Ajahn Chah:
‘We moeten voorbij alle dualiteit gaan, voorbij alle concepten, voorbij alle goed en kwaad, voorbij alle zuiverheid en onzuiverheid. We moeten voorbij zelf en niet-zelf gaan, voorbij geboorte en dood.
Het zelf beschouwen als iets dat wedergeboren wordt, is het echte probleem van de wereld. Zuiverheid is zonder grenzen, onaantastbaar. Het gaat voorbij alle tegenstellingen en voorbij alle schepping.
Gehechtheid aan opinies en overtuigingen (P. ditthupadana) is één van de vier soorten van vastklampen (P. upadana). Gehechtheid—het diepe verlangen naar iets—is de belangrijkste aandrijfmotor voor dukkha.
robq zegt
Volledig akkoord Guy maar mijn bodymind heeft toch enkele bedenkingen met het in praktijk brengen van non-dualiteit. Ten eerste, het is voor veel mensen moeilijk om dit in praktijk te brengen. Onze westerse maatschappij en de daarbij horende talen zijn grotendeels dualistisch. Breng dan maar non-dualisme in de praktijk. Voor mijn wezen dat leeft in stilte en isolatie is dit al heel wat gemakkelijker om toe te passen. Dat is voor me ook zeer belangrijk want non-dualisme is een zeer belangrijke pijler in mijn Dhamma beleving en begrip. Eenmaal dat dit helemaal doordrongen is in je bodymind kunnen heel wat andere zaken opeens heel snel gaan.
Helaas wordt er heel veel dualiteit gebruikt in Boeddhistische teksten/vertalingen. Wikipedia stelt bijvoorbeeld dat er in het achtvoudige pad wat betreft ‘juist spreken’ vier manieren zijn om juist te spreken. Maar dit kort lijstje is niet meer dan een basis en dekt niet heel de lading. Als men het dualistische ‘juist’ voor spreken toepast zou er eigenlijk een waarheidstabel moeten bestaan voor alle ‘juiste’ en ‘onjuiste’ manieren van spreken. Maar tabellen en lijsten zijn niet echt bruikbaar in een vloeiende Dhamma. Dus blijft men maar ‘juist’ gebruiken terwijl dit gebruik heel veel beperkingen en dualismen genereert. Zou het niet beter zijn om in dit geval en de rest van het achtvoudig pad ‘juist aangepast’ te gebruiken? Men zegt dan ‘juist aangepast spreken’. Als men dit doet, mijn bodymind spreekt uit ervaring, voorkomt men gemakkelijker het ontstaan van dualismen. En die dualismen dienen we vooral te vermijden.
rafa zegt
Dualisme.. 2 zijden van de gelijke medaille met oneindig veel facetten .. of zo ik weet het ook niet hoor ?