• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Discriminerend denken

Discriminerend denken

15 juni 2023 door Zeshin van der Plas

Wat is discriminerend denken?
Discriminerend denken is een mening of oordeel vormen naar hetgeen wij met onze zintuigen voor waar of voor werkelijk aannemen.
Dit discriminerend denken belet ons de realiteit tegemoet te treden zo als het aan ons verschijnt.

Het oudste zengeschrift de Hsin-hsin-ming (Tegenwoordigheid van geest) begint met:

‘Het is niet moeilijk het juiste pad te gaan als je ophoudt keuzen te maken.
Laat voorkeur en afkeer varen dan is de weg helder en duidelijk.’

Zentraining is er op gebaseerd dit doel te bereiken. Tot zolang  neemt iedereen die in training is de leerstof naar vermogen en op zijn eigen niveau tot zich.

Incarnatieslang hebben we een ego opgebouwd dat in de veronderstelling is afgescheiden te zijn van de rest van het universum. Dit ego bestaat uit een pantser van meningen en vooroordelen,  het is best te vergelijken  met een ui. Laag na laag hebben we een pantser om ons heen gebouwd en hoe meer lagen we om ons heen hebben hoe minder de realiteit tot ons door kan dringen. We zijn van mening dat wat we zien de werkelijkheid is.

Maar, het ego deelt de werkelijkheid in stukken, ik en de rest. En ons discriminerend denken voegt er van alles aan toe, en hangt een sluier van interpretaties over de werkelijkheid heen. Dit is mooi en dat is lelijk, dit wil ik wel en dat wil ik niet, dit is goed en dat is slecht. Deze manier van beschouwen is niet meer dan de werkelijkheid van één persoon, en zo lopen er  miljarden werkelijkheden rond.

Het ik-besef is als een ruit van matglas die tussen ons en de realiteit staat.

Door onze training pellen we laag na laag van ons pantser af en word de realiteit steeds duidelijker. Op een gegeven moment, is door je training de matglazen ruit zo helder geworden dat de realiteit zich zuiver aan je voordoet. Je ziet waar je je aan vasthoud, nu is het mogelijk om uit vrije wil los te laten.

Dit is een nieuwe fase in je training, je van al de pro’s en contra’s ontdoen. Maar helaas – je bent slim en je vraagt je af, als we het ego, dat is opgebouwd uit meningen en vooroordelen willen opruimen, wie moet dit dan doen? Hier komt je leraar in beeld en een goede of slechte leraar is onbelangrijk, je kiest altijd de juiste. Mijn eigen leraar heeft mij  herhaaldelijk met de kreet ‘only do-ing’ om mijn oren geslagen. Niet wat je moet doen, niet hoe je het moet doen, niet waarom, ‘Alleen maar doen’. Wat, hoe en waarom zijn toevoegingen die je blik op de realiteit vertroebelen. Het zuivere ‘Doen’ is je training tot inzicht

Alles wat ik tot nu toe geschreven heb heeft met realiteit en inzicht te maken. De inzichten worden in zen ‘kensho’ genoemd wat vrij vertaalt ’Je werkelijke natuur inzien’ betekent. Inzicht is geen verlichting. Verlichting is … allesomvattend, (non-dualistisch) onbeschrijfelijk. Maar ….zelfs dat is illusie als je naar verlichting streeft ben je als een dronken man die door de stad loopt en een klein tralievenster voor zijn gezicht houd en continu loopt te brullen ‘ik wil er uit, ik wil er uit’ en uit angst voor verlies, zijn tralies niet durft los te laten.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas, Zorg Tags: discriminatie, ego

Lees ook:

  1. Ik weet niet wat discriminatie is
  2. Boeken – ‘reis naar de basis van het bewustzijn’
  3. Dick – Zen is opendoen
  4. Edel – Het wegvallen van het zelf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    15 juni 2023 om 21:06

    ‘Discriminerend denken is een mening of oordeel vormen naar hetgeen wij met onze zintuigen voor waar of voor werkelijk aannemen.
    Dit discriminerend denken belet ons de realiteit tegemoet te treden zo als het aan ons verschijnt.’

    Onze zintuigen signaleren, maar beoordelen wat ‘waar’ is of ‘werkelijk’ is, is niet iets dat zintuigen doen. ‘Waar’ en ‘werkelijk’ zijn begrippen uit de filosofie en de wetenschap. We hebben die zintuigen om te overleven en de verwerking van de signalen ervan gaat zeer snel en vaak vooraf aan waarneming en is niet gericht of filosofische debatten of boeddhistische filosofie.

    Dat dit gericht zijn op overleven zo zijn nadelen heeft is bekend. Vandaar dat we in de wetenschap bijvoorbeeld procedures ontwikkeld hebben om dat wat we met onze zintuigen signaleren ‘op te schonen’. Ook hebben we wetenschappelijke instrumenten ontwikkeld die minder foutgevoelig zijn dan onze ogen, ons gehoor en onze tastzin. Een stuk touw of een tuinslang is niet altijd een slang, maar liever blo Jan dan do Jan.

    Discriminerend denken is een zegen gebleken voor de mensheid en menige religie maakt onderscheid tussen dat wat heilzaam is en wat onheilzaam is. Het Achtvoudige Pad is zelfs de kern van het boeddhisme.

    ‘Dit discriminerend denken belet ons de realiteit tegemoet te treden zo als het aan ons verschijnt.’ Dat is me nogal een uitspraak, maar okee. Ga dan mediteren zou ik zeggen en doorleef het, maar besef wel dat het leven op een kussentje niet hetzelfde is, als het echte leven. Per slot van rekening stond de Boeddha ook op vanonder de boom en wijdde zich aan het verkondigen van zijn leer en het helpen van zijn medemensen, maar hij was dan ook erg wijs :-).

    Ach laat ook maar.

  2. Siebe zegt

    16 juni 2023 om 10:20

    Ik geloof dat je ego niet moet zien als een soort innerlijk entiteit die daar optreedt als een soort eerste beweger, aanstichter van alle neigingen en emoties of zelfs de aanstichter van je lijden. Er is niemand thuis en elke suggestie in die richting lost begoocheling en lijden juist niet op.

    Er is ook geen aanstichter van alles, wel aanstichten, in een proces of keten van voorwaardelijk ontstaan.

    Mensen die in zichzelf en anderen zo’n soort ego zien als de eerste beweger, of die achter alle emoties en neigingen en behoeften van mensen een ego zoeken of zien, die zijn als mensen die achter het ontstaan van wind nog een entiteit zoeken en zien. Iemand die blaast en die wel die wind moet hebben veroorzaakt.
    Er is echter helemaal geen entiteit nodig om luchtmoleculen te laten verplaatsen van hoge naar lage druk. Activiteit ontstaat ook wel zonder dat daar entiteiten achter zitten die dat veroorzaken. Er is ook geen innerlijke entiteit Ego nodig om mentale activiteit te doen ontstaan. Emoties en neiging ontstaan niet omdat daar een ego achter zit die dit veroorzaakt en wil.

    Het is volgens mij wel zo dat als eenmaal er rondom het ervarene de perceptie zit van “Ik” en “mijn”, (en dat gaat ook niet uit van een ego!) dan versterkt dat elkaar. Als (bijvoorbeeld) opkomende boosheid eenmaal wordt gezien als: ‘Dit ben Ik” en “dit is van-mij” dan groeit zowel de perceptie van Ik als de boosheid. Het voedt elkaar. Maar ook deze voeding gaat niet uit van een entiteit ego. Het zijn allemaal procesmatige zaken volgens mij.

  3. Taigu zegt

    16 juni 2023 om 15:34

    Weet je, Zenshin, de Hsin Hsin Ming is een van die teksten waarin wordt geprobeerd Chinees inzicht bij te buigen in de richting van boeddhisme. Het is bovendien een gedicht, dat zich niet zomaar leent voor verklarende uitleg. Het lijkt zich af te zetten tegen Madhyamaka (de school van de leegte). Van zo’n gedicht een verklarende uitleg geven, is altijd een heikele onderneming. ‘Ego’ komt in het gedicht niet voor. Dat diffuse begrip heeft zich in het westerse taalgebruik genesteld sinds mensen als Freud het gingen gebruiken om zoekend en tastend woorden te geven aan een experimentele psychopathologie. ‘Discriminerend’ is een (te) letterlijke vertaling uit het Engels; in het Nederlands gaat ‘discriminerend denken’ meer de richting uit van racisme dan van boeddhisme. Met een beetje goede wil kun je ego in verband brengen met ‘manas’ (vals bewustzijn) uit Yogacara, een van de stromingen die hebben bijgedragen aan zen. Dit past mogelijk in het tijdsbeeld van de Hsin Hsin Ming. Maar let wel, Carl Jung heeft een punt wanneer hij opmerkt dat je in onze moderne wereld niet zonder ik-bewustzijn kunt functioneren en dat de spirituele beleving van zen alleen toegankelijk is voor gespecialiseerde monniken achter dikke kloostermuren. Dit is weer strijdig met de popularisering van zen sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Wat als de Hsin Hsin Ming gewoon een vlot is dat een plaats kan hebben in iemands zenbeoefening, maar niet een station dat iedereen passeert? En wat als het leerdicht een aspect van de beoefening belicht, maar niet alle aspecten? Want denken heeft namelijk eveneens een plaats binnen de beoefening.

  4. Taigu zegt

    16 juni 2023 om 15:48

    P.S. Voor de plaats van denken in zen zie bijvoorbeeld de koerscorrectie die Zongmi probeerde aan te brengen op het iconoclastische zen van zijn tijd.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.