de groep te geven. Er is een orde binnen een sangha met verantwoordelijkheden, er is een kok, iemand die de meditatie begeleidt, iemand die de sutra’s begeleidt, het is nogal een stap die je neemt om boeddhist bij een sangha te worden. En binnen een sangha zit de grote valkuil- te denken dat je een positie kunt veroveren, daar aanzien mee krijgt of erger nog macht. Ik wijd niet graag mensen, omdat ze door nieuwkomers vaak op een voedstuk worden geplaatst, je moet stevig in je schoenen staan om niet te imponeren met eventuele verworvenheden, want die zijn er niet. Zenboeddhisten worden unsui genoemd wat vrij vertaald regenwolken betekent. Een regenwolk heeft geen houvast en wordt door de wind alle kanten opgeblazen. Eigenlijk kun je er niks mee, dan zit hij hier en dan weer daar. Behalve als hij regen geeft, dan laat een regenwolk zijn vruchtbare regen vallen en de meeste willen daar niets van weten, ze zetten een paraplu op.

Mijn leraar zei tijdens zijn teisho’s (leerrede) vaak: ‘Only doing, only giving’. Maar zoiets moet je wel van ganse harte doen en niet omdat het moet om als boeddhist gezien te worden.

Vergeet alles en concentreer je op je oefening en de wereld valt in je schoot. Als je onvrede hebt met jezelf, de wereld, ga dan op een kussentje zitten en doe niets, en als je iets doet doe het dan om het doen.

Tijdens thakuhatsu (bedelronde) passeerden we een man die een kar de heuvel op duwde. Een van de monniken sprong uit de rij om de man te helpen en werd onmiddellijk teruggefloten. Hij was de man niet aan het helpen, hij had een zwijgende deal voor ogen, hij wilde zijn hulp ruilen voor de dankbaarheid van de man.

Doe alles om het plezier in het doen, niet om iets of wat dan ook te bereiken of te bewerkstelligen. Als je vergadert doe dat dan om te vergaderen, als je iets bestuurt, doe dat dan om het sturen. Als je bouwvakker bent doe dat dan om het bouwen. Vergeet dat je vergadert, vergader, vergeet dat je bestuurt, stuur. Vergeet dat je bouwvakker bent, bouw. Als je boeddhist bent om aanzien, status, acceptatie, er bij horen, of welke reden dan ook boeddhist bent. Vergeet dat je een boeddhist bent, wees de vergeten Boeddha.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: gedrag, regenwolk, roken, steun, stimulans, vlees

Lees ook:

  1. Als de rook om je hoofd is verdwenen
  2. Als de rook om je hoofd is verdwenen
  3. Met heel je wezen
  4. Edel – Wat valt er te doen?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.