• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – De babbelrobot en het boeddhisme

Taigu – De babbelrobot en het boeddhisme

4 juli 2023 door Jules Prast

Kunstmatige intelligentie is in een stroomversnelling geraakt sinds het Amerikaanse onderzoekslaboratorium OpenAI eind vorig jaar een robot heeft onthuld die geprogrammeerd is om als een mens te communiceren. Je kunt met deze ‘babbelrobot’, die luistert naar de naam ChatGPT, verbinding leggen via het internet. Er is een oudere, gratis versie met beperkte mogelijkheden en een actuelere versie die meer kan wanneer je er een betaald abonnement voor over hebt. Beide versies hebben met elkaar gemeen dat ze niet alleen antwoord geven op vragen die je ze mondeling of schriftelijk stelt, maar ook dat ze zich kunnen verplaatsen in de context van een dialoog waarin je ze verwikkelt.

Het onderwijs is in rep en roer nu blijkt dat ChatGPT op verzoek complete essays uitbraakt over bijna ieder onderwerp. Hoewel de robot niet foutloos werkt, zijn de resultaten van voldoende kwaliteit om je af te vragen hoe je eigen werk van studenten nog kunt onderscheiden van opstellen die door een computer worden gemaakt. Er zijn ook nieuwsmedia die inmiddels experimenteren met machinaal vervaardigde teksten als vervanging van door mensenhand geschreven journalistieke producten.

Taigu, immer nieuwsgierig, nam de proef op de som met de gratis versie van ChatGPT, die ook de Nederlandse taal machtig is. Hij stelde de robot drie vragen over de oorsprong van zen in samenhang met de receptie van het boeddhisme in China. De robot hoestte probleemloos drie tekstfragmenten op, die Taigu met minimale ingrepen aan elkaar plakte. Inhoudelijk is er niets aan de tekst veranderd. Zie voor het resultaat de tekst hierboven.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Media, Mensenrechten, Opmerkelijk Tags: ChatGPT, kunstmatige intelleigentie

Lees ook:

  1. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw
  2. Tibetanen leggen uit wat ‘Zuig mijn tong’ betekent. Het is niet wat je denkt.
  3. Amerikaanse boeddhistische leraren bieden steun en hoop aan bij presidentverkiezingen
  4. Misha in Oekraïne – Doen wat je te doen hebt (2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. whapai zegt

    5 juli 2023 om 12:08

    Fijn, maar zullen we nu weer stoppen met dat ding, meer is het niet namelijk, een podium te geven? Drie artikelen in één dagelijkse nieuwsbrief met dat ding als onderwerp en zelfs van het ding zelf?
    Als ik teksten uit een encyclopedie of naslagwerk wil lezen dan pak ik mijn papieren exemplaar wel uit de kast. Dat ding is een geautomatiseerde encyclopedie en niets anders. Als we dat het label intelligent gaan geven vrees ik voor de mens die dat ook zo gaat opvatten. Algoritmes worden niet slimmer, laat staan dat ze zoiets als intelligent zouden zijn of worden. Het is andersom, de mens gaat steeds meer op een algoritme lijken en dat is precies waar we voor moeten waken.

  2. robq zegt

    5 juli 2023 om 13:44

    Als u AI, in dit geval, “geautomatiseerde encyclopedie en niets anders” noemt demonstreert u uw onwetendheid hierover. Idem met vergelijkingen met bijvoorbeeld schaakcomputers en veel meer. Voor meer uitleg, zie aub mijn reactie op meneer Smeets in het andere artikel van Taigu, op zelfde datum, in het Boeddhistische Dagblad.
    Deze onwetendheid, alom aanwezig in vooral intellectuelere kringen, zorgt misschien voor een nieuwe tweesplitsing zoals de digitalisering voorheen deed. Men moet geen expert zijn, maar een gezonde basiskennis is noodzakelijk om ‘betere’ vragen (prompts) aan een AI te stellen. In een schrikreactie zoeken heel wat mensen hun toevlucht in stellingen gebaseerd op onwetendheid. De eerste, die mij aangenaam verraste, ergens begin dit jaar, was de filosoof Dirk De Schutter, geen techneut maar een knappe onderzoekende geest, die ipv over ChatGPT te leuteren het ding bestookte met minder evidente filosofische vragen en de antwoorden en de gebruikte taal kritisch bekeek. Details laat ik aan hem zelf over maar hij was positief verrast door de verkregen antwoorden die ‘gewoon’ goed scoorde. Hij gaf in een bepaald geval een voldoende 12. In tussentijd heb ik heel wat, vaak veel jongere, filososofen hun onwetendheid en foute, daarop gebaseerde, conclusies zien etaleren.
    De kern is, zoals de Boeddha ons leerde, niet op onwetendheid te steunen. Basis ChatGPT is genoeg en gratis. Probeer het uit. Experimenteer er met vragen en antwoorden. Vragen zoals u aan Google of Bing vraagt hebben weinig zin. Laat de machine u helpen. Het is een geweldige assistent die onvermoeibaar is.
    Maar uiteindelijk moet de eindredactie bij de menselijke auteur blijven. Zoals Dirk De Schutter stelde: “het is aanvaardbaar maar niet brilliant”. Dat blijft bij de auteur liggen.

    • whapai zegt

      6 juli 2023 om 21:00

      Beste robq,

      U verwart de door u veronderstelde onwetendheid bij mij met mijn gezond wantrouwen tegen ‘s mens gebruik van ‘s mens creaties. Iets dat ik heb opgebouwd gedurende mijn leven waarin onder andere een recent afgesloten ruim dertigjarige loopbaan als technisch ontwerper/ontwikkelaar in de automatisering met daarin aan het eind een opvallend steile curve in het opbouwen van dat wantrouwen. Maar dat kunt u natuurlijk niet weten. U bent geheel onwetend van mijn onwetendheid.

      Het gaat niet om wat het ding kan maar wat men (de mens) er mee doet. Dat geldt echt niet alleen voor atoomkernsplitsing. De mens hoeft niet alles te gebruiken wat hij uit ‘uitvindt’. De beslissing tot gebruik is aan hemzelf. Althans voor zover hij weet heeft van gebruik (onvrijwillige onwetendheid) en het gebruik geen noodzaak is voor hem om te overleven. Echter, veel mensen verkeren in zo’n situatie en hebben daarmee niet de mogelijkheid om te kiezen. Dat creëert een potentieel enorme markt voor misbruik waarvan we in een tijdsbestek van een paar jaar al meerdere ernstige gevallen hebben zien voorbijkomen. En waar helaas overheden nog steeds apathisch op reageren. Juist dát geeft die ‘tweesplitsing’ waar u op doelt.

      Mijn pleidooi is er op gericht om het ding te degraderen tot wat het is en niet, zoals al met te veel foute algoritmes is gedaan, in te zetten als vervanging (in plaats van ter ondersteuning) van het menselijk beslissen. Het ontbeert de kunde er voor en het zal die kunde ook nooit verwerven. Want alleen de mens, in tegenstelling tot apparaten, is in staat af te wijken van de regel als het goede daar om vraagt.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Universele verantwoordelijkheid Climate Meeting
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Een boeddhistische monnik in Palestina
    • Illustrator en animator Raoul Deleo in De Werkplaats
    • Vrijdag Zindag – Pinksteren antropologisch bekeken
    • Heilige relikwieën van Boeddha keren terug naar India na uitgebreide tournee door Vietnam
    • Driehonderd mensen door de modder tegen moderne slavernij

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.